MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sporradie og stigningsgrad
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sporradie og stigningsgrad

 Post Reply Post Reply
Author
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sporradie og stigningsgrad
    Posted: 02 september 2012 at 11:25
Har søkt ein del rundt på nettet utan å finne direkte svar på følgande:

1. I H0 skala og på skjulte spor. Kva er absolutt minste radie som kan brukes uten at det går utover driftsikkerheit med risiko for avsporing o.l. Altså heilt utan tanke på det visuelle då sporet går i tunnel. Materiellet som skal brukes er m.a. BM73 og B7, og kurvene det er snakk om er 90 grader og 180 grader. Ingen helix.

2. I H0 skala på synlige spor. Kva radie må ein erfaringsmessig opp i på synlige spor for at det visuelt skal sjå bra ut. Vil absolutt unngå den unaturlige "knekken" ved lange passasjervogner som B7 og BM73.

3. Kva stigningsgrad er max på oppstigning og nedstigning på rettstrekke? Planlegger ein skjult oppstilingsstasjon uten bruk av helix, og sporet vil då for det meste gå rett fram i stigning, eller i verste fall med 1stk 90 graders kurve. Materiellet er f.eks tog med 3-4 B7/B3 vogner, BM73 eller godstog med dobbeltaksla containervogner.

Arbeider med sporplanen, og alt MJ materiellet er nedpakka i påvente av ferdigstilling/oppussing av MJ rommet, så får dessverre ikkje testa ut dette sjølv. Håper difor nokon kan hjelpe. Smile
Mvh Egil
Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2012 at 12:07
Så dukket det opp en tråd på Google som besvarer punkt 3 av spørsmålet mitt på en god måte. Smile


Edit: Endret til fungerende link. Smile


Edited by eginor - 02 september 2012 at 12:15
Mvh Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2012 at 13:07
Originally posted by eginor eginor wrote:

Har søkt ein del rundt på nettet utan å finne direkte svar på følgande:

1. I H0 skala og på skjulte spor. Kva er absolutt minste radie som kan brukes uten at det går utover driftsikkerheit med risiko for avsporing o.l. Altså heilt utan tanke på det visuelle då sporet går i tunnel. Materiellet som skal brukes er m.a. BM73 og B7, og kurvene det er snakk om er 90 grader og 180 grader. Ingen helix.


Minste mulige radius er avhengig av flere ting, men hva materiellet selv klarer er vesentlig å få klarlagt. Det finnes ingen norm her som alle følger, men typisk vil supermodellene til NMJ og Brimalm som oftest krever større radius enn materiell fra de store masseproduserende fabrikantene. Ofte oppgir produsenten hvilken minste radius materiellet kan brukes i. Men for likevel å si noe generelt, så vil jeg tro at det meste går i 50 cm radius, og skal du kjøre tog av noe særlig lengde, bør du heller ikke gå særlig under det selv om materiellet klarer det pga av faren for at toget trekkes ut mot midten og sporer av. Det avhenger igjen av vognenes rulleegenskaper, vekt osv. Denne faren øker med hvor mange grader kurven er. Med en 90 graders kurver er den mindre enn ved en 180 graders, som igjen er mindre enn en 270 graders. Det er mulig dette er vel konservativt, men generelt kan man si at jo slakere kurver man har (stor radius), jo mer driftsikkert er det.

Originally posted by eginor eginor wrote:


2. I H0 skala på synlige spor. Kva radie må ein erfaringsmessig opp i på synlige spor for at det visuelt skal sjå bra ut. Vil absolutt unngå den unaturlige "knekken" ved lange passasjervogner som B7 og BM73.

Jeg mener minst 75 cm, men vel så viktig for å unngå brått utsving av vognkroppen er at man benytter overgangskurver. Det er også gunstig med tanke på driftssikkerhet.

Originally posted by eginor eginor wrote:


3. Kva stigningsgrad er max på oppstigning og nedstigning på rettstrekke? Planlegger ein skjult oppstilingsstasjon uten bruk av helix, og sporet vil då for det meste gå rett fram i stigning, eller i verste fall med 1stk 90 graders kurve. Materiellet er f.eks tog med 3-4 B7/B3 vogner, BM73 eller godstog med dobbeltaksla containervogner.


Generelt vil jeg si at man følger forbildet. 25 promille er standard maksstigning ved NSB/JBV, men over kortere strekning kan man tåle både 30 og 35 promille. Det er det inne på Oslo S f.eks.
Med bare 3-4 personvogner kan du antagelig klare 30 promille, men det avhenger jo av trekkraften du bruker. Jeg anbefaller at man tester ut dette med det materiellet man skal bruke ved en prøveoppstilling med en passende skinnelengde og at man kan teste ut ulike stigningsforhold.
Svein S
Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2012 at 14:26
Tusen takk for godt og utfyllande svar. Då er det berre å kaste seg over skissene igjen. Smile
Skal få ordna en weblog så snart noke konkret begynne å ta form.
Mvh Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.