MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ombygging av eldre lokomotiver
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ombygging av eldre lokomotiver

 Post Reply Post Reply
Author
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ombygging av eldre lokomotiver
    Posted: 30 august 2012 at 22:39
Hei
 
Jeg har i alder av 45 funnet ut at jeg trenger en innehobby på vinterstid. Min store traume fra barndommen var at jeg aldri fikk Märklin modelljernbane til jul (Det ble RC og bilbane i stede). Nå har jeg blitt voksen og kan bestemme selv. Med min samboers velsignelse skal et 15 m2 rom i kjelleren tas i bruk. Jeg tar sikte på å sette opp et L formet bord på ca 2,0 x 3,0 meter med en dybde på ca 1,2 meter.  
 
Jeg har gått til innkjøp av et Märklin digitalt startsett med "Mobile station" + utvidelsesett C5. Som tema ønsker jeg å legge meg på etterkrigstiden fram til ca 1975. Det blir dyrt å kjøpe alt nytt og jeg har derfor den siste tiden fulgt med på hva som er til salgs brukt på nett.
 
Jeg ser at det tidvis annonseres brukte, både nye og eldre, norske lok fra forskjellige fabrikanter på Finn.no - mitt spørsmål er hvordan disse er kompatible med mitt digitale startsett fra Märklin og om de evt på en enkel måte kan bygges om til å passe til min bane? Er det i såfall enklere å bygge om eldre Märklin lok med AC til mitt bruk eller er det også mulig å bygge om DC lok fra andre fabrikanter?
 
Jeg lurer også på om eldre Märklin skinner kan brukes sammen med ny "C skinner"?
 
Takker på forhånd for alle svar
 
MVH
 
Jarle
Jarle
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2012 at 11:04
Velkommen til en morsom hobby!SmileSmileSmile

Märklins tekniske grunnlag for sin digitalstyring (Märklin-Motorola-format) har vært det samme hele tiden, så eldre lok med dekoder skal fortsatt fungere med nyere digitalsentraler. På de første utgavnene instilles adressene manuelt med noen mikrobrytere ("museklaver") på selve dekoderen, så man må åpne modellen for å sette den i drift. Forviss deg derfor om at alle bruksanvisninger følger med dersom du kjøper brukt! Vær også oppmerksom på at såkalte Delta-moduler ikke gir samme styringskomfort som "ordentlige" dekodere.

Modeller som ikke er forberedt for digtaldrift kan bygges om. Enten kan man gjøre dette selv, eller man kan overlate det til forhandleren. Jeg har god erfaring med det siste alternativet, men det koster jo noen kroner ekstra. Skal man gjøre det selv, bør man nok være øvet med loddebolt/elektronikk, men mange har glede av å holde på det også.

For å kombinere C-skinner med K eller M-skinner må man enten kjøpe særskilte overgangstykker fra Märklin (dyre og lite fleksible) eller fjerne festemekanismen i enden av C-skinnen og montere vanlige skinnelasker på disse (midtlederen må forbindes med en ledningsstump). Dette er fullt gjørbart (har gjort det selv), men sannsynligvis kun praktisk gjennomførbart på faste anlegg.

Mvh P.


Edited by Traveller - 31 august 2012 at 11:11
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2012 at 22:33
Hei og takk for utfyllende svar.
Da skjønner jeg at eldre analoge Märklimodeller kan med litt bruk av loddebolt m.m. bygges om til digital styring. Hvordan stiller deg seg med lokmodeller fra andre produsenter som kjører DC/analogt/DCC - kan de bygges om slik at de passer til en digital Märklinbane.
 
MVH
 
Jarle
Jarle
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2012 at 02:19

Originally posted by Toftebanen Toftebanen wrote:

[...] Hvordan stiller deg seg med lokmodeller fra andre produsenter som kjører DC/analogt/DCC - kan de bygges om slik at de passer til en digital Märklinbane.

Om du holder deg til C-skinner, tror jeg det som regel lar seg løse ved hjelp av en slepesko, loddebolt og en dekoder som takler Märklins system.

Ut fra hva jeg har sett på div. diskusjonsfora, virker det som DC-materiell ofte sporer av i sporvekslene om man bruker M-skinner og de eldste K-skinnene (med hulprofil).

Lange damplok har jeg også inntrykk av at kan være problematiske i Märklin-veksler. Flere vil dessuten ikke takle 36 cm kurveradius, som jeg antar kurvene i startsettet har. Om du vil ha en "stortysker" på anlegget, kan det derfor være best å holde seg til Märklins egen.

Om mulig kan det være en fordel å justere ned avstanden mellom hjulene. For DC-materiell skal denne etter NEM-normen være 14,4-14,6 mm, mens den for Märklin-systemet kan være ned til 14,0 mm, målt mellom innsiden av hjulene.

På noen lok kan det være vanskelig å montere slepesko, f.eks. om tannhjul kommer i veien eller loket er for lite.

Jeg forutsetter at det er snakk om vanlige kommersielle modeller du snakker om, ikke NMJ Superline og andre dyre samlermodeller, som ofte ikke kan kjøres på "trikkesporene" som følger med startsettene.

En annen sak er at de fleste masseproduserte norske lokmodellene har vært gitt ut i AC-utgave, så det beste er kanskje å være litt tålmodig.


Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2012 at 10:00

---



Edited by KjellAn - 25 januar 2013 at 20:39
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2012 at 09:15
Det er bare å tillegge at de fleste større produsentene i dag tilbyr sine modeller både i AC og DC (eller retter 2L og 3L, for alle digtalsystemer har AC i sporet). Finner man en 2L-modell man bare MÅ ha, er det lett å bygge om denne dersom produsenteen har laget en 3L-variant av samme grunnmodell. Det er bare å få tak i en reservedelsliste.

Mvh P.
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2012 at 17:52
Hei igjen alle sammen:-)
 
Takker for alle svarene - mye klokere nå enn for en uke siden :-)
 
MVH
Jarle
Jarle
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2012 at 20:45
Ombyggibg av gamle lok. Har funnet en god side som forklarer en masse ang ombugging.
 
digitaltog.dk
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2012 at 09:42
Takk for tipset Smile
 
Jarle
Jarle
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.