MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lys i passasjervogner?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lys i passasjervogner?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lys i passasjervogner?
    Posted: 19 august 2012 at 08:36
Vigdis har nå begynt på den ene passasjervogna vi kjøpte, en kombinert 1/2kl vogn fra IP's Pure & Simple Range serie, og vi har lyst på lys i vogna. Det betyr at taket må være avtagbart, men modellen er ikke forberedt for dette.

Vi har tenkt på å lage en slags ramme for taket som går akkurat innenfor veggene, slik at hele taket kan løftes opp, og montere alt elektrisk fast i taket, men lurer på om det finnes andre og bedre løsninger. Vet at det ble snakket om dette på Kråkstadmessa, men husker ikke detaljene i farta. Hadde satt stor pris på om noen som allerede har bygget lys i vognene sine kan komme på banen med et par tips og gjerne noen beskrivende bilder. Smile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2012 at 10:19
Så tidlig oppe du er da? Vel, her har vi ekspertise - du får prøve Jan S, han har laget fint og naturtro lys. Om du ikke har nummeret så har jeg det.
krsven
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2012 at 11:11
Begynner å jobbe igjen til uka, må jo prøve å få kontroll på døgnrytmen vettuSmile

Har ikke nummeret hans nei, du kan jo evt formidle mitt videre til ham også.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2012 at 12:54
Da det normalt ikke er strøm fra skinnene, må man ha "medbrakt strøm" i form av batterier.
Det enkleste og billigste er å "slakte" telys med gule lysdioder. De har innebygget "flakking" på lyset som kanskje gjenskaper parafinlamper best mulig?
Er det for lite med én diode, kan man koble flere dioder i serie og heve spenningen med ca. 1,5V for hver diode i form av ekstra batteri. - Kanskje man må ha en liten seriemotstand for å tilpasse lyset/strømmen.
Lysdioder bruker mye mindre strøm enn glødelamper, så slike krever store batterikasser som kan være vanskeligere å plassere enn knappceller?
Har selv noen boggi-passasjervogner fra US-Trains som har slike batterikasser "kamuflert" under vognen. Der har man også mulighet for valg av strøm fra skinnene med en velgebryter.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2012 at 13:21
Jøss, slike har jeg ikke tenkt på engang, smart! Ingen strøm i skinnene her nei, så vi tenkte på en batteriløsning av noe slag, men de telysene der har visst gått meg hus forbi...Embarrassed

Hadde noen slike nedpakket oppå loftet, Vigdis var akkurat opp og fant fram en som jeg har åpnet opp og ser på nå. Enkel og grei løsning, men hvis ikke batteriet i den hun fant er omtrent oppbrukt må det nok brukes flere dioder i hver vogn, den lyser ikke noe særlig den jeg har foran meg nå.

Svein

Edit: Jula har 2-pakk med slike telys til 9kr ser jeg, inkludert batteri, er bare å dra og hamstre da!Smile


Edited by Svein_A - 19 august 2012 at 13:26
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2012 at 17:24
Slike "telysdioder" inneholder en "flimrekrets" som får diodene til å blafre. Da trekker de ujamnt med strøm. Om man kobler flere "vanlige" dioder i serie med en slik "telysdiode" , vil alle blafre da "telysdioden" styrer strømmen gjennom dem alle. Da må man øke spenningen med ca. 1,5V for hver diode man kobler i serie. - Ellers er jo slike telys så rimelige at man kan bare bruke flere slike dioder. Da bør diodene kobles i parallell for at de ikke skal virke inn på hverandre. ( Det kan jo bli for mye blafring!). Dette medfører litt mer kabling i vognen. - I så fall trengs det også et større batteri enn det som sitter i telyset.
Back to Top
Oddmund View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 03 januar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oddmund Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2012 at 23:30
Takk for tipsa. Må nok innom Jula ein tur snart. Er fersk her på forumet med tanke på posting, men har luska litt rundt og lest ein del. Kan funka fint sjølv i mine LGB vogner. Stod og irriterte meg over gatelyset som ikkje lar hagen min vera heilt mørk her i kveld, men såg at det hadde vore ein del betre med lys i vognene ja.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2012 at 11:00
OK, da har jeg slaktet ett av Jula-lysene og sett på innholdet, men siden dette er helt nytt for meg er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem videre. Strømkilden er et 3V klokkebatteri, det er en LED og en 200ohm (om jeg har forstått fargekoden riktigConfused) motstand:


Jeg åpnet også ett av de gamle telysene vi hadde liggende (fra Nille tror jeg), der er det ingen motstand og LED-en er mye større (samme 3V batteri i begge lysene):


Hvordan skal jeg tolke dette? Motstanden er vel for å redusere spenningen, krever da disse to LED-ene ulik spenning? Trenger jeg da den medfølgende motstanden når jeg skal bruke LED-ene fra Jula, eller kan jeg klare meg uten (kobla for moro skyld LED-en direkte til batteriet uten motstand og den lyste fint, men blir det for stor spenning over tid da?)

Har tenkt å bruke 3V strømforsyning med bryter, og parallellkoble to LED i denne vogna siden den har to rom.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2012 at 13:59
Det ser ut til å være to ulike prinsipp (og kretser) for hver av disse lysene?
 
I utgangspunktet trenger en gul LED ca. 1,5 V for å lyse. I tillegg må det lages en krets som lager den variasjon i strøm som trengs for å få til flakking. Dioden og denne kretsen kan betraktes som seriekoblede.
En metode er å samle alt på en chip som utgjør lysdioden. For å redusere strømmen under flakking, vil den spenning som blir liggende over kretsen som lager flakking, variere. Den blir således litt varm.
Enten kan man konstruere kretsen for dette, eller bruke en ekstern motstand for å redusere intern varme.
Jeg mener derfor at det er best å beholde den motstand som er originalt for de "telys" som er utstyrt med slik.
Den 200ohms motstanden begrenser strømmen til ca. 7,5 mA når dioden lyser for fullt. Den gjør det også mulig å variere lysstyrken ved å bytte motstand.
 
Man kan også se på flimrekretsen som en variabel motstand. - Om denne blir 0 ohm på det minste, vil det gå en meget stor strøm gjennom selve lysdioden som kan lett ødelegge denne. Derfor er det nødvendig at denne, totalt sett ikke blir 0 ohm. - Om man har en intern eller ekstern motstand som begrenser strømmen, er da likegyldig for funksjonen.
Jeg tror det er for stor risiko å bare fjerne motstanden om man bare vil ha én ekstra lysdiode i serie? - I så fall, kan man prøve med 20 ohm, men ikke 0 ohm.
 
Skal du ha flere lysdioder i vognen er kanskje det enkleste å bruke en telysdiode for hvert lys? Dette krever større strøm (kortere batterilevetid) og kan kanskje gi et noe urolig lys i vognen. Kabling bilr da mer omfattende da man må gå med 2 ledninger hele veien til hver diode.
Den andre metoden som jeg har forstått du vil bruke, er å ha én "flimrediode" og resten vanlige gule lysdioder. Da må man tilpasse batteriet slik at "flimredioden" får sine 3V og resten 1,5V hver. Bruker man vanlige 1,5V batterier og har N stk. dioder i vognen, må man ha N+1 battericeller.


Edited by Kjell H. - 25 august 2012 at 14:05
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2012 at 14:24
De to diodene har nok helt ulik konstruksjon ja, etter hva jeg kan se.

Den største dioden (Nille) sitter på et lite kretskort og har ingen separat resistor som jeg kan se, da er det vel slik at både motstand og flimrekrets er innebygd i denne?

Dioden fra Jula er liten og har separat resistor, men like fullt flimrer den selv om jeg kobler den direkte til batteriet, så da er vel flimrekretsen innebygd i dioden om det er mulig?

Jeg kjøpte en god del telys på Jula, tanken var å parallellkoble to slike i vogna (en diode i hvert rom). Jeg tenkte da å legge to ledninger langs taket og lodde hver av diodene (evt inkludert motstandene) mellom disse. Den ene ledningen er koblet direkte til to 3V klokkebatterier som igjen er parallellkoblet for å vare litt lenger, mens den andre ledningen går til batteriene via en bryter. Har jeg tenkt riktig da..?

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2012 at 16:01
"Flimrekretsen" er nok innebygget i hver av diodene, selv om de er av ulik type. Det blir enklere og billigere å fremstille dem slik. Da slike kretser er ørsmå, kan selv en så liten strøm som 7,5mA skape punktoppvarming. Dessuten kan det være greit å ha muligheten til å regulere intensiteten som ønskes? Derfor er en ekstern motstand, like bra. Det blir jo litt ekstra montering - men de jobber jo billig i Kina!? :-)
 
Du bør vurdere å sette inn et større batteri dersom du setter mange dioder i parallell. Slike knappceller har jo en meget begrenset strøm de kan avgi, før spenningen faller.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2012 at 16:33
OK, skjønner. Skal se om jeg får tak i batteribokser som ikke er for store (AA/AAA) og kan monteres oppunder taket med tia, nå i første omgang får vi bruke det vi har liggende.

Takk for hjelpen så langt!Thumbs Up

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2012 at 17:12
På Clas Ohlson fant jeg batteriholder for seriekobling av 2 AA-batterier, samt kontakt med ledninger som passer til holderen. Holderen kan monteres under vogna for lavere tyngdepunkt, og ledningene fra kontakten strekkes inni vogna og opp til taket. Trenger i og for seg ikke bryter heller da, bare å dra ut kontakten. Dette må da være kurant nok..?

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Oddmund View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 03 januar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oddmund Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2012 at 22:46
Kjøpte telys på Clas Ohlson, da Jula i Stavanger var tomme. Utgåande vare sa dei. Men Clas sine var greie dei og, 39,- for ein trepakkning, med ekstra batteri. Demonterte sjølve "stearinen" som sit rundt elektronikken, så var det bare å skru batterikassa, bryter og lys rett opp i taket i vogna. Satte to i ei vogn. Kjem til av-på brytarane via dørene i enden av vognene. Burdte sikkert posta bilder, skal sjå om eg får tatt nokon snart.

Thumbs Up
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2012 at 07:38
Hei Oddmund,
 
Flott om du kan legge ut noen bilder, artig å se alternative løsninger! Høres ut som noe av det samme jeg også tenkte på først, men "stearinen" på Jula-lysene måtte ødelegges for å få ut innmaten og dioden. Mulig ClasOhlson-lysene er konstruert på en litt annen måte..?
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2012 at 14:46
http://www.ebay.com/itm/LED-flickering-flameless-tea-light-candle-multi-choice-colors-packing-quantity-/110843258113?pt=Candles&var=&hash=item19cec5e501
Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2012 at 23:01
Jeg har lagt inn lys i noen vogner jeg har bygget fra Brandbright.
Det jeg har gjort er å kjøpe inn nevnte telys fra gubbdagisen Clas O. Disse har jeg demontert ved at jeg har splittet kappen fra innmaten. Lysdioden er så blitt loddet av printkortet og plassert i en hjemmelaget kupelampe inne i vognen. Så  loddet jeg to ledninger fra printkortet i telyset og frem til dioden i lampen. Selve telyset har jeg montert under vognen med ledningen ut av et nytt hull borret i kappen. Hullet i kappen hvor lysdioden stakk opp gjennom, har jeg brukt som skruehull og festet dingsen under vognen......vips så har du batteriboks med av og på bryter under vognenClap
 
I og med at jeg har laget små parafinlamper i kupeene av messing så fikk jeg til og med brukt "flammen" i gummi. Denne kappet jeg tuppen av og de fremstår som flotte lampeglass når jeg har plassert de på dioden igjenThumbs Up ...litt gul glassmaling i "lampeglasset" demper lysdioden litt så den gir en varm kulør.
 
-jan
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2012 at 07:31
Originally posted by jsalve jsalve wrote:

Jeg har lagt inn lys i noen vogner jeg har bygget fra Brandbright.
Det jeg har gjort er å kjøpe inn nevnte telys fra gubbdagisen Clas O. Disse har jeg demontert ved at jeg har splittet kappen fra innmaten. Lysdioden er så blitt loddet av printkortet og plassert i en hjemmelaget kupelampe inne i vognen. Så  loddet jeg to ledninger fra printkortet i telyset og frem til dioden i lampen. Selve telyset har jeg montert under vognen med ledningen ut av et nytt hull borret i kappen. Hullet i kappen hvor lysdioden stakk opp gjennom, har jeg brukt som skruehull og festet dingsen under vognen......vips så har du batteriboks med av og på bryter under vognenClap
 
I og med at jeg har laget små parafinlamper i kupeene av messing så fikk jeg til og med brukt "flammen" i gummi. Denne kappet jeg tuppen av og de fremstår som flotte lampeglass når jeg har plassert de på dioden igjenThumbs Up ...litt gul glassmaling i "lampeglasset" demper lysdioden litt så den gir en varm kulør.
 
-jan
 
Jøss... Så enkelt, og så smart! Tenkte aldri på å bare forlenge ledningene fra dioden og montere selve telysboksen under vogna, noen ganger ser man ikke skogen for bare trær...LOL
 
Nå var jeg innom Clas Ohlson i går og plukket med meg endel batteribokser og kontakter som jeg linket til lenger opp, men de kan sikkert brukes til noe annet, evt returneres, den metoden din må jeg teste ut!
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2012 at 09:59
Har du en enkel telysdiode, så går det utmerket an og gjøre som Jan sier over. - Har du derimot flere dioder og har tenkt å bruke samme batteri, ville jeg nok ha vurdert et større batteri? Det er 2 årsaker til dette: Først og fremst har slike knappceller ikke mulighet til å gi ut høy strøm uten at spenningen "flagrer" for mye. Da vil diodene virke inn på hverandre. Dessuten blir levetiden på en slik knappcelle i korteste laget med flere dioder tilkoblet.
Back to Top
Oddmund View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 03 januar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oddmund Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2012 at 18:36
Da har eg fått tatt nokon bilder av desse lysa fra Clas Ohlson, montert i taket på ei vogn fra LGB.


Lysbrytarane kan ein enkelt koma til gjennom vindauga, eller gjennom dørene i kvar ende av desse vognene. Slepp å strekka så mange ledningar. Men messinglampene til Jan er sikkert finare enn min elektrotape...

Ser ganske ok ut fra utsida



Husk vernebriller ved demontering. Plasten sprett i alle retningar, til stor glede for katten!


Nå må det bare bli mørkt ute........
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2012 at 06:26
Takk for bildene Oddmund! Ser veldig bra ut fra utsiden det der ja, og er nok den enkleste løsningen som krever minst arbeid.

Er litt usikker på om batterikassa blir synlig oppunder taket i vogna vår, det må jeg teste ut først. Hvis det går bra tror jeg nok vi kommer til å gå for den løsningen der på denne vogna, siden alt sammen da blir festet i taket som allerede er laget for å kunne løftes av.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2016 at 13:15
Blåser liv i en gammel tråd....

Kom over noen "grønne epler" på IKEA forleden. Disse het SOLVINDEN.
Det som var spesielt med disse, var at dette var noen LED-lys som kostet bare NOK 1,- for 2 stk. (uten batteri)!
- Måtte bare kjøpe og dissekere!

- Trodde det var "vanlige telys-dioder" men dette var varmhvite LEDs med en spesiell elektronikk. Elektronikken har en bevegelsessensor som gjør at den tennes og slukkes alt etter bevegelse. Dette er ikke noen IR-sensor men virker som å være en akselerometer-switch?

"Kul sak" for en billig penge som sikkert kan brukes til noe?!
Til vognbelysning vil de sikkert flimre mer enn telysdioder og reagere på bevegelse av vognen.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.