MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tilt shift
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tilt shift

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tilt shift
    Posted: 13 august 2012 at 20:14
Tilt shift er en redigeringsteknikk i f eks Photo Shop der bilder av virkelige motiver ser ut som modeller, slik som f eks denne bloggen beskriver (http://best-photoshop-tutorials.blogspot.no/2008/10/make-photo-looks-like-miniature-models.html). Er det noen som har erfaring og ønsker å dele sine jernbane "modell" bilder her?
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2012 at 16:19

Forsåvidt en interessant teknikk, men etter min mening ødelegges et bilde av en modell ved å gjøre det på denne måten. Tar man portretter og "kunstfoto" ønskes det ofte  liten dybdeskarphet, men som modelljernbanefotograf syns jeg det er svært viktig å få så god dybdeskarphet som mulig.

Vi prøver jo å lage en verden i miniatyr og når man tar vanlige landskapsbilder og bybilder i 1:1, er som regel dybdeskarpheten nær uendelig, og det er ihvertfall det jeg prøver å gjenskape i et MJ-bilde. Da skal det i prinsippet være så skarpt som mulig i hele bildet, så langt som øyet ser.
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2012 at 16:44
Mortens poeng oppfattet jeg som motsatt, nemlig å få 1:1-bilder til å se ut som om de er av modeller ("how to get that mini architectural model look on your picture"). Men for å ta bilder av modeller, er metoden selvsagt helt ubrukelig da man nettopp er ute etter den motsatte effekten.
Svein S
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2012 at 18:47
Enig med deg Svein, litt kjapt svar fra min side, men jeg kan ikke skjønne at det er noen grunn til å ødelegge virkeligheten, med en slik teknikk. Smile Når man tar modellbilder, ønsker man jo å lage et bilde som ligner på virkeligheten, så det kanskje ikke ser ut som en modell.
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2012 at 00:07
Denne har vært oppe her før tror jeg, men kan sikkert deles igjen: http://filter.start.no/humor/3993
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2012 at 00:47
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Denne har vært oppe her før tror jeg, men kan sikkert deles igjen: http://filter.start.no/humor/3993
Han burde ha brukt en mindre blenderåpning , så hadde den blitt bedre.EmbarrassedWink
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2012 at 06:11
Riktig "Tilt skift" er ikke en redigeringsteknikk men fotgraferingsteknikk hvor en tar bilder med spesielle objektiv som kan "tiltes" eller forskyves (shift). Men effekten kan også gjøres tilnærmet lik ved forskjellige metoder, f. eks. i et redigeringsprogram.
For nesten tre år siden la jeg ut dette bildet her på forumet:

Bergen

Petter Ramsdal

Edited by traiNman - 22 august 2012 at 15:09
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2012 at 15:10
Jeg har prøvet meg litt frem med slik "jukse tilt-shift" og her er noen resultater:

Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2012 at 15:16
Jeg har prøvet meg litt frem med slik "jukse tilt-shift" og her er noen resultater:












Slike kunstige tilt-shift-bilder lages ved å gjøre øverste og nederste del av bildet uskarpt. Her er et eksempel hvor det er lett å avsløre at dette ikke er et ekte tilt-shift-bilde fordi trærne i høyre kant av bildet er skarpe selv om de har en helt annen avstand fra kamera enn hovedmotivet.




Jeg har benyttet TiltShiftMaker på internett når jeg har laget disse bildene.

TiltShiftMaker

Det er morsomt å prøve seg frem. Og et tips er at det blir best effekt når bildene er tatt fra en posisjon høyere enn motivet.

Petter Ramsdal

Edited by traiNman - 22 august 2012 at 15:35
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2012 at 17:16
Hei!              

Lurer på om det første bildet kan være fra 'Bluebell railway'...
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2012 at 00:34
Det stemmer.

Petter
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.