MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bandbright GS15 under bygging
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bandbright GS15 under bygging

 Post Reply Post Reply
Author
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bandbright GS15 under bygging
    Posted: 01 august 2012 at 19:24
 
Etter å ha bygd ferdig GS8 (se en annen tråd her) i sommer er det bare å dure på å bygge den andre GS15 vogna jeg har hatt liggende en stund...
 
Delene i settet:
 
Til dette settet har jeg tenkt å bruke UHU Hart lim på alt da det har vært veldig brukbart og jeg ikke hadde noe pva lim for hånden når jeg starta i morges :)
 
Først så limes vogn sidene til hverandre og så til bunnplaten:
 
 
Mens dette herder så limte jeg sammen bunn sviller og messing lager som skal inn i hjul holderene i tillegg til spacerene for bunn svillene som limes til ende platene:
 
 
Ende platene limes så på plass på bunnplaten, men bunn svillene limes ikke fast helt enda, det er kun plassert for å merke rundt de:
 
 
 
grunnen til merkingen er at det er mye lettere å skru på plass hjul holderene før bunnsvillene limes på plass, men jeg vill ikke ha lakk i lim flaten så da må den ikke males.
 
Så er det primer:
 
 
Før undersiden av vogna og bunnsvillene (bortsett fra lim flatene)  males med Vallejo Mahogany brown og bunnsvillene får hjulholdere på plass og limes på plass med hjulene i holderene:
 
 
 
Når det er gjort så kan resten av vogna males, først med Vallejo svart farge i mellomrommet mellom plakene og så Mahogony brun på plankene:
 
 
mvh,

Leif
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2012 at 19:28
Det var det jeg rakk idag, Imorra er det bare igjen å lime fast metall delene og montere buffere så er enda en vogn klar for skinnene :)
mvh,

Leif
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2012 at 20:52
Da er alt ferdig og vogna klar for skinnene :)
 
 
mvh,

Leif
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2012 at 22:16
Maler du ikke metallet?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2012 at 10:52
Ser frem til å få et bilde av Billy på tur med 3 vogner i hagen min Wink
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2012 at 16:12
Originally posted by Stian Stian wrote:

Maler du ikke metallet?


Nei på dise vognene liker jeg veldig godt looken med metallet som det er. Synes det blir pent til vogna.

Billy med tre vogner blir fint det... gleder meg
mvh,

Leif
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2012 at 17:20
Dette blir skikkelig flott, Leif!! God ide å beholde metallet umalt, ligner på jernal eller det stoffet som man malte kraftmaster med - og som man fortsatt gjør. Enkelte jernbaner i utlandet har også gjort det samme - så du er absolutt på rett spor! Og når kommer dere??? Gi lyd fra dere når det passer!
krsven
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2012 at 12:02
Har et håp om at jeg får se Billy med tre vogner på Kirkerudbanen i kveld?... Wink
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.