MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Off Topic : Kulturellt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Off Topic : Kulturellt

 Post Reply Post Reply
Author
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Off Topic : Kulturellt
    Posted: 31 juli 2012 at 20:29
Ifjor tror jag det var, så fick jag för mig att bygga någon typ av en minnesbyggnad över järnvägens begynnelse.
Som kan tänkas stå uppställd i någon stad, gärna utanför en större station, med dagens nya fartvidunder, för att då visa teknikens utveckling..
 
Som sagt ett litet jippo.
 
Vänl Bo
Back to Top
Kverulanten View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 28 juli 2012
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kverulanten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2012 at 19:44
Snyggt, mycket snyggt men byggnaden känns märklig på något sätt! Det är något som inte känns realistiskt men det är kanske just därför du kallar det för jippo(
upptåg, skämtbetonat evenemang, evenemangtillställningspektakel,gimmickploj; reklamkampanj)

 Kan det vara att loket är i mässing som ju vad jag vet aldrig har förekommit någonsin. Att tendern är svart vet jag inte heller hur vi skall tolka. 

Edited by Kverulanten - 01 august 2012 at 19:46
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2012 at 19:07

Innanmätet ska endast ses som illustration vad som ska visas upp i denna byggnad.

Ville visa en liten annorlunda byggnad med modernt utseende i väggar med en äldre takutformning,

Alltså ett arkitektoniskt utseende.

Skulle tro att detta kunde höja effekten i en stad, och vara en rolig grej.

Jippot ska endast ses ifrån byggherren, där det endast är fantasin som sätter gränsvärdet.

Nästa gång är det möjligen en dressin som visas upp.Smile

http://i46.tinypic.com/2882zkm.jpg

 

Vänl Bo

Back to Top
Kverulanten View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 28 juli 2012
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kverulanten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2012 at 18:47
Originally posted by Bo11 Bo11 wrote:

Ville visa en liten annorlunda byggnad med modernt utseende i väggar med en äldre takutformning,

Alltså ett arkitektoniskt utseende.

 

Vänl Bo


Det är kanske anledningen till att jag anser den som udda. Vad betyder "arkitektoniskt utseende"? Är det en arkitekt som har ritat vitrinen?
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2012 at 06:37
[/QUOTE]
Det är kanske anledningen till att jag anser den som udda. Vad betyder "arkitektoniskt utseende"? Är det en arkitekt som har ritat vitrinen?
[/QUOTE]
 
 
Raderar mitt gamla svar, då det inte var passande i ett forum.
 
Svar på din fråga Rikard Derving.
 
Arkitektoniskt: ( Arkitektoniskt frihet ) att formge och leka med linjer i ett skapande av byggnader, med det val av material och utseende Klassikt / Modernt ( i detta fall mina egna alster )

Sen det som byggaren bedömer vara arkitektur, och glädje i sinnet, kan ju vara helt fel, men som byggare så tycker jag detta är helt Ok!!Smile

Med Vänliga Hälsningar

MJ Signal - Tema

Bo Andersson

www.modellbyggare.se

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.