MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Gips
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Gips

 Post Reply Post Reply
Author
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Gips
    Posted: 30 juli 2012 at 18:57
Hei
 
Noen som vet hvor man kan få kjøpt gips i 'voksne' sekker? 20kg-25kg?
Jeg handlet det tidligere i en kunstnerforhandler i Oslo, men denne er dessverre nedlagt Cry
 
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2012 at 19:02
Bauhaus, på Liertoppen, har Norgips i ca den størrelsen du etterspør (noen år siden jeg har vært der nå).
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Disel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 12 august 2012
Location: norge
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Disel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2012 at 21:46
Dental depot, disse som selger utstyr til tannleger, tannteknikkere osv selger mange forskjellige kvaliteter av gips i sekker på 25kg, den hvite er ok til "vår" bruk, firmaer er feks Norsk dental depot, Jacobsen dental tror jeg,
Back to Top
Oddvar C View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oddvar C Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2012 at 00:23
Vær oppmerksom på at der er enormt mange gips typer avhengig av hva den skal brukes til. Gips fra dental er beregnet for støp hos tannteknikker og aksepterer ikke krymp i forhold til tannlegens tann avtrykk. Denne gipsen er meget dyr. Hos NOGUSRA as i Oslo får du gips i 40 kg tønner. Denne gipsen er for gullsmeder og smykkestøp og egner seg ikke til landskap. Denne gipsen blir hard men likevel lett å knekke. 
Den beste gipsen jeg bruker  er for "hobby modell og formgivning" Det er en syntetisk gips kjøpes i hobbybutikk. 5kg sekker og ca 120 kr.  Gips står med store røde bokstaver på posen. Firmaet Staples har også en slik hobby gips. Har prøvd den, men var ikke så god som den foran nevnte.
Back to Top
Disel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 12 august 2012
Location: norge
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Disel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2012 at 16:40
Riktig at det er mange forskjellige typer gips, den jeg syns er grei til fjellformene til Woodland heter Moldabaster, koster rundt 2-300.- for 25kg sekk. Den andre som ble nevnt brukes til støping av smykker, tannkroner etc, ubrukelig til landskap, men den hvite som jeg nevner er helt ok, kan etter tørking bearbeides med Dremel osv, og farges med med woodland fjellfarger osv
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2012 at 16:59
Gips som näms tidigare inköpställen Bauhaus är ett stuckgips, och fungerar ypperligt för landskapsändamål.
Bra öppenhet.
 
Gips diskuterats allt som oftast, men det nämns aldrig att i blandningen färga in bruket till en mera lämplig grundfärg som kan vara en bra grund innan detta landskap ska bearbetas.
 
Vänl
Bo
 
20-25kg stuckgips kostar inte mer än ca 200kr.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.