MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - "verden på skinner"
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

"verden på skinner"

 Post Reply Post Reply
Author
orientexpressen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 juni 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote orientexpressen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: "verden på skinner"
    Posted: 14 juni 2005 at 22:01
Hei er ny i forumet i øyeblikket holder jeg på med et MEGA PROSJEKT ed
følgede linjer

The Bernina Jungfrau and Glacier express in Switzerland +"millitary base"
eagles nest!
The Rovos rail from Cape town til Victoria Falls
The "Blue train" on the Garden route
Lima to Machu picchu ( ny turist linje)
Royal Scotsman fra london til Edinburg
Orient-Expressen London-Istanbul
South Pacific Express - Sydney- Brisbane
Eastern Orient-express from Hongkog to Singapore
The GAHN in Australia with the "rock"
Rocky mountaineer in Canada with lake louise and Banff springs hotel

i tillegg skulle jeg gjerne hatt med en bit av Norge kansje floms banen
eller Gardermobanen


Alle innspill og forslag mottas med takk

problemet mitt er imidlertid og få "intergrert" det hele i en
sammenhengende "Sporplan" jeg kunne tenkt meg å bygge i høyden i
steden for i lengden/bredden for da blir det ikke så enormt #Lange
flater# jeg er også i tvil om jeg skal bruke HO eller N skala eller en
kombinasjon av begge (bygggetid max 4 år)



Har noen et godt a Sporplan program for MACINTOSH å anbefalle eller er
det KUN WINtrack det går i her på forumet ?


Alle innspill og forslag mottas med takk
Jeg har ikke hatt et så stort projekt før!
Orientexpressen
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2005 at 08:28

Hei

Første spørsmål blir, hvor mange tusen kvadratmeter har du til disp?

Og hvis du skal klare det på 4 år, hvor mange skal du ansette?

Mange spennende togruter, det er i hvertfall sikkert. Men hvordan du skal klare å integrere dem, det går over min forstand. Jeg mener, materiellet fra de forskjellige baner har vel ikke så mye med hverandre å gjøre.

Hvis jeg hadde ubegrenset plass, så ville jeg holdt meg på et plan. Og så ville jeg adskillt de forskjellige scenarioene med vegger, slik at du kun så et scenario ad gangen. Jeg ville så hatt skjulte spor i veggene, slik at toget på Flåmsbanen, kun gikk på flåmsbanen. Dvs. at jeg ville nærmest laget et anlegg for hver banestrekning, (evt. med en "nøytral" stasjon som knutepunkt) og det hele forbundet med en stor skyggestasjon/oppstillingsspor.

Hvis du vil bygge i høyden, så ville jeg laget to helixer, med utkjørsmuligheter i mange høyder. Så kunne du kanskje få 5 etasjer med hver sin strekning på. Og evt. bruke lys til å utheve den strekning du opererte eller ville kikke på.

En annen (vill) idé kunne være å bruke et paternostersystem, slik at du kan "hente frem" den strekningen du vil.

Enda en mulighet er å bygge i moduler. Da kan du også ta det med deg om du en dag skulle flytte, og ta det med ut på messer etc.

Planleggingsmessig, så ville jeg designet infrastrukturen som binder de forkjellige anleggsdelene sammen, og så ville jeg tatt ett og ett tema/anlegg. Gaper du over alt på en gang, så kan jeg love deg at du aldri blir ferdig. Nå er jo ikke det et mål i seg selv å bli ferdig med et anlegg, men du signaliserer at du vil bli ferdig.

Det vil nok også være nyttig hvis du presenterer litt mer av tankene dine rundt dette. Jeg mener, London - Edinburgh f.eks. Skal du modellere Kings Cross i London, og Waverly i Edinburgh? Eller er du ute etter typiske steder på veien. Eller er det selve toget som er viktig? Hvilket årstall tenker du deg å portrettere? Er det samme årstall for alle baner? Samme årstid? Hva med høydeforskjeller? Machu picchu på 2450 moh i Andesfjellene, mens Lima ligger på 0, ved kysten? Vil du lage en modell av "Machu picchu"?

Mitt viktigste råd må være å ikke gape over alt på en gang.

 

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
orientexpressen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 juni 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote orientexpressen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2005 at 11:16
Hei Øyvind _ Takk for rask tilbakemelding

Det er ikke så mye jeg kan si "offisielt" om dette men hvis du tenker
Lillehammer - vikingeskipet og 2010 så er vel det ALT jeg på nåværende
tidspunkt kan si rundt det hele. men det skulle være "nok M2"


Et lignende prosjekt men med "begrenset omfang" presenteres på
http://www.dieterludwig.de/1625112.htm

Vi er i allt 11 stykker som skal konstruere herligheten og det er jo vårt
håp at dette er noe som kan få et "LIV" etter presentasjonen også.
så vi må "begrense" oss noe i plass utfoldelse

Budsjett messig så har vi +/- 100 000 "pr strekning" om man kan si det
sånn

Du har så absolutt forsått "frustrasjonen min" det vitner svaret ditt om [:
s] og vi snakker her også om deler av verden som jeg IKKE kjenner i
"detalj" derfor et rop om "hjelp"

Ja det er både høyde forskjeller og årstider å ta hensyn til, men la oss si
det sånn at vi må "forsøke å presentere "nøkkel elementer" på
strekningene med "endepunkter" og et eller to sentrale "midtpunkt"

Det er teknisk umulig å lage proposjonal riktig skala på ALT- så det blir
"TYPISKE steder på veien" og det blir i hovedsak "turistjernbane" det
legges vekt på
m.a.o. De restaurerte Pullman vognene til Orient expressen etc. Rovos
rail i Afrika trekkes både av damp og elektrisk så her står vi friere i valg
og tidsepoken behøver nødvendigvis ikke å være 100% korrekt, men det
er viktig at IKKE-togentusiaster "kjenner seg igjen"

Hovedelementet her er å presentere TOG som "salgsvare " på nevnte linjer
for å fremme "turisme" og da har jeg vel med det avslørt ganske store
deler av det hele -   

Men la oss heller snakke om de utfordrende og spennende sidene ved
utvikingen av dette prosjektet med tiden kommer det nok en
"hjemmeside også"

Tar imot innspill fra ALLE

stor takk og hilsen
Orientekpressen


bilde 1 viser CANADA punkter og bilde 2 slike vi tilnærmet håper å se
rovos
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2005 at 14:30

OK, så stiller saken seg litt anneledes, i og med at det ikke er ditt hjemmeanlegg du snakker om, men et kommersiellt prosjekt.

Jeg ville gått for H0. N er fint, i form av plassbesparelse, men etter min mening ikke noe å bruke på et anlegg av denne type, som tydeligvis henvender seg til publikum. Publikum i dag skal ha ting servert, og vil neppe bli imponert av noe de må kikke på i forstørrelsesglass.

Så ville jeg valgt mitt forslag nr. 1, med alt på et plan, og med avgrensninger mellom for visuellt å skille temaene. Med litt fornuftig planlegging bør det være mulig å gjenbruke de enkelte seksjoner.

Hvis du ser hvert tema som en seksjon, vil det være viktig å standardisere inngangene på disse. Da kan du ha standardiserte skilleseksjoner (enten skjulte, eller åpne) som gir fleksibilitet til andre løsninger senere. Skal prøve å få tid til å illustrere hva jeg mener.

Får dere betalt for å lage dette? Håper i såfall det er utenfor de 100" kr pr. anlegg. Det går RASKT 100" til et anlegg. Heltid/fritid? Det krever utrolig bra planlegging/displin å holde gang i bygging over så lang tid.

Jeg vet ikke om du kjenner MineaturWonderland i Hamburg og/eller det nye anlegget i Berlin (husker ikke hva det heter). Dette er anlegg med store dimensjoner. Studiebesøk er obligatorisk.

 

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
orientexpressen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 juni 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote orientexpressen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2005 at 16:07
Kunne jeg bygget dette HJEMME hade jeg hatt en oppgave i 10 år
fremover med alt Extra jeg ville lagt inn

Det er dessverre intet å hente her økonomisk utover at vi får dekket
"matrialkostnadene" det er kun entusiasme pågangsmot og som du
nevner GOD PLANLEGGING derfor tenkte jeg å starte her på forumet

jo jeg kjenner til Berlin versonen

Takk for hjelpen med start på "utformingen" neste stopp er å finne et
godt sporplans program som IKKE er windows basert   

Skal prøve å gi opdateringer i forumet etter hvert som vi skrider frem - i
den utstrekning vi ikke implimerer projektet

Med hilsen og takk

Orientekspressen
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2005 at 17:56

Hei Orientekspressen!

Er det du som også har stilt det samme spørsmålet på Joe Fugates forum?

I så fall - hyggelig å se flere nordmenn der.

Ellers synes jeg Øyvind har vettuge innspill.

mvh KnuT

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2005 at 23:25

Med 100.000,- pr. strekning og ti strekninger kommer du opp i en totalsum på rundt 1.000.000

For å gi deg en liten sammenligning, så brukte rundt 14 mann i Horten modelljernbane klubb ett år på å skape 24 m2 med fantasianlegg for en anleggskostnad på 220.000,- pluss en del tillegg for tilpassing av lokalet, totalsum rundt 300,000,-. Det var flere mann i aktivitet i klubblokalet 2-3 dager i uken, og de fleste av gutta hadde med seg hus som de satt og limte sammen hjemme restan av uken.

Så om dere er 11 mann som skal gjennskape alt det du ramser opp for den totalsummen du nevner i løpet av 4 år, bare på fritiden, og ennå ikke har kommet lengre enn til å begynne og vurdere hvilket dataprogram du skal bruke for å tegne sporplan så har dere virkelig min dypeste medfølelse

Entusiasme og pågangsmot er en god start nå, men bare vent til dere har holdt på noen måneder eller et par år.... Egentlig bør dere ha ferdig 50% av anlegget i løpet av første år, 75% etter to år og 90% etter tre år om dere skal ha noe håp om å komme i mål, og for å kompensere for synkende pågangsmot og entusiasme underveis.

Hva har dere bygget av modelljernbane på forhånd?

Eirik

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2005 at 17:04
Originally posted by orientexpressen orientexpressen wrote:



Har noen et godt a Sporplan program for MACINTOSH å anbefalle eller er det KUN WINtrack det går i her på forumet ?
 


Det finnes ingen like gode program til Macintosh... Pussig nok er de som fins ganske slappe greier. Pussig fordi det fins så my bra annen programvare.

Railmodeller:
http://www.railmodeller.com/
Har prøvd det, ikke så bra... Demo tilgjengelig

Plug-in for Illustrator:
http://rj-graffix.com/software/plugins.html#trackplan
Veldig enkel, du bør ha Cad Tools:
http://www.hotdoor.com/index.html
Da har du et brukbart CAD-verktøy, hvis du allerede bruker Illustrator.

Empire Express:
http://www.haddonsoftware.com/index.html
Ikke noe særlig...

D Railroad Concept And Design
http://theliquidateher.com/3drrconceptanddesign-macintosh. html
Bare for OS 9. Litt klumpete, mener jeg å huske.

Rail Edit:
http://www.railedit.dk/
Altfor begrenset!

Det er alt jeg vet om, og ikke noe av det er særlig mye å rope hurra for...

Hvis du biter i det sure eplet (hehe) og skaffer deg en windows-pc, eller installerer et windowsemuleringsprogram, er saken ganske annerledes. Tipper det er fordi Windows er utrolig mye mer utbredt blant privatpersoner.

Her er to som jeg har hørt mye bra om, særlig den siste:
http://www.sandiasoftware.com/cadrail/
http://www.trackplanning.com/

Jeg synes ingen av de programmene jeg har sett er i nærheten av å være like bra som CAD-programmene jeg bruker på jobb (som arkitekt), men så koster de også skjorta... - jeg bruker proffe CAD-program. Hvis man lager symbolbibliotek går det veldig kjapt å tegne, men det krever litt mer å få det ordentlig i 3D.

mvh
Henning L


Edited by Henning L
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2005 at 11:41

Hei!
Det er et stort prosjekt du beskriver...

Skulle jeg foreslå noe, ville det være å dele opp hele saken, i adskilte "anlegg". ØyvindS skriver om å adskille med vegger, men for et publikum vil det nesten være bedre med "tittekasser". Og jeg tenker på adskilte rundbaner, en for hver linje (se tegning). Det vil jo ikke være aktuelt å kjøre Rovos-togene i Sveits, eller andre slike ombyttinger!


Imidlertid bør du unngå inntrykket av "rundbane". Letteste måten å få til dette på, er å legge den bakerste halvdelen "i tunnel", eller skjerme den fra innsyn på andre måter.
Altså adskilte anlegg, gjerne i hver sin "boks", der togene kan "kjøre og kjøre" uten tilsyn (jeg låner nok noen synspunkter fra Gardermobane-anlegget, her...). Noen anlegg kunne lages med vendesløyfer i endene, slik at toget kan kjøre både fram og tilbake på det synlige sporet (bruker du Märklin-skinner på disse anleggene, kan togene kjøre uten tilsyn, uten ekstra automatikk). På rundbaner vil togene selvsagt alltid kjøre i samme retning, enten medsols eller motsols (hvis du ikke griper inn og vender dem manuelt, da).

I likhet med ØyvindS mener jeg at N-skala lett blir for smått, iallfall hvis det er snakk om å vise "tog i et landskap". Er det derimot snakk om å vise et storslått landskap "med et tog", kan de mindre skalaene være aktuelle! Og skal du vise detaljer fra et stasjonsområde, f.eks., kan det tilmed være aktuelt å gå opp til en større skala (0 eller 1). Imidlertid tror jeg det vil virke minst forstyrrende på publikum dersom alle anleggene er i samme skala.

Sporveksler er knapt nødvendig på sjøle anleggene (unntaket er vendesløyfer, som nevnt). Du kan illudere sporveksler ved å kappe til skinnestykker og legge inn mellom vanlige, rette skinner - sparer masse penger på den løsningen... En annen fordel er at togene sjeldnere sporer av, når de ikke har sporveksler å passere.
Verst blir det å få til endestasjoner, der togene normalt skal stoppe opp og lokene skiftes rundt til motsatt ende før returen. Dette krever en automatisering som knapt vil fungere på et utstillingsanlegg. Jeg kan foreslå at du i slike tilfeller modellerer sjøle stasjonen "i bakgrunnen", så publikum bare ser at togene kjøre gjennom et gjenkjennbart landskap (i forgrunnen) og "forsvinner" dit (man ser ikke selve stasjonsområdet). Her kan det kanskje brukes vendesløyfer, slik at toget "kommer ut igjen" fra stasjonen.
Eller, hvis du modellerer en stasjon "i bakgrunnen", kan du animere denne med et togsett i mindre skala...gjerne en Z-skala-modell av det H0-toget som har kjørt forbi i forgrunnen! Men da blir det igjen snakk om automatikk som kan svikte.   Eller det kan gjøres enkelt, med rundbaner både for "det store" og "det lille" togsettet - men faren for tekniske problemer blir allikevel større (de to togsettene skal jo helst ikke vise seg samtidig - da vil du miste hele illusjonen).

Høydeforskjeller kan brukes som et scenisk element, men byr vanligvis mest på kjøretekniske problemer på et utstillingsanlegg. Lite kjekt å modellere en bratt stigning på banen, hvis modellene ikke klarer å kjøre der...

Angående håpet om å kunne "gjenbruke" anlegget etter byggingen, må jeg innrømme at jeg tror valget vil stå mellom "byggevennlighet" og "kjørevennlighet". Enkle rundbaner (eller vendesløyfebaner) er raske å bygge (mer tid til å modellere landskapet) og krever lite vedlikehold, men gir ikke så veldig spennende togkjøring, dessverre. Kompliserte sporplaner med gode muligheter for "kjørespill" vil til gjengjeld koste langt mer, pluss gi flere muligheter for tekniske problemer.
Ellers beskriver du jo et opplegg der de forskjellige banestrekningene ikke har noe særlig felles! Så etter at "bruksperioden" er over, vil det uansett være unaturlig å "blande sammen" alt rullende materiell på et enkelt anlegg. Bygninger og landskap vil også være såpass forskjelligartede at de knapt kan danne noen "helhet", men du risikerer at de vil fortsette å være "adskilte anlegg". Slik sett ser jeg ingen grunn til noen "felles stasjon" for alle anleggene, eller noen forbindelse overhodet.
For å kunne bruke anleggene til togkjøring, derimot, vil det være kjekt med noen sidespor og valgmuligheter. Det vil øke kostnadene under byggingen, men slik vil det også være om du velger å føye til nye spor etter at anleggene har vært brukt. Så du kan utnytte muligheten til å legge inn sporveksler under den første byggingen - eller gjøre det etter at anleggene er "ferdig brukt".
Ikke for å knuse håpet om å kunne bruke anleggene til "privatbruk" når de har gjort sin tjeneste, men jeg tror et "publikumsanlegg" vil funke best om det bygges for å være nettopp dette. Når anlegget så har gjort sin tjeneste, er muligheten heller at du kan se på hva du står med, og prøve å finne ut hva sakene da kan brukes til. Men dette forhindrer sjølsagt ikke at du alt nå kan planlegge byggingen slik at du står igjen med et godt utgangspunkt for "privat modelljernbane"!

Forøvrig mener jeg at flere burde begynne med mikroanlegg.

Best wishes!
Jon S.
En gammel Märklinbok sier: "I nedanstående länder gäller vänstertrafik för tågen:
Belgien, England, Frankrike, Italien, Indien, Portugal, Sverige, Schweiz, Spanien, Sydafrikanska Unionen."

Back to Top
orientexpressen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 juni 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote orientexpressen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2005 at 14:28
Hei Jon
Tusen takk for MAnge fine innspill og forlag som HELT SIKKERT vill
komme til nytte Du har forenklet konseptet vårt betraktelig med å inføre
"rundbne i "titteskap" men det er jo som du nevner ikke særlig
"inspirerende togkjøring her
For den type anlegg er dette alikevel kansje løsningen som presenteres
på planmøte mandag

Uansett Tusen takk for hjelpen bådet til Jon S og alle som hittil har gitt
inspill
Orientexpressen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.