MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sporplan
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sporplan

 Post Reply Post Reply
Author
29bay View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 oktober 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 29bay Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sporplan
    Posted: 22 juni 2012 at 13:33
Pappa har gitt meg eit rom til togbanen min, så eg holder på og lage meg ein permanent togbane. Trenger kreative innspill! Planen er at den sirkelen i venstre hjørne skal være skjult under eit fjell, og at den skal heve seg opp og over en 15 cm høg bru. Rommet fortsetter bortover, og er ca 4 m langt, men eg skal ikkje bruke alt

Edited by 29bay - 23 juni 2012 at 09:57
Lars Martin
Back to Top
29bay View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 oktober 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 29bay Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2012 at 13:37
Glemte og nevne at det er Märklin C - skinne
Lars Martin
Back to Top
Brattås View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 29 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 64
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Brattås Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2012 at 22:33
Kan du tegne opp hele rommet med mål på veggene, døra inn i rommet og eventuelt vinduer? Dette viktig for å kunne utforme anlegget best mulig etter rommet.
Ole Martin
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2012 at 16:44
Aller først; Se bort fra hva slags skinner du bruker nå i starten, det er bare snakk om geometri.

Det kan være greit om du på forhånd har tenkt litt over hva slags anlegg du ønsker å ha, slik at det fyller funksjonen slik du har forestilt deg. F.eks blir det feil å lage et anlegg hvor du sitter og ser lange tog kjøre gjennom et flott landskap hvis du egentlig har lyst til å gå tett innpå og jobbe med å skifte vogner i et industriområde...

Så derfor spør jeg: Hva er det du har lyst til med anlegget? Hva slags kjøring ser du for deg, liker du å se på eller vil du delta aktivt? Skal banen gå rundt og rundt, eller vil du ha en bane som går fra ett sted til et annet og stopper der? Hvilken tidsepoke vil du ha, moderne lange vogner eller gamle korte?. Jeg ser du har masse korte sidespor, hva slags industrier ser du for deg ved disse sporene? Du har nevnt tunnel gjennom fjell og en høy bru, er det andre ting ved landskapet du syns er viktig?

Dette ble masse spørsmål på en gang, men disse er det kun du som kan svare på. Det er ingen her som kan fortelle deg hvilken sporplan som er best hvis vi ikke vet hva du er ute etter. Og husk, det finnes ingen fasit her, ingen svar som er feil, det viktige er at du er ærlig med deg selv og ikke lar deg overstyre av andres ønsker.

Når vi får vite litt mer, kan vi også klare å hjelpe deg på en bedre måte. Og som Ole Martin sier over her; en målsatt tegning av rommet med dører og vinduer osv plassert er et veldig godt utgangspunkt for videre drøftingSmile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
29bay View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 oktober 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 29bay Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2012 at 16:13
Tak for svar! Eg er veldig fasinert av lange elektriske tog som går gjennom og over bruer og tuneller, og tenker å kanskje kjøre signaturtog eller ICE-tog på banen. For meg spiller epoke og forbildetro veldig lite, for det som betyr noko er gleden av og se på toga som kjører, ikkje landskapet eller stasjonene. Eg har vel egentlig ikkje tenkt igjennom kva industrier som skal være på sidespora, bare at det skal være til oppbevaring av vogner. Eg liker kontinuterlig kjøring, med muligheter for skifting og leking med tog.  
Men det som er vanskelig og vite, er om eg burde hatt mulighet for og snu retning på togene, om det har noko funksjon? Og kanskje burde eg hatt dobbelspor over heile banen, slik at eg kan kjøre med to tog? 

Denne togbanen er blir mest bygd for min fasinasjon over skinner og tog, så eg kommer til og kunne sitte i timesvis og bare se på togene som kjører gjennom landskapet! Tok nettop toget frå London til Paris, og lurer på om det fins i HO - AC?
Lars Martin
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2012 at 17:25
Se der ja, nå vet vi straks mye mer!Smile

Ut fra det du skriver får jeg inntrykk av at du helst vil sitte og se togene kjøre, altså ha en mer passiv rolle i motsetning til de som kjører og styrer togene aktivt. Samtidig vil du ha mulighet til å skifte litt med vogner også, kanskje sette ut noen og plukke opp noen innimellom, men det er selve kjøringen som er interessant. Stemmer det?

En rundbane er nok det mest fornuftige valget da, og gjerne dobbeltspor som du selv nevner, slik at du kan kjøre flere tog samtidig og gjerne i hver sin retning. Da kan du også la et tog kjøre kontinuerlig på det ene sporet samtidig som du skifter vogner på det andre, mulighetene er mange.

Det med å snu retning på togene er en annen sak. Du nevner moderne ellok og togtyper som ICE og Signatur, og disse trenger jo strengt tatt ikke snus slik som f.eks gamle damplok. Med ICE og Signatur skifter du bare kjøreretning og kjører den andre veien, mens løse ellok kan kobles fra den ene enden, kjøre rundt vognene og koble til i den andre enden, så er det klart.

Moderne passasjertog krever plass siden de har så lange vogner, og man vil jo gjerne kunne kjøre med litt mer enn to vogner på slike tog. Derfor lurer jeg på om det er mulig å utnytte hele lengden på rommet, slik at du får plass til en ganske lang stasjon der? Denne stasjonen kan f.eks ha perronger på hver side av dobbeltsporet, kanskje med enda et par gjennomgående spor utenfor disse igjen, slik at du har fire gjennomgående spor. Disse sporene kan også brukes til å "parkere" de togene du ikke kjører akkurat da, eller du kan ha en liten banegård med en par-tre lengre spor (bedre enn mange korte spor) for oppbevaring av vogner.

Ut fra stasjonen kan du også ha et lite industriområde hvis du ønsker det, med noen sidespor for godsvogner, ellers kan resten av anlegget være en ganske enkel dobbeltsporet bane hvor du kan sitte og glede deg over å se togene kjøre rundt. Formen på banen vil da bestemmes av rommet, du kan f.eks ha en oval langs veggen som smalner av på midten, eller du kan utnytte den ene kortveggen (eller begge), og lage banen som et åttetall hvor den krysser seg selv på en bru.

Vet ikke om dette er noe du kan fundere litt videre på..?

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
29bay View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 oktober 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 29bay Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2012 at 12:01
No som du forklarer det på den måten, blir ideen litt klarere i hodet mitt! Kanskje skulle eg bygd banen utifra eit dobbeltspor, og gjort banen litt lenger, og kanskje få 3 lengre perronger i nedre del? 

Det er kanskje eit dumt spørsmål, men kva meiner du med ein oval som smalner av på midten? 
Men om eg skal bruke litt av sporplanen som er avbilda, er det gunstig og ha dobbelspor, der den eine går i ring og heves over den andre, eller burde dei gått paralelt heile veien?  
Lars Martin
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2012 at 14:23
Jeg ville bygd en langs-veggen-bane som gir mye større kjørelengde for lange tog, og som gjør at man aldri ser hele banen på en gang. Det betyr samtidig at man må komme seg "inn" i anlegget på en eller annen måte. Tåler ryggen din det, kan man fikse det med en smal sporstrekning som man kan bøye seg under for å komme "inn". Alternativt en oppvippbar seksjon el.l. Eller kanskje er døra plassert slik at man kan lage er dog-bone-anlegg med vendesløyfe (ikke spormessig, men kjørselsmessig) på hver side av døra.  
Svein S
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2012 at 14:56
Jeg er enig med Svein. Snur du anlegget slik at broen(e) peker mot døren, kan du strekke det ut slik at det blir åpent for operatøren/beskueren i midten. Broene kan være faste eller kan vippes opp når du skal ut og inn AC rommet.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2012 at 16:18
Jeg stemmer i med de andre. En bane langs veggene er på generelt grunnlag en bedre løsning, og vil gi en mye bedre utnyttelse av rommet. Imidlertid har ennå ikke trådstarter kommet opp med en plan over rommet, så vi vet ikke hvor stort det er (når lengdemålet på tegningen ikke stemmer, betyr det da at breddemålet også er feil?), og om han faktisk disponerer hele rommet eller bare deler av det.

Her er det fint om du kan opplyse oss, Lars Martin.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
29bay View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 oktober 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 29bay Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2012 at 22:10
Takk for svar! Breddemålene er riktig, og lengdemålene er tenkt lengde på utnyttelse av rom. Romet er lenger, men tanken var og ikkje bruke heile rommet, siden pappa muligens trenger det til oppbevaring, og i tillegg blir det eit betydeligt større annlegg som må byggest og betales, noe som blir litt mindre prioritert, siden det er i mine foreldres hus som jeg befinner meg i når det er ferier. 
Lars Martin
Back to Top
29bay View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 oktober 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 29bay Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2012 at 22:12
Så egentlig blir vel disponerbart rom 2.5 * 1.5 m

Lars Martin
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2012 at 07:26
OK, så rommet er ca 1,5 x 4m, og du disponerer drøyt halvparten av det, har jeg forstått deg rett da? Med en bredde på bare 1,5m blir det veldig vanskelig å få til et fornuftig rundbaneanlegg uten at det blir for trangt, husk at du også må ha plass til å komme rundt anlegget på minst 2 (helst 3) sider. En dobbeltsporet rundbane blir fort bortimot en meter bred selv med de krappeste kurvene, og du burde helst ha større kurver enn det med det materiellet du har tenkt på.
 
Litt avhengig av hva slags type oppbevaring faren din trenger, ville jeg nok fortsatt vurdert å bygge banen rundt rommet langs veggene. Da kan anlegget bygges som relativt smale hyller med oppbevaringsplass under (og over, hvis nødvendig), og ganske romslig plass i midten av rommet. Det er mange fordeler med en slik hyllebane, flere av de er allerede nevnt:
 
- Større kjørelengde, siden sporet går langs ytterkant av hele rommet.
- Ser ikke hele anlegget på en gang da du snur ryggen til halvparten, så det er mye enklere å forestille seg at toget faktisk kjører fra et sted til et annet.
- Smale hyller gjør det lett å komme til overalt på anlegget, i motsetning til en diger plate som du ikke rekker inn til midten på.
- Anlegget kan bygges høyere, slik at du ser inn i det i stedet for ned på det. Det gjør ofte en stor forskjell i opplevelsen når du får togene opp i øyehøyde.
- Anlegget kan også bygges i seksjoner, slik at det relativt enkelt kan demonteres og flyttes. De enkelte seksjonene kan også tas ut og jobbes med andre steder.
- Døråpningen kan være en utfordring med slike anlegg som går rundt hele rommet, men i sin simpleste form kan løsningen være en smal plankebru som spenner over åpningen. Denne kan evt også løftes helt ut eller vippes opp, hvis dette er nødvendig.
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
janingar View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janingar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2012 at 16:37
Originally posted by 29bay 29bay wrote:

... Tok nettop toget frå London til Paris, og lurer på om det fins i HO - AC?


Toget du snakker om heter Eurostar og jeg vet at det finnes i modell, så det i London i en leketøysbutikk da jeg var der. Hva slags system det modelltoget bruker vet jeg dessverre ikke.

Tok forøvrig samme turen selv mellom London og Paris den gangen jeg var der. Å reise med det toget var en opplevelse i seg selv og har egentlig fått jernbanen i Norge til å virke stusslig etterpå Tongue
Jan Ingar
Mitt galleri
Back to Top
29bay View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 oktober 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 29bay Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2012 at 19:40
Kan hende at pappa vil la meg få heile rommet, om han er i riktig humør! :P Hadde vært kjekt med lang kjørelengde! Og bruke heile rommet er faktisk ein god ide, og det kan vel være praktisk å ikkje bruke midten av rommet. Eg har jo og tenkt på og lage Arna stasjon, og kanskje Bergen togstasjon, og det lar seg vel gjøre i eit hjørne? 
Men er det nokon som har ein mal, eller ide på korleis den brua over inngangen kan være? Det fineste ville vel vert og bøye seg under, men publikum burde jo og fått sett korleis banen ser ut. 

Det hadde vært litt for masse av det gode med signatur, ICE og Eurostar kjørende på banen?  
Lars Martin
Back to Top
29bay View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 oktober 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 29bay Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2012 at 19:41
Og burde eg se muligheter for Fremo-modul, eller vil ikkje det være plass til modulene i sin fulle størrelse på rommet?
Lars Martin
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2012 at 20:01
Bygger du en bane langs veggen får du nok plass til både en stasjonsmodul og en eller flere rette strekningsmoduler. Kurvemoduler er derimot vanskelig fordi FREMO kurveradier er for store for et rom som ditt. Går du for FREMO må du dog skifte strømsystem og gå over til lavere skinneprofil. Her benyttes likestrøm og code 75. Om du allerede har Märklin rullende materiell og Noen c skinnet bør du kanskje fortsette med det.

Men Bergenserne trenger flere FREMOister og stasjonene du nevner er sikkert velkomne på et fremtidig Vestlandsk FREMO anlegg, men uten ICE og Eurostar.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
29bay View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 oktober 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 29bay Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2012 at 21:37
Fremo får nok heller bli mitt neste prosjekt, siden eg skal bruke Märklin og ICE tog... Men har bergen modelltogklubb møter no om sommeren? Kunne godt tenkt meg tips og triks for videre bygging.
Lars Martin
Back to Top
29bay View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 oktober 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 29bay Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2012 at 22:39
Pappa fant ut at kona ikkje trengte rommet, så eg har fått tildelt heile rommet! Skal komme tilbake med eksakte mål senere, men no er det EM
Lars Martin
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2012 at 07:10
Gratulerer, det blir spennende å se!Smile
 
Veldig kjekt med en målsatt tegning av rommet, hvor du markerer hvor dører, vinduer osv er plassert, samt eventuelle andre hindringer som ikke kan flyttes eller fjernes. Tegningen trenger ikke være i eksakt skala, så lenge målene kommer tydelig fram.
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2012 at 11:23
Originally posted by janingar janingar wrote:

Originally posted by 29bay 29bay wrote:

... Tok nettop toget frå London til Paris, og lurer på om det fins i HO - AC?


Toget du snakker om heter Eurostar og jeg vet at det finnes i modell, så det i London i en leketøysbutikk da jeg var der. Hva slags system det modelltoget bruker vet jeg dessverre ikke.

Tok forøvrig samme turen selv mellom London og Paris den gangen jeg var der. Å reise med det toget var en opplevelse i seg selv og har egentlig fått jernbanen i Norge til å virke stusslig etterpå Tongue
 
Eurostar lages av engelske Hornby og finnes ikke i AC utgave.
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2012 at 19:00
Om du så dette i UK så er det 00 skala og ikke H0.  Mener jeg så dette i Uk i våres.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.