MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - 20 år Fremo FiNe (N skala) - bilder fra Rheine
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

20 år Fremo FiNe (N skala) - bilder fra Rheine

 Post Reply Post Reply
Author
keknor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote keknor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 20 år Fremo FiNe (N skala) - bilder fra Rheine
    Posted: 22 juni 2012 at 00:24
Hei,
Er det noen på N forumet som har interesse for finskala N? Som eneste norske deltok jeg i Fremo fiNes 20 års feiringen i Rheine i Tyskland  17-20 mai i år. Jeg har vært intressert i denne smale grenen av N skala siden 1970 tallet.  For nesten 11 år siden opprettet jeg sammen med Sven Løvstrøm Yahoo TofiN som et forum for finskala interesserte i Norden / nordiske jernbaner. For tiden er det 49 medlemmer, men aktiviteten er ikke særlig stor. Vi opprettet TofiN fordi vi mente at N skala  led under gamle grove normer med altfor brede hjul, høye flenser og overdimensjonerte skinner. Noe som for oss ødela ellers etterhvert fantastisk flotte modeller. Vi hadde  rundt 1990 oppdaget The Two millimetre Scale Association  i England og deres finskala normer utviklet for over 50 år siden. Two millimetre scale er 1:152, nesten N skala som er 1:160. Noen N skala byggere i Europa hadde oppdaget det samme. Anført av Henk Oversloot (NL)og Jens Emmermann (D) har det blitt utviklet en gruppe ihuga modellbyggere i såkalt Fine, europeisk finskala i n  skala 1:160 innenfor Fremo. Normene det bygges etter er fra The Two Millimetre Scale Association, men redusert fra 9.42mm sporvidde til 9mm

http://www.2mm.org.uk/

http://www.fremo-net.eu/170.html

Hvis noen N byggere her på forumet er interessert i FiNe, kan dere gå inn på http://groups.yahoo.com/group/TofiN og finne bilder fra 20 års feiringen i Rheine. Hvis noen her er seriøst interessert eller allerede praktiserer fINe, er jeg veldig interessert i å komme i kontakt med dere, evt for å danne en gruppe som kan hjelper hverandre og utveksle erfaringer og kanskje til og med danne en Fremo FiNe gruppe.

Tenkte å legge inn minst ett bilde her, men jeg får feilmeldinger hele tiden. Men prøv Tofin.

Mine forsøk kan sees her: http://keknor-rena1900.blogspot.no/

keknor





keknor
Back to Top
keknor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote keknor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2012 at 21:41
Hei,

Nå har jeg klart å lage et album med noen fotos fra Rheine. Flere fotos finnes på Yahoo TofiN.
MJF albumet heter : Knut Espen Kittelsen. At alle ord i teksten begynner med stor bokstav har jeg ikke klart å ordne.

keknor
keknor
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2012 at 00:18
Fantastiske bilder. Ikke lett å se at dette er N skala.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
oyvindarnoy View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 oktober 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyvindarnoy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2012 at 16:37
Jeg har fått mye inspirasjon fra 2mm miljøet. Selv er jeg ikke av typen som bygger spor selv eller skifter hjul. Landskap veier tyngst i min prioritering. Helheten av det som blir laget i 2mm er til stor inspirasjon. Jeg begynte å bygge en n-skala modul etter Fremo N-RE for en tid tilbake, men kom aldri i mål da miljøet for moduler i n ikke er så stort i Norge. Nå driver jeg mest med Z, men veldig morro å se bloggen din!

Edited by oyvindarnoy - 25 juni 2012 at 16:38
Back to Top
keknor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote keknor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2012 at 19:26
Jeg har som en respons på oyvindarnoys innlegg lagt inn ett foto til som viser en interessant mulighet som Fremo fiNe har kommet opp med og praktiserer. En gruppe i Fremo bygger med selvbyggede skinner i kode 40, men beholder NEM standarden i rillebreddene. Siden loddete skinner på PCB sviller (ikke sporveksler) takler alt av (litt nyere) N rullende matriell, trenger ikke denne gruppen å forandre noe på hjulene.
Sven Kieling deltok i Rheine med en stasjon og flere landskapsmoduler som var noe av det fineste jeg har sett i N/2mm. Han bygger etter NEM med kode 40. For også å bli med i fiNe, har han noen små messing U profiler som han trer over tvangsskinnene (guardrail). Dermed går fiNescale hjulene glatt igjennom alle hans penser. Fotoet viser et slikt U profil tredd over den ene tvangskinnen. Han benytter da selvsagt ikke sitt eget rullende matriell i fiNe sammenheng.

Jeg har planer om å lage noen fiNe Fremoduler med norsk forbilde i normalspor for å kunne kjøre med den nye flotte BR 52 (stortysker) og Nohaber. En fin måte å henge seg på uten store anstrengelser, er å lage en strekningsmodul med selvbygget kode 40. Uten penser kan denne også benyttes i NEM sammenheng....

For meg er skinnene en del av landskapet. De er der hele tiden mens togene kommer og går.

keknor
keknor
Back to Top
keknor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote keknor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2012 at 16:52
Kom over RMweb for ikke så lenge siden. Inspirerende (i hvertfall for meg) å se all den flotte finskala byggingen i liten skala som foregår i GBR.  Tenk dere Dombås i finskala N med stortyskere og Di3. Ikke helt umulig det (?)

Se:

http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/53154-photo-call-2mm-layouts-out-and-about-at-exhibitions/
keknor
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.