MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Polvender (Hex Frog Juicer)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Polvender (Hex Frog Juicer)

 Post Reply Post Reply
Author
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Polvender (Hex Frog Juicer)
    Posted: 15 mai 2012 at 01:10
Ut fra levrandør sin info og diskusjoner på andre fora så virker det fristende å ta i bruk denne typen polvender for penser (http://www.tamvalleydepot.com/products/dccpowerfrogjuicers.html).
Oppkoblingen virker ganske så enkel, det skal ikek være nødvendig å gjøre noe med pensen for å bruke den digitalt. Prisen er jo en annen ting..
Noen som har tatt det i bruk og har erfaringer? I manualen som kan lastes ned (nederst på siden til Tam Valley) står det at ved flere penser koblet sammen ved feks en stige i et oppstillingsområde, så kreves et lite stykke isolert skinne med kobling direkte fra den aktuelle spor bus'en. Er det nok med 1-3cm?
Terje
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2012 at 07:51
Ut fra det jeg kan se i manualen er lengden på det ekstra sporstykket avhengig av akselavstanden på lokene dine, dette for å unngå at loket skal ha aksler som spenner over to skinnekryss samtidig. M.a.o., hvis du har lange lok må du ha større avstand mellom skinnekryssene enn hvis du har korte lok. Dette sporstykket kan jo i og for seg også være selve sporvekselen (hvis den har direkte forbindelse til bussen), siden det kun er skinnekrysset som skifter polaritet.
 
Dette er mitt inntrykk av saken hvertfall, fint om noen kan korrigere meg om jeg tar feil.
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2012 at 10:23

Jeg lurte på om det holdt at denne sporlengden var lengre enn lengste akselavstand på loket med lengste distanse på strømopptak fra akslene på en boggi, og at jeg kunne inkludere dette i sporveksel ved å legge inn en isolasjon i enden av vekslen.

Terje
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2012 at 12:16
Jeg kan ikke se noen problemer ved det, så lenge sporet er isolert fra kryssene i begge ender og har matestrøm fra bussen. Problemet slik det er skissert i manualen er, hvis jeg har forstått det riktig, når loket går direkte fra et skinnekryss og over til et annet, slik at Frog Juiceren ikke vet hvordan den skal slå over polariteten, og den ekstra skinnebiten mellom de skal eliminere det problemet.
 
Svein
 
Edit: Med "skinnekryss" mener jeg da hele skinnepartiet som er koblet elektrisk sammen med skinnekrysset, og ikke nødvendigvis bare krysset i seg selv...


Edited by Svein_A - 15 mai 2012 at 12:20
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2012 at 12:18
Originally posted by Terje Skram Terje Skram wrote:

Ut fra levrandør sin info og diskusjoner på andre fora så virker det fristende å ta i bruk denne typen polvender for penser (http://www.tamvalleydepot.com/products/dccpowerfrogjuicers.html). Oppkoblingen virker ganske så enkel, det skal ikek være nødvendig å gjøre noe med pensen for å bruke den digitalt. Prisen er jo en annen ting..

Noen som har tatt det i bruk og har erfaringer? I manualen som kan lastes ned (nederst på siden til Tam Valley) står det at ved flere penser koblet sammen ved feks en stige i et oppstillingsområde, så kreves et lite stykke isolert skinne med kobling direkte fra den aktuelle spor bus'en. Er det nok med 1-3cm?

Hva er det du egentlig er ute etter å få til? Er det korrekt polarisering av skinnekrysset i forhold til vekselens stilling du er ute etter? Jeg så litt på den linken du har til Tam Valley, og det virker som den fikser korrekt polarisering dersom vekselen ligger feil. Greit nok, men bør ikke vekselen ligge riktig for at du skal kjøre gjennom den uten avsporingsfare? Så hvordan styrer du vekselen? Normalt lar man jo vekselomleggeren også styre polariteten på skinnekrysset.

Svein S
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2012 at 18:38
Det jeg er ute etter er
  • et opplegg med enklest mulig elektrisk oppkobling mot penser og pensemotorer.
  • Jeg ønsker ikke å justere de interne elektriske koblingene i pensene
  • Kunne ha fritt valg i bruk av pensfabrikat.
  • Det blir et oppstillingsområde som er jeg ikke har direkte sikt til (10 spor og stige av penser).
  • Jeg skal ha digital styring 
  • ikke ha for mye oppkobling ifht til tilbakemeldinger og endebrytere for å kunne indikere stillingen  på pensen (ser ikke helt hvordan hex frog hjelper her....).
  • Jeg har et ønske om en gang å kunne kjøre det lille anlegget via pc og da skal ikke programmeringsfeil gi katastrofale kortslutninger (men det kan jo løses med seksjonering, ymse elektronikk og bilpærer)
  • jeg har ikke, med mine kunnskaper funnet europeiske leverandører av tilsvarende elektronikk kompatibelt med Digitrax. Kanskje jeg skulle kjøpt Rautenhaus
 
Ønskene er mange og omvendt proposjonale med kompetanse, erfaring. Derfor en ballong ut i dette forumet. Mulig en blyballong...
Terje
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2012 at 18:42
Skal pensemotoren drives via digital styring?
Svein S
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2012 at 19:04
Ja, jeg ønsker å kunne gjøre det og en gang via pc kunne legge en sporvei. Signaler skal da kunne settes ifht stilling på sporveksel.
Jeg holder på å lese meg opp via Miba Digitale Modellbahn og andre kilder for å finne ut hvordan og hva som skal til slik at jeg unngår for mye kryping og ombygging på et senere tidspunkt. Har satt opp en liste med hva jeg vil med et anlegg og funksjonskrav, men funksjonaliteten endrer seg med stadig nye tekniske muligheter.
Terje
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2012 at 20:19
Hei

Om du kjører digitalt med skjulte spor og tilbakemelding fra blokker for å se om de er ledige eller opptatt tror jeg du må mate strømmen til vekselen fra det nærmeste blokken og ikke alle fra et sentralt sted.
Med pc styring er det pc som styrer signalene og toget, ikke signalene som styrer togene. Signalene er bare kosmetikk.

Er produktene DCC kompatibel så passer de også med Digitrax. Rautenhaus tror jeg er kompatibel med Rautenhaus :)

Hvilke sporvekslere benytter du ?
Mange typer har jo innebygget polveksling..

Tror forresten at Skala Design er forhandler av Tam Valley.


Edited by jhh61no - 15 mai 2012 at 20:22
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2012 at 23:13
Planlagt å dele anlegget i flere passende blokker med elektronisk blokkbeskyttelse for kortslutting. Fra den enkelte blokkbeskytter tar jeg strøm til både skinner og polvender.
 
Sporveksler blir Peco på ikke synlig anlegg og vurderer Tillig på synlig pga større utvalg i ulike penser, men pris er en faktor. Peco og Tillig bør vel begge modifiseres for å bli "DCC vennlige" hvis en ikke bruker "frog juicer" for å unngå skade ved evt kortslutning eller kjøring mot en veksle som er lagt feil.
 
Så Skala Design presenterte disse på siste messen i Bergen, så jeg kan jo ta en sjekk med dem.
 
Rautenhaus reklamerer med DCC kompatibelt og Lokonet kompatibel, men kan ikke se av oversikter at de er kompatible med Digitrax.
 
Hadde vært fjongtom det var mulig å kjøre stillverksprogrammet Modellstw 7.0 med forbilde i tyske stillpult SpDrS60 (http://home.kpn.nl/helde862/ModellStw/modellstw.htm). Er kompatibelt med LocoNet, men Digitrax er ikke listet. Beklager avsporing fra starten i tråden.
Terje
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2012 at 22:20
Hei Terje

Du skriver at det er kompatibelt med LocoNet men at Digitrax ikke er listet.
LocoNet er jo utviklet sv Digitrax så det vil jo forundre meg om det da ikke er kompatibelt med Digitrax..

Anbefaler deg at ta en titt på www.freiwald.com

Her kan laste ned fullt kjørbar versjon av TrainController
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.