MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Valg av forbilde for kommersielle modeller
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Valg av forbilde for kommersielle modeller

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2012 at 12:49
Egentlig er det meste mulig, eller som noen sier, at det finnes et forbilde for alt. Og brun farge og liggende tømmer har jo et forbilde som jeg har vist, så det er greit nok. Og som sagt stod mange stasjoner slik i flere år etter at de var bygd. Så er tak skiftet, kanskje flere ganger. Vinduer og dører kan være skiftet ut eller flyttet, særlig jo eldre bygningen er og det har vært behov for bruksendringer. Mange av de eldste stasjonsbygningene har fått ark eller takløfting for å gi mer lus og plass til stasjonsmesterboligen. Osv. osv. Mange vil ha en bygning som så slik ut den så ut på et bestemt tidspunkt (som de gjerne husker selv), mens andre synes det er greit nok med noe tidstypisk eller at "slik kunne det ha sett ut". Vi velger og bestemmer våre forbilder selv og hvordan vi følger dem, om vi gjør det i det hele tatt.
Svein S
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2012 at 12:09
Godshuset og vognhallen på Vikersund kommer vist også. Ikke mange stasjoner man finner alle byggningene til. Eina er vell den andre. Hvis man ser bort fra Stajoner og holdeplasser som ikke har lokstall osv.
A matter of life and death
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2014 at 21:01
Setter pris på at det kommer diverse komersielle modeller av norske stasjonsbygg på markedet. Norske forbildet vil jeg tro øker MJ interessen allment. Har en stund sett etter pappmodellen av Snarum stasjon. Da Hvalstadtypen er en stasjonstørelse som vil passe mitt tiltenkte anlegg i størrelse. Har ikke klart å finne den, noen som kjenner til om den fortsatt finnes i salg?
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2014 at 06:44
Hvalstad typen eller Veggli stasjon er utsolgt fra NMJ, tviler på at det kommer flere opplag med mindre etterspørselen tilsier dette. Hvis du er på jakt etter Snarum stasjon kan det hende at jeg har et sett liggende. Send meg en PM så skal jeg kikke etter.
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2014 at 08:31
Byggeblogg finner du her:

Snarum-blogg

Edited by Damp - 10 april 2014 at 08:44
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2014 at 21:23
Jeg skal se om jeg har en liggende uåpnet og ubygd i kjelleren et sted. Har jeg den, kan du få kjøpt den om det er av interesse, om ikke "kokken" har en . Tar en titt i morgen ettermiddag.

Edited by Sven Ole - 10 april 2014 at 21:26
SOHo
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2014 at 15:41
Flott!
Forenkler hobbyen betraktlig det å kunne være i kontakt med MJere her på forumet. Ser for meg at Snarum vil være godt utgangspunkt som inspirasjon til et lite stasjonsmiljø fra hvor som helst i Norge. Tenker det blir to gjennomgående spor for togkryssing og signal med enkelt innkjøringsapparat og veksel inn til et lite buttspor med med mulighet for skifting av godsvogner, kanskje med et lite El 10 som står på ønskelisten. Siklet litt på tiern fra Trix i stad, men det ble innkjøp av et grønn El 13 som NMJ har på tilbud og noen sporvekslere i stedet. Så et anlegg vil bli trafikkert av to ellevere og en trettenmaskin inntil stasjonen får midler til å investere i et skiftelok over statsbudsjettet. :-P he he.   Har ikke plass til å bygge et fullskala anlegg, men når man har en svoger som også har litt MJ i blodet er muligheten å modellene hver vår mobile stasjon. Med provisorisk skinnegang i mellom og en kopp kaffe blir det faktisk morsom kjøring ut av det. Om jeg får tak i Snarum stasjon kan jeg sikkert prøve å legge ut et bilde av byggeresultatet om det er av interesse. Ser at enkelte modelerer så det kan ta pusten av de fleste, selv er jeg nok ikke på det nivået, det viktigste er vel å finne glede i denne hobbyen på sitt eget nivå og lære av andre. :-)
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2014 at 19:25
Send meg en PM om ikke kokkern fant sin.
SOHo
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2014 at 20:49
Har et par liggende av:

Vallekilen godshus

Blakstad godshus

Kontakt meg på PM om du er interessert.
Terje V.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.