MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NSB LM 1
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NSB LM 1

 Post Reply Post Reply
Author
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NSB LM 1
    Posted: 03 mai 2012 at 09:28
Ettersom fotobasen forsvant så legger jeg påny inn elrevisjonsmotorvognen LM 1. Lakkjobben tok utgangspunkt i den tyske forbildemodellen fra Trix. Tamiya Dull Red og dekaler gjorde susen. Vips hadde jeg en tilnærmet norsk motorvogn til el-revisjon. Fremgangsmåten ligger trolig fortsatt inne, men altså uten fotos. Modellen er digital og har en rekke artige lydeksempler. Lyden av vinkelsliper, slegge mot skinnegang, motorpådrag samt at arbeidsplattformen kan kjøres opp og svinge fra side til side. Løp og kjøp en gul Trix, og det er ikke lenge før du også har en slik til anlegget. Uten en slik får du jo heller ikke vedlikeholdt kjøreledningen!Smile
 
 


Edited by MJ - 03 mai 2012 at 09:31
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2012 at 09:42
Originally posted by MJ MJ wrote:

Ettersom fotobasen forsvant så legger jeg påny inn elrevisjonsmotorvognen LM 1. Lakkjobben tok utgangspunkt i den tyske forbildemodellen fra Trix. Tamiya Dull Red og dekaler gjorde susen. Vips hadde jeg en tilnærmet norsk motorvogn til el-revisjon. Fremgangsmåten ligger trolig fortsatt inne, men altså uten fotos. Modellen er digital og har en rekke artige lydeksempler. Lyden av vinkelsliper, slegge mot skinnegang, motorpådrag samt at arbeidsplattformen kan kjøres opp og svinge fra side til side. Løp og kjøp en gul Trix, og det er ikke lenge før du også har en slik til anlegget. Uten en slik får du jo heller ikke vedlikeholdt kjøreledningen!Smile
 
Jeg regner med at du har NSB's logoer, men hvis ikke finner du de her:
 
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2012 at 09:56
Joda, i fronten skal det være det gamle vingehjulet, men på siden hadde NSB kun denne skrifttypen på denne vognen. Som f. eks på  BM 91.71 postvogn, BM 64, BM 67, B1-serien,B2-serien, C3-vognene, skiftetraktorer og de første B3-vognene m.fl. SES kan helt sikkert alt om hvilke, når og hvorfor de ulike merkene "kom til verden".
 
 
  


Edited by MJ - 03 mai 2012 at 10:05
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2012 at 19:10
Knallfin LM!
Jeg mener å ha hørt at forbildet er bevart, og befinner seg i Sverige. Kan det stemme?
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2012 at 20:04
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Knallfin LM!
Jeg mener å ha hørt at forbildet er bevart, og befinner seg i Sverige. Kan det stemme?
 
Ja, for noen måneder siden mener jeg at jeg så et foto på NJK-forum der LM1 var motiv. Bildet var etter det jeg husker fra Sverige. Men helt sikker er jeg ikke.
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2012 at 20:17
Ja, det var kanskje der jeg snappet det opp!
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 17:02
Originalen ble nok hugget opp hos Brødrene Anda i Stavanger så det må være en annen vogn.

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 17:13
TGOJ i Sverige hadde samme type revisjonsvogner.
Har sett en slik i Grängesberg for noen år siden.
Er ikke sikker - men tror de hadde minst 2 stk. slike?
 
Mener den norske var utsatt for kollisjon i ene enden?
Har hørt at den da ble sendt til Tyskland og fronten  fra en utrangert motorvogn ble montert?
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 19:31
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

TGOJ i Sverige hadde samme type revisjonsvogner.
Har sett en slik i Grängesberg for noen år siden.
Er ikke sikker - men tror de hadde minst 2 stk. slike?
 
Mener den norske var utsatt for kollisjon i ene enden?
Har hørt at den da ble sendt til Tyskland og fronten  fra en utrangert motorvogn ble montert?


Er disse hos TGOJ bygd opp ifra samme motorvogntype som den norske LM1?

At den ble reparert med deler fra en annen tysk motorvogn er nok ikke usannsynlig.
LM1 er en tyskbygd revisjonsvogn av samme type som tyskerne også hadde(har), bygd med utgangspunkt i de velkjente røde tyske motorvognene, "rote brummer".
Det er to typer av de, VT 95(BR 795) og VT98(BR 798), forskjellen er bla at førstnevnte har en motor, mens den andre har to.
Begge typer har blitt brukt til å bygge ulike typer gult materiell.
Link til tysk LM1, br 701/702 http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_701
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 19:36
Her er bilde av TGOJ sin, er nok en Uerdinger skinnebuss det også:
http://www.gbbj.nu/images/phocagallery/Lok/thumbs/phoca_thumb_l_f-27.jpg
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2016 at 08:14
Hvilken model fra trix er forbilde??
Back to Top
AtleB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 29 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AtleB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2016 at 08:39
Trix 22215 ser det ut til. :)
Mvh Atle
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.