MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - MJ landskap i April
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

MJ landskap i April

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MJ landskap i April
    Posted: 01 mai 2012 at 21:41
Jeg har kjøpt en HD video (lastet ned til IPad) som beskriver byggingen av en papirfabrikk med tilhørende landskap i Mars/April i Maine USA. Mange spennende metoder og nye materialer.

Byggeren - Mike Confalone - bruker blant annet materialer fra blomsterdekoratører (amerikanske) og til å lage landskapsformasjoner; et materiale som det bl a er lett å sette (bladløse) trær i uten å bruke syl på forhånd. Han bruker også ukjente (for meg) metoder for å lage veier og parkeringsplasser og han farger sviller og spor på en ny måte. Det er også lærerikt å få beskrevet hans metode for å lage skogbunn om våren fra knuste tørre høstblad fra naturen og snøflekker av en tynn hvit styrofoam.

Videoen kan være noe langtekkelig og kjedelig til tider, men det er mye inspirasjon å hente. Som vanlig frustreres jeg over amerikanske "brandnames", men med internett er det lettere å finne et sammenlignbart produkt i Norge.

Metodene er beskrevet hos Model Railroader Hobbyist (http://model-railroad-hobbyist.com/) og DVDen heter "Allagash Railway - Scenery Modelling Outside the Box - Volume 1".
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2012 at 23:23
Jepp - han har jeg sett litt fra. Mike Confalone beskriver metodene sine i et kapittel i "Scenery by the seasons", en Kalmbach-bok. I TMJK planlegger vi å bygge landskap i begynnelsen av mai - fra halvgrønt ved fjorden, til snø i fjellet. I "Ødsledal" der vi driver og bygger nå, blir det omtrent som landskapet til Confalone.

Den videoen må jeg ha! Bra tips. Takk.
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2012 at 21:29
I helgen har jeg kost meg med "Allagash Railway - Scenery Modelling Outside the Box - Volume 2". Filmen er lastet ned fra http://model-trains-video.com, og denne gangen bygger Mike Confalone et steinbrudd. Jeg er spesielt imponert over hvordan han bruker perspektiver og trær av ulike størrelser for å lage dybde i en relativt liten scene.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.