MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tankvogner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tankvogner

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tankvogner
    Posted: 22 april 2012 at 22:59
Jeg oppfordrer Svein og alle dere andre som bidro til den lærerike tråden om tankvogner, om å legge ut et sammendrag av informasjonen om forbilder og tilgjengelige modeller; ferdige eller som utgangspunkt for ombygging.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
kjetill View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjetill Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2012 at 09:47
Hei Morten, det kan jeg være enig i. Svein hadde lagt ut en del fine bilder og en av dem var veldig interessant for meg pga den viste at Lenz har en modell i 0 skala som er lett å lage om til norsk.
 
Jeg kan dessverre ikke huske litra på denne, men det var en av de siste bildene som Svein la ut.
 
Jeg istemmer derfor oppfordringen til å forsøke å få denne tråden opp tilbake så godt som mulig.
 
Svein, jeg håper at du har tid og anledning til å legge ut bildene igjen.
 
Mvh Kjetil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2012 at 12:09
Originally posted by kjetill kjetill wrote:

Hei Morten, det kan jeg være enig i. Svein hadde lagt ut en del fine bilder og en av dem var veldig interessant for meg pga den viste at Lenz har en modell i 0 skala som er lett å lage om til norsk.
 
Jeg kan dessverre ikke huske litra på denne, men det var en av de siste bildene som Svein la ut.
 
Jeg istemmer derfor oppfordringen til å forsøke å få denne tråden opp tilbake så godt som mulig.
 
Svein, jeg håper at du har tid og anledning til å legge ut bildene igjen.
 
Mvh Kjetil

Jeg skal se hva jeg kan få gjort. Tenkte egentlig å lage en mer helhetlig oversikt over tankvogner med tilhørende bilder, men neppe som et innlegg på et forum men på egne hjemmesider der ting er lett gjenfinnbart. Men i tilfelle vil jeg gi beskjed om det og lenke til dette.
Svein S
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2012 at 15:42
Det var jeg som tok iniativ til den tråden, og det var synd at mye info. ble borte her. Til eget bruk har jeg kopier av bildene Svein la ut, da jeg vet at intet er for evig - og spesielt ikke innen mitt fagområde dataservere jfr. forumkræsjen. Om Svein lager en temaside om tankvogner på sin hjemmeside overrasker det meg ikke at den blir enda mer utfyllende og informativ enn tråden som ble borte. Wink
 
Hos NMJ kjøpte jeg et Fleischmann tankvognsett av to danske vogner som så identiske ut med noen av de litra Q4-vognene på bildene, med unntak av at de har litt høyere tankfyllingstopper. NJK's hefte "Rullende materiell" fra 1980 har en side med info. om disse med bilde av en vogn.

En av bøkene i serien Nordens Järnvägar har også et bilde av en Q3-vogn med litt info. Jeg er litt usikker på om innscannede artikler herfra og fra NJKs hefte  kan legges ut i forumet her, selv om man har kildehenvisning?
 
Fra NMJ kjøpte jeg også den treakslede tankvognen som var avbildet. Det er en Liliput-vogn hvor understellet ser korrekt ut, men selve tanken er litt mindre i diameter samt mye avrundet i endene. Kit-bashing må nok til her.
 
 
Om man selv har mulighet til å lage dekaler så kan dvs. kunne, man laste ned vektoriserte logoer fra http://vectorlogo.blogspot.com/ Her lå det til nylig logoer for mange oljeselskap, men bloggen ser nå ut til å være slettet. Sukk, en ulykke kommer sjelden alene ... Confused
 
 
 
 
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.