MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - TinyD's hagejernbane!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

TinyD's hagejernbane!

 Post Reply Post Reply Page  <1 678
Author
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2017 at 13:39
Originally posted by TinyD TinyD wrote:

... målet er at Silver Lady skal kunne rygge rundt banen mens den skyver en toakslet Rheidol vogn.
Et lite tips:
Jeg har også ganske krappe kurver på min hagejernbane, og jeg har derfor bygget om en del 2-akslede vogner til boggivogner. Da går vognene mye lettere gjennom kurvene. Dessuten ser det faktisk penere ut med flere korte vogner enn få lange vogner i togene.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2017 at 13:50
Jeg er helt enig med deg der Kjell, banen din er et godt eksempel på hvor flott det kan være med krappe kurver :)
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2017 at 13:02
Selv om min hagejernbane har minste radius 120 cm., så er jeg av den oppfatning at boggier på vogner gir best driftstabilitet.
- En mulighet er også å bruke fleksibelt akseloppheng på vognene og la dette opphenget styres av koblingene (som da sitter på en arm ut fra boggien). Dette er tilsvarende til det LGB bruker på sine 2-akslede vogner.
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2017 at 17:22
Da er banen kjørbar, har også fått på plass lecakulene, så nå er det i grunn siste finish som gjelder... planter og lister...



Stor stas for både store og små at vi endelig kunne kjøre litt etter to år uten bane i hagen!



Også den manuelle Billy'en har fått kjørt seg flere ganger i dag!



Stor stas! :)
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2017 at 06:38
I løpet av helgen har vi fått lagt litt sedum mellom sporene på banen, kjøpte selvfølgelig ikke nok, men mangler ikke mer enn 1-2 matter!

Når de siste bitene med sedum er på plass er det listverk som er det neste på agendaen :)





Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2017 at 17:07
Får man kjøpt matter med sedum også? Det var ikke jeg klar over, så jeg kjøpte jo en haug med ulike sedum i potter som jeg har spredt utover..!

Var forresten like rundt hjørnet hos deg igår, vurderte å stikke innom men hadde ikke nr ditt og ville ikke komme uanmeldt.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2017 at 17:38
Hvor kjøper man disse "sedummattter"??
Hilsen, Frans
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2017 at 17:44
Det selges på enkelte hagesenter og hos firmaer som driver med ferdigplen, selges stort sett i matter på ca 1kvm...

I byggenæringen benyttes disse mattene blant annet til tak, men også i rundkjøringer etc. de krever lite vedlikehold (alt er relativt) og kan legges stort sett over alt hvor det er godt drenert.

Nå er de siste mattene på plass, så neste steg nå er å gjøre ferdig alt av listverk osv :)

Du skulle bare svingt innom Svein!
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2017 at 19:10
Den er grei, Trond, jeg skal huske det til neste gang! Smile Har jo faste turer til kirkegården på toppen rett ovenfor deg, så jeg kan jo alltids legge inn en liten pitstop i bunnen av bakken etterpå. Må kanskje ta med litt mer enn bare blomster heretter da, om du byr opp til dans (les: kjøring)... Wink
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2017 at 19:38
Nå begynner det virkelig å nærme seg!
Mangler fortsatt litt på listverket, men begynner å bli fornøyd :)
 
Også mangler det jo bygninger...
 
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2017 at 00:34
Originally posted by TinyD TinyD wrote:

I byggenæringen benyttes disse mattene blant annet til tak, men også i rundkjøringer etc. de krever lite vedlikehold (alt er relativt) og kan legges stort sett over alt hvor det er godt drenert.

Også brukt (inne) i utvidelsen av Gardermoen ... Wink
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 678

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,125 seconds.