MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ny start for en ung nybegynner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ny start for en ung nybegynner

 Post Reply Post Reply
Author
F.C.Giertsen View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote F.C.Giertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny start for en ung nybegynner
    Posted: 29 januar 2012 at 17:24
Kan begynne med en liten inntroduksjon av hvem jeg er: Jeg heter Fredrik, bor i bærum og er 18 år. Jeg går nå siste året på videregående skole, noe som betyr at skole må være høyeste prioritet fremover. Men man kan da prøve å få til noe likevel ;)

Begynte for noen år siden på mitt første anlegg uten mye kunnskap om hobbyen, eller tog generellt, men det anlegget måtte flyttes fordi rommet skulle brukes, og den oprinnelige planen passet ikke i det nye rommet. Altså ble det bare "masse" (har bare en liten deltidsjobb) penger ut vinduet. Siden da har jeg abonnert på MJ-bladet og lest en del om MJ og tog generellt, og fått lyst til å starte på noe mye mindre i både størrelse og ambisjon, med bruk av det jeg har fra forrige forsøk.

Av materiell har jeg Bergensbanen-startsettet, altså en EL16 og noen B3-vogner, + noen andre diverse vogner. Også en liten haug med GeoLine.

En foreløpig plan for anlegget laget i AnyRail:



Den tykke sorte linjen representerer et visuelt skille mellom banehalvdelene, og i første omgang er den øverste delen ment som "staging tracks", og skal ikke ha landskap rundt seg. Skillet tenkes utformes som fjellskrent. Selve platen tenkes å være delt i to på langs der skinnene står vertikalt, for å flytte anlegget lettere (flytter nok over sommeren). (Flex-skinnene skal byttes ut med rette på det ordentlige anlegget)

Hva tenker dere om dette som mitt "første" anlegg? Alle inspill er hjertelig velkomne :)


(PS: Noe sted en kan selge halvgammelt Märklin?)


Edited by F.C.Giertsen - 29 januar 2012 at 19:51
Back to Top
Mini View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 april 2010
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mini Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2012 at 17:38
Märklin blir du kvitt på QXL.
 
 
Og lykke til med den flotte hobbyen. Bergensbane-startsettet er forresten veldig bra. Når det gjelder sporplaner er det mange her inne som besitter meget god praktisk kunnskap.
 
 
Mangler du inspirasjon så kan du ta en titt på dette:
 
 
 


Edited by Mini - 29 januar 2012 at 17:45
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2012 at 18:24
bergensbane settet er vel el16 og b3 vogner :) skal bli gøyt å følge med på dette! :)
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
F.C.Giertsen View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote F.C.Giertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2012 at 19:00
Ja, det har du helt rett i Stian!

Og takk for tipsene, Mini. Virkelig imponerende det anlegget til Jevistad, tenk å ha plass og tid til noe sånt!
Back to Top
F.C.Giertsen View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote F.C.Giertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2012 at 22:37
Vel, ser at denne tråden burde nok vært i en forummappe...

Uansett, satte opp skinnene etter sporplanen i dag og prøvekjørte litt. Først og fremst ser jeg at det er et lengdeproblem med plattformen, Bergensbanen er plutselig overraskende lang. Vil jo helst ikke ha platen lengre, kanskje kurvet platform kunne vært et alternativ?

I tillegg fikk jeg et teknisk problem; lampen "Overload" på digitalsystemet lyste rødt nesten med en gang jeg satte på vogner... Hva kan det komme av?
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2012 at 23:19
Har du satt på noen Märklin-vogner? De kortslutter nemlig fordi hjulene ikke er isolert fra hverandre.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.