MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Er de forskjellig?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Er de forskjellig?

 Post Reply Post Reply
Author
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Er de forskjellig?
    Posted: 09 januar 2012 at 00:26
Som en slags fortsetning på den forrige tråden kommer her et enkelt spørsmål?





Dette skal i utgansgpunktet være to helt identiske bilder.
Begge tatt med kamera på stativ for at det skal stå dønn i ro.
Begge tatt med tidsutløser for at mine pølsefingre ikke skulle rote det til.
Begge tatt i manuell modus med helt like innstillinger.
Bildene er tatt med 7 sekunders mellomrom med fjernutløser for å hindre at pølsefingrene mine flyttet på kameraet.
Lukkertid 1/125
f/5,6
ISO 400
Ingen blits
Bildene er ikke behandlet på noen måte før jeg la dem ut. Bare eksportert ut av Lightroom rått og brutalt.
Allikevel er det en forskjell mellom dem. Ingenting er rørt i rommet, kameraet er ikke berørt av menneskehender mellom bildene.

Dere ser det lettere her:
http://dag-cato.smugmug.com/Other/Test/14021242_Q42Mm4/1664254229_7WLFwFc/1664272526_2qGs2rt#!i=1664272526&k=2qGs2rt
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2012 at 01:43
Og du har ikke skiftet objektiv?

Stativet har i hvert fall beveget seg litt.

Og etter som det ene bildet er en smule mørkere enn det andre kan det være at lyset har forandret seg.

Petter
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2012 at 07:36
Det andre bildet er litt mørkere ja, og stativet har flyttet seg en smule mot høyre. Er den hvit den døra der? Ser av bildeinfoen at hvitbalansen står på Automatisk, kanskje den lille endringen i motivet også har medført en liten endring i beregningen der, det skal veldig lite til har jeg erfart.
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2012 at 08:27
Det er det som er så dømrade uforståelig. Ingenting, sier og skriver ingenting er endret mellom de to bildene. De er tatt med kun sekunders mellomrom med fjernutløser nettopp for å eliminere eksterne forhold.
Jeg tok først to bilder med et halvr minutts mellomrom med tidsutløser for å eliminere bevegelser forårsaket av at jeg trykket på utløseren. Trodde da at jeg muligens hadde beveget på kameraet da jeg trykket. Derfor den nye testen med fjernutløser.
belysningen var en taklampe og en skrivebordslampe. Selv satt jeg an halv meter bak kameraet med lyskildene mellom meg og kameraet.
Jeg merket dette første gang mens jeg drev og tok noen testbilder etter helgens tråd. Så laget jeg meg dette oppsettet for å gjøre et forsøk. . . .
Når jeg ser bildene forstørret i Lightroom synes også den hvite døra veldig kornet.

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2012 at 00:47

En liten hypotese: Lukkertiden på de to bildene er på 1/125 s. Dette er noe hurtigere enn en halvperiode av lysnettets frekvens.  Det kan være at du på det lyseste bildet traff  toppen på en halvperiode, mens du på det mørkeste traff ved nullgjennomgangen, slik at det var noe forskjell i tilgjengelig lys.

Skjer det samme om du bruker en lukkertid som er flere ganger lengre?

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2012 at 21:15
PS! Denne tråden, og den forrige, burde vel egentlig vært flyttet til delforumet "Fotografering og billedbehandling".
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2012 at 00:57
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

En liten hypotese: Lukkertiden på de to bildene er på 1/125 s. Dette er noe hurtigere enn en halvperiode av lysnettets frekvens.  Det kan være at du på det lyseste bildet traff  toppen på en halvperiode, mens du på det mørkeste traff ved nullgjennomgangen, slik at det var noe forskjell i tilgjengelig lys.

Skjer det samme om du bruker en lukkertid som er flere ganger lengre?



Tror jaggu du hadde rett på den. Justerte til 1/100 sek og bildene ble like lyse.

Tror også jeg løste mysteriet med den lille bevegelsen mellom bildene. Da jeg låste speilet forsvandt den nesten helt.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.