MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ulende BM87
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ulende BM87

 Post Reply Post Reply
Author
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ulende BM87
    Posted: 31 desember 2011 at 17:33
Hei
 
På torsdag puttet jeg en Lokpilot V4.0 inn i min NMJ BM87.
Den fungerte kjøremessig som forutsatt, men til tross for at det ikke var en lyddekoder hadde den et lydbilde som hadde passet perfekt til et flytog, signatursett eller annet moderne materiell med det velkjente elektroniske "frekvenshylet".  Men i en dieselvogn med en gammel 8syl Scania-motor?
Grøss, gru og gamle norrøne------. Og når jeg la fingrene på vogna kunne jeg kjenne kraftige vibrasjoner i vognkassa. 
 
Etter endel desparate forsøk med å koble funksjoner ut/inn fikk jeg på et vis løst problemet.
Ved å forandre CV49 fra 19 til 18 koplet jeg ut lastreguleringen, og dermed ble det stille.
Fikk et tips fra en bekjent samme kveld om at det sansynligvis var defaultverdiene på CV 52  til CV55 + CV56, som styrer parameterne for lastreguleringen, ikke passer til motoren.
 
Mitt spørsmål er da: Er det andre som har opplevd det samme/noe lignende? Og har dere noe forslag/innspill til verdier jeg kan prøve?
Alternativet er jo å fortsette å kjøre uten lastregulering, men hadde vært OK å finne ut av det også
mvh
Bjørn
 
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2011 at 17:35
Jeg foreslår at du hører med NMJ angående dette. Tipper de har svar på det du lurer på. Selv monterte jeg en Zimo MX621R i min Bm87 og den fungerer fint - uten noen programmering.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2011 at 19:02
Motoren som sitter i BM87 er en Canon-motor av samme konstruksjonsprinsipp som Faulhaber (klokkeankermotor). Derfor kan samme innstillinger for motorregulator brukes som utgangspunkt for denne motoren.
Jeg har satt inn ESU LokPilot DCC 3.0 i mine modeller og de kjører fint!
Som utgangspunkt settes CV#53=56, CV#54=6-8 og CV#55=4-6. Det er trolig samme CVer på versjon 4.0 selv om denne skal ha en forbedret reguleringsalgoritme?
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2012 at 10:24
Takker for innspill
 
Som kjent er det feigt å lese bruksanvisninger, så nå har jeg vært feig og funnet ut følgende:
Systemet for Lopi V3.0 og 4.0 er det samme, men alle CV'ene i V4.0 har fått maxverdi 255.
Dette gjør at verdiene nok blir litt forskjellig mellom V3.0 og V4.0.
I tillegg har V4.0 fått en CV52 som kan brukes for finregulering av laveste kjøretrinn.
Lastreguleringen kan forøvrig også skrus av ved å sette CV56=0.
 
Skal prøve med verdiene for Faulhabermotor fra brukervilledningen og kommer tilbake med resultatet om en uke eller så.
 
mvh
Bjørn


Edited by Bhal - 01 januar 2012 at 10:27
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2012 at 13:55
Har nå forsøkt med de verdien som ESU-manualen angir for Faulhaber, og diverse andre verdier i CV 52, 53, 54 og 55. Ulingen bare fortsetter, så løsningen forblir ganske enkelt å kjøre med lastreguleringen utkoplet.
 
Uansett skulle det være interesant å høre om andre har, eller har hatt, tilsvarende problemer, og om de har funnet noen løsning. Er det bare "min dekoder" i min motorvogn som lider av "hylesyke", eller?
 
mvh
Bjørn
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2012 at 16:55

Uler den på alle turtall og ved alle belastninger? Er det høyfrekvent uling (> 10kHz) eller er den lavfrekvent? Er frekvensen konstant eller varierer den med turtall/hastighet?

EMF-regulering har størst effekt ved rangering og lave hastigheter. Dersom BM87 er ganske tyst ved lave turtall, kan du automatisk koble inn motorreguleringen når det er mest behov for den på de fleste ESU-dekodere. Det er en parameter som jeg tror kalles "Reglereinfluss" der terskelen bestemmes.
Som sagt, har jeg digitalisert 4 stk. BM87, både med ESU LP DCC 3.0 ( 3 stk.) og Zimo MX63 (1 stk.) uten at jeg kan se noen merkbar forskjell mht. gangegenskaper. Alle går like tyst og mykt.
 
Jeg har også modifisert innvendig lys på mine BM87 da strømtrekket var alt for stort. Satte inn dioder og bygget om spenningsregulator for innvendig lys til 3,0V. Er støyen avhengig av om lyset er tennt, kan det være at støyen skyldes dette?
Ellers kan den også komme av treghet i gearboksen eller slakk i kardangoverføringen.
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2012 at 10:00
Hei igjen
Har ikke noen bane hjemme, kun 45 cm programeringsspor, så noen testing over distanse må vente litt. På de 45 cm jeg har klarer den likevel å skifte tone 2, noen ganger 3 ganger avhengig av pådrag. Lys avslåtrt. Ikke mekanisk generert støy.
Får se om jeg skulle plukke en V3.0/3.5 decoder fra et lok bare for å sjekke om den da er stille.
 
CV 56 bestemmer vel opp til hvilken hastighet lastreguleringen er virksom, ikke fra?
mvh
Bjørn
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2012 at 17:48

Alle slike avanserte dekodere har mulighet til å endre pulsrepetisjonsfrekvens. Oftest er det 2 frekvenser å velge mellom, noen har  3 forskjellige. Den høyeste frekvensen (som ligger over det hørbare området ca. 20 kHz) er den du skal velge for denne motoren.

Det eneste som kan påvirke denne, er den tidsluke der motoren måler EMF (turtall). Disse perioder kan gi et stopp i pulstoget - spesielt om den blir programmert for lang. Husker i farten ikke hvordan det er på ESU men dekodere har ofte 2 CVer der man kan bestemme avstanden mellom 2 målinger - og hvor lenge en måling skal vare. I denne periode der det foregår måling, kommer det ingen pulser til motoren. Derfor kan disse "pausene" resultere i at en motor får for liten spenning til å kunne oppnå full hastighet? Dette er den egentlige hensikt med "reglereinfluss" at man kan kutte ut spenningsmåling (og EMF-regulering) over ett visst turtall/ midlere spenning som du sier.
 
Det kan være disse "pausene" i pulstoget du hører?
 
En klokkeanker-motor med svighjul som BM87 har, trenger ikke å måles ofte - og lenge. Ville sett litt på de innstillinger?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.