MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Profilerings- og skinnepakkemaskin
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Profilerings- og skinnepakkemaskin

 Post Reply Post Reply
Author
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Profilerings- og skinnepakkemaskin
    Posted: 27 november 2011 at 19:45
Hei
 
Jeg er interessert i tekniske maskiner ifb MJ.
 
Jeg lurer på om noen kan fortelle meg litt om følgende maskiner :
 
- Fordelings og profileringsmaskin Plasser & Theurer USP 2000 SWS (Eks klikk her)
- Skinnepakkemaskin (eks klikk her)
 
Jeg har disse i H0 fra henholdsvis Kibri og Liliput/Bachman
 
Det jeg lurer mest på er om disse kjører hver for seg eller sammen i et tog ?
 
Benyttes de begge både ved legging av nye skinner og repararasjon eller brukes de hver for seg ?
 
Om de benyttes hver for seg, hvem kommer først og sist ?
 
En av bakgrunnene for spørsmålet er om jeg skal spandere på meg en motor i profileringsmaskinen dersom den kjører aleine. Kjører den typisk sammen med pakkemaskinen kan jeg jo bare koble dem sammen, men kanskje det er noen spesielle vogner involvert her..
 
Er det andre maskiner som typisk hører med her ?


Edited by jhh61no - 27 november 2011 at 19:49
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2011 at 10:59
Hei!
 
Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg kan nå si det jeg har observert når det gjelder årlig vedlikehold av sporet.
Arbeidsmaskiner skal kjøre samlet inn og ut fra en stasjon, slik at hvis du ikke skal "jobbe" med de så kan de jo gå sammenkoblet.
 
Pakkmaskinen kjører først og justerer sporet, deretter kommer balastfordelern og "finpusser"
(Før det har jo pukktoget vært og "supplert" med pukk på angitte plasser, men dette kan ha skjedd flere måneder i forveien)
 
Jeg lurer på om ikke den pakkemaskinen din er en s.k. vekselpakker av litt eldre årgang.
 
Her er en noe mer moderne ekvipasje, Kibri har vel noe lignende denne pakkemaskinen også i sitt sortiment.
Struktons maskiner på Moi 12/10-2011
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2011 at 15:40
Tror jevistad forklarer dette greitt.

Pakkemaskiner som jeg har sett, går alene når de er i jobb.
Har en "rykkete" gange, slik at pakkelabbene passer mellom svillene.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2011 at 19:09
Hei og takk for svar

Jon Einar har sikkert rett i at min pakkemaskin er av noe eldre utgave.
Kibri har en ganske lik men enda bedre : Viessmann har den ferdig motorisert
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2011 at 19:54
Liliputs maskin var vanlig på 70- og 80-tallet. Jeg fant et bilde fra Kongsvinger som trolig er fra midten av 80-tallet.
 


Edited by Laurenz - 28 november 2011 at 19:54
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2011 at 21:30

Kibri/Viessmann's modell er ganske tøft! Om denne utgaven med motor/funksjoner/lyd og lys har kommet ut i butikk vet jeg ikke men her er en film om den i hvertfall:


Prisen på denne, i følge med Kibris hjemmeside, skal være €350 (likestrøm) og €370 for vekselstrømsutgaven.

Modellhilsen

Claes
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2011 at 00:49
Hva skal man si.... WOW!
 
 
 
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2011 at 20:12
Hei
 
Conrad i Tyskland melder at den er klar for levering medio januar 2012, så langt unna er den ikke Wink
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.