MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Invitasjon til moderne FREMO-treff, Kongsberg 2012
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Invitasjon til moderne FREMO-treff, Kongsberg 2012

 Post Reply Post Reply
Author
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Invitasjon til moderne FREMO-treff, Kongsberg 2012
    Posted: 17 november 2011 at 10:59

Modelljernbaneverket, region Øst har gleden av å invitere til et moderne FREMO-treff på Kongsberg helgen

27-29 april 2012.

 

Vi disponerer ca. 500m2 gymsal på Tislegård ungdomsskole fra ca. kl. 16 fredag og ut søndag. Adresse: Tislegårdveien 11, 3612 Kongsberg

 
Tema/epoke

Tema for anlegget blir en hovedlinje fra Østlandet mot sør, samt mot Sverige for utenlandstrafikken.
Tidsepoken er 1998-2011
Foretrukket trekkraft: NSB Di4og Di5, Di7, Di8. CargoLink Di6/Traxx. Obas Di3/El13, El16 NSB og CargoNet, EL14 NSB Gods og Cargonet, El 17 og El18, Skiftetraktorer Skd224, 226, 227, 228 og 229,Motorvogner type 69,70, 71, 73, 92 og 93.
 SJ og Green Cargo RC samt T44

Alternativ trekkraft: NSB Di2 og Di3,  Skd220, Skd221

Tidsramme:
Det blir opprigging fra ca. klokken 16 fredag.
Lørdag er det oppmøte 09.00 for gjennomgang. Vi tar sikte på å være i gang med kjøringen 10.00 og fortsetter så lenge det er personale nok utover kvelden.
Søndag kjøres det til ca. kl. 14.00. Om deltagerne med materiell og moduler stemmer for det ved påmelding kan kjøringen fortsette til ca. 16.00

Påmelding:
Påmelding av moduler må gjøres innen 31/12-11 til Dag Cato Skårvik dag.cato.skarvik -att- gmail.com).

Påmelding av deltagere/materiell senest 31/2-12 til Eirik Karlsen (ei.ka -att- c2i.net).
I tilfelle for stor påmelding av deltagere vil det prioriteres deltagere som stiller med moduler og materiell. Vi ønsker potensielle nye FREMOister som ikke har opplevd FREMOtreff før hjertelig velkommen i den grad vi har tilstrekkelig med erfarne deltagere som kan fungere som ”faddere” slik at vi kan gi en god opplevelse og presentasjon av FREMOs miljø og trafikkspill.

Krav til materiell
Vogner som meldes på skal være utrustet med RP-25 hjulprofil, og fortrinnsvis Fleischmann lettkoblende bøylekobling.
Lokomotiver kan være utrustet med NEM hjul.
Lokomotiver skal være utrustet med DCC dekoder, og adresse skal meldes arrangør sammen med påmeldingen.
FRED-kontroll skal følge lokomotiv. Mangler du FRED så har arrangør muligheten til å hjelpe til med utlån av det.

Mat og overnatting

Da lokalet er nytt for oss er ikke mattilbudet ferdig utarbeidet ennå, men vi vil komme tilbake med nærmere informasjon om det ved første mulige anledning.
Det er mulighet for overnatting i hall/garderobe. Brannvakt må da avtales mellom de overnattende.


Det vil beregnes en deltageravgift på 400,- for FREMO medlemmer og 500,- for ikke-medlemmer.
For deltagelse kun lørdag beregnes kr. 250,- for medlemmer og 400,- for ikke-medlemmer.
Deltageravgiften går bl.a. til dekning av lokalleie, noe mat, transportstøtte til grupper med stor moduldeltagelse etc.
 
Velkommen til Kongsberg!


Edited by eika - 17 november 2011 at 11:01
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2011 at 11:36
Godt mulig jeg dukker opp på denne! Wink 
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2011 at 17:06

Det begynner å bli mange år siden det var treff på Kongsberg! Bra tiltak!

Modellhilsen

Claes
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2011 at 10:57
Jeg regner med at Eirik jobber overtid utover kalenderen i februar:
"Påmelding av deltagere/materiell senest 31/2-12 til Eirik Karlsen (ei.ka -att- c2i.net)." Wink
 
Hilsen Halvor
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2011 at 20:06
Originally posted by halvors halvors wrote:

Jeg regner med at Eirik jobber overtid utover kalenderen i februar:
"Påmelding av deltagere/materiell senest 31/2-12 til Eirik Karlsen (ei.ka -att- c2i.net)." Wink
 
Hilsen Halvor
Her jobbes det alltid overtidSmile
 
-Og skulle noen melde seg på til treffet den 30 eller 31/2 så garanterer jeg dem plass på treffet om jeg så må kaste ut meg selvWink.
 
Forøvrig kan jeg etter lange og harde forhandlinger opplyse med største glede at vi har fått headhuntet trafikkleder Solvei fra Skaarerbanen til å assistere med avvikling av godstrafikken på Kongsberg.
For de som var til stede på Gardermotreffet kan vi berolige med at vi setter inn ekstra vakthold på våre oppstillingsstasjoner for å sørge for at landbruksutstyr ikke "forsvinner" under transportenWink
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2011 at 20:17
       

[/QUOTE]


Stadig bilde av en av mine moduler. Har vi ikke noe annet å vise fram i Horten da? Smile 



Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2011 at 20:31
Of topic: Er det en ScanTrain undergang jeg kan skimte der? Wink

Ellers vil jeg melde meg på i neste uke, og kan være behjelpelig med noe materiell.
Det kommer vi tilbake til om det er ønske om det!

God lørdagskveld! Cool


Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2011 at 22:11
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

 Stadig bilde av en av mine moduler. Har vi ikke noe annet å vise fram i Horten da? Smile 
Joda, men det er ikke så mye jeg har bilder av, men her er nå et alternativ da:
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2011 at 22:16
Originally posted by helleland helleland wrote:

Of topic: Er det en ScanTrain undergang jeg kan skimte der? Wink
Pünter-undergang er vel det korrekte, selv om scanTrain kjøpte opp formene i ettertid.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2011 at 11:42
De som måtte ønske å la seg ansette denne helga vil møte utfordringen med at godstrafikk på skinner er helt deregulert.
Det vil derfor ikke være mulig å vite i dag hva den enkelte medarbeider vil gjøre i slutten av april. Det vil finnes flere operatører. Både statlige og private, innenlandske og utenlandske.

Det pågår forhandlinger mellom de ansattes organisasjoner og arbeidsgiversida om det skal opprettes en personalpool hvor samtlige medarbeidere er ansatt. Operatørene vil da kunne leie for eksempel lokførertjenester på timebasis. Slik vi ser det er det en vinn-vinn situasjon. Operatørene behøver kun å leie det antall personaltimer de faktisk trenger og personalet vil kunne få en mest mulig variert arbeidsdag.

Hvem som kjører hva vet vi heller ikke da alle kontrakter skal reforhandles i begynnelsen av april.

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2011 at 13:18
Thumbs UpThumbs Up
 
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2011 at 01:35
God kveld folkens, det er nå avtalt at GreenCargo vil kjøre et vognlasttog over grensa fra Sverige. Det er blitt sagt at vognlast med jernbane har avgått ved døden i Norge. Dette er en sannhet med modifikasjoner. Riktignok eksisterer ikke vognlast nå slik den gjorde før med enkeltvogner til sidespor langs banenettet. Nå kommer vognene til terminaler rundt omkring. Enkelte større kunder får også vogner tillkjørt, men da snakker vi ikke om enkeltvogner men gjerne 3-4-5 eller flere. Disse togene er også variert i den betydningen at flere operatører er involvert i skifting og distribusjon.

Som et eksempel dagens virkelighet tenkte jeg å fortelle litt om GreenCargos vognlasttog som går fra Hallsberg til Drammen/Sundland via Alnabru.
Ved passering grensa ved Charlottenberg består dette toget av to hovedgrupper.
En gruppe med vogner til Alnabru og en til Drammen/Sundland.

Alnabrugruppa består av tre deler.
Del en tas hånd om av Cargonet og lastes om på Alnabru og består så langt jeg har sett av containere.
Del to tas hånd om av Grenland rail og består av lukkede vogner med reservedeler til VW/Audi. Disse kjøres opp og settes inn på Møllers hovedlager litt nord for Lillestrøm.
Den tredje og siste delen tas hånd om av Cargolink og består av lukkede vogner lastet med toalettpapir. Disse tas med til Heimdal sør Trondheim og losses der.

Sundlandgruppa består også av tre deler.
Del en tas hånd om av Cargonet og skiftes ned til Nybyen og lastes om der. Stort sett containere men jeg har også sett lukkede vogner der.
Del to tas også hånd om av Cargonet men skiftes inn til RTD, Railterminal Drammen, på Sundland. Dette er variert vognlast.
Den tredje delen tas hånd om av Grenland Rail og består av lukkede godsvogner med råvarer til embalasjeproduksjon. Disse vognene kjøres til lager nord på Hensmoen ovenfor Hønefoss.

Et slikt driftsopplegg kan med fordel kopieres til vår drift da den skaper stor variasjon i vogn- og loktyper som vil bli brukt.


MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2011 at 09:54
Meget interessant Big smile
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Stein Arild View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 06 november 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stein Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2011 at 12:46
Er det mulig å komme å se?Smile
taurus
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2011 at 14:12
Ikke mulig å bare komme og se dessverre. Cry
Du får pent brette opp ermene og ta i et tak du som alle andre Big smile
Men du skal naturligvis bli plassert ut sammen med en mentor som nok skal klare å banke noe lærdom inn i deg . . . . . (Se under punktet påmelding i invitasjonen først i tråden)

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2011 at 19:29
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Sundlandgruppa består også av tre deler.
Del en tas hånd om av Cargonet og skiftes ned til Nybyen og lastes om der. Stort sett containere men jeg har også sett lukkede vogner der.
Del to tas også hånd om av Cargonet men skiftes inn til RTD, Railterminal Drammen, på Sundland. Dette er variert vognlast.
Den tredje delen tas hånd om av Grenland Rail og består av lukkede godsvogner med råvarer til embalasjeproduksjon. Disse vognene kjøres til lager nord på Hensmoen ovenfor Hønefoss.

Et slikt driftsopplegg kan med fordel kopieres til vår drift da den skaper stor variasjon i vogn- og loktyper som vil bli brukt.


Lager Nord Ligger mellom Bergnamoen og Follum Fabrikker(Norske Skog) Man kan kjøre fra Follum fabrikkers Omeråde , eller ta av ved avkjørslen til Vestre Ådal. Hensmoen ligger ca 5 km lenger nord. For å komme til Hensmoen med tog må man også passere Hen st (Som begge ligger etter Lager Nord, på veg opp fra Hønefoss) 
 
Hilsen en som laster papir på Follum flere ganger i uken.


Edited by Wickerman - 01 desember 2011 at 19:32
A matter of life and death
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2012 at 20:21
Vil du være med så heng på


Vi har alle vært gjennom en hektisk jule- og nyttårsfeiring, undertegnede inkludert. Jeg har derfor egenhendig og fullstendig dikatorisk vedtatt at fristen for påmelding av moduler blir forskjøvet til lørdag førstkommende klokka 24:00.

Altså: Lørdag 7. januar ved midnatt er fristen for å melde på moduler til Kongsbergtreffet 2012.


Av nyheter kan forøvrig meldes at en lenge glemt og bortgjemt sidebane er under rydding og forventes klar til nyåpning i april Wink




MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2012 at 23:58
Kongsbergtreffet avlyst

Det er med stor beklagelse vi er nødt til å avlyse Kongsbergtreffet 2012.

Årsaken er for lite påmeldte personer og moduler. Vi var litt optimistiske og sikret oss ikke at personer med rett kompetanse ville være tilstede
Dette gjør det umulig for oss å klare og arrangere et riktig FREMO-treff. Så av respekt for de som ønsker å komme finner vi det mest ærlig å innrømme at "dette vil vi ikke klare" allerede nå.

Det er ekstra synd for gruppa fra Kløfta som vi endelig hadde klart å lokke til et FREMO-treff med moduler, de nye fjes som har lest om FREMO og endelig hadde håpet og oppleve hva det dreier seg om samt den gamle traveren som hadde tenkt å børste støv av sine kvalitetsmoduler og delta.

MVH
Eirik og Dag Cato
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
einars View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einars Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2012 at 10:57
Det er jo, synd at et treff ikke kan gjennomføres.
Men, jeg har en følelse av at treffene er veldig lukket
for dem som ikke er medlem av Fremo. Hvis dette er
riktig, så bør dere gjøre noe med det, la det være åpent
for publikum, ta litt inngangspenger. Blir det som jeg føler,
at det er lukket, så vil MJhobbyen dø ut.
Dette var både pene ord og sure ord.
Einar Sørlie
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2012 at 11:15
Det er ingen som hindrer deg i å komme og man trenger absolutt ikke være medlem av Fremo for å komme og delta.  Så hvem hindret deg å melde deg på? Du kan jo se deltakeravgiften som inngangspenger om du vil. 
 
Grunnen til at det ikke er "åpent" og at det ikke annonseres i media, er at man ikke ønsker at horder av barnefamilier skal komme og besøke treffet, som hvilken som helst annen hobbymesse og forvente at det er satt opp for å tilfredstille de som besøkende. 
Treffet er for å treffe likesinnede som liker å holde på med modelltog.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2012 at 11:26
Originally posted by einars einars wrote:

Det er jo, synd at et treff ikke kan gjennomføres.
Men, jeg har en følelse av at treffene er veldig lukket
for dem som ikke er medlem av Fremo. Hvis dette er
riktig, så bør dere gjøre noe med det, la det være åpent
for publikum, ta litt inngangspenger. Blir det som jeg føler,
at det er lukket, så vil MJhobbyen dø ut.
Dette var både pene ord og sure ord.
Einar Sørlie

Men det er jo ikke noe krav om å være medlem i Fremo. Det har vel vært gjentatt gang etter gang. Kravet går på deltagelse, og ikke bare stikke innom. Et Fremo-treff er et trafikkspill og ingen utstilling og messe, noe som gjør at det å ha besøkende tett inn på seg vil lett gå ut over gjennomføringen av spillet, som stedvis og tidvis kan være temmelig hektisk og oppmerksomhetskrevende. Derfor ønsker man gjerne nye velkomne, men ønsker altså at de da skal delta i trafikkspillet. Opplæring gis. Man trenger normalt ikke melde seg på hele helga som deltager heller. Deltagelse har også med påmelding å gjøre, som igjen sier hvor mange som kan delta i trafikkspillet, som igjen er viktig å vite noe om for hva slags tog som planlegges kjørt.

Gardermotreffene er imidlertid åpne for publikum i museets åpningstid, men man må da holde seg på riktig side av avsperringen.  

For egen del kunne jeg tenkt meg at flere treff ble lagt i eller tett opp mot den lyse halvdelen av året med tanke på kjøreforholdene. De fleste treffene arrangeres nå mens det er vinterføre og lite lys. Jeg skjønner at MJ for de fleste er en vinterhobby og at det er mange andre konkurrerende helgeaktiviteter i den lyse delen av året, men håper man kan vurdere en viss forskyvning bort fra den mørkeste tiden på året. Kristiansand-treffet er vel det eneste som ikke er lagt til årets 6 mørkeste måneder.

Svein S
Back to Top
grinda View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 54
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote grinda Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2012 at 09:04

Det var leit at det ikke ble treff denne gangen. Kanskje opphopningen av treff ble litt voldsom denne gangen. Miljøet er vel ikke stort nok enda, til at man kan ha så hyppige treff som det er lagt opp til i vår. Muligens at de bør spres litt utover året.?

Vet ikke om det er en trend, men jeg har registrert at at antall deltaker på treff har falt de siste årene. Dette var veldig synlig når vi arangerte treff i Kristiansand tidlig i høst. Faktisk var deltakelsen så skrinn at deler av trafikkspillet måtte vingeklippes på søndagen. Er det bare jeg som har observert dene nedgangen?
 
Og til dere som ikke har vært på treff og som er nyskjerrige på dette konseptet, meld dere på....dere vil ikke angreSmile 
Hilsen

Erik K
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.