MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Gammel Lima 12V
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Gammel Lima 12V

 Post Reply Post Reply
Author
Trond Drammen View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Trond Drammen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Gammel Lima 12V
    Posted: 08 november 2011 at 19:27
Har fått en del gammel Lima etter en bestefar.
Dagens system er jo 16V, mens her har jeg fått 7 Lok og et par vogner med lys som er 12V.
 
Er det noen som kan svare på om det er en enkel sak å få disse lokene over på 16V, og hva som skal til.
Da det er 1 svensk RC2, og et NSB EL14 kunne jeg tenkt meg å sette digital decoder i disse, og bruke dem på banen jeg skal bygge. Blir så mye styr hvis jeg skal bygge eget spor for 12V.
 
Resten av lokene er tyske og østeriske, så de har jeg ikke tenkt å gjøre noe med.
 
Håper noen kan gi et svar, en stakkars amatør forstår.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2011 at 20:30

Dagens "standard" for analog DC er fortsatt 0-12V til lokene. Så er det vanlig at en bruker 16V AC til magnetartikler (veksler, avkoblingsskinner etc.). Mulig Märklin (analog) bruker 16V til lokene, men det er AC og et helt annet system, og slettes ikke "dagens".

DCC-dekodere kan du derfor fint bruke med Lima. Selv om digital-forsyningen gir betydelig mer enn 12V, sørger dekoderen for å regulere ned spenningen til motoren.

Spenningen til lamper kan imidlertid være et problem, men det kan fikses om dekoderen kan dimme dem ned. Lamper til belysning i vogner, som er koblet direkte, kan man risikere å måtte bytte til en høyere merkespenning, om man ikke setter inn en passende seriemotstand.


Back to Top
Trond Drammen View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Trond Drammen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2011 at 19:08
Da får jeg prøve å sette inn dekoder i det ene loket og se hva som skjer. Regner med at hvis jeg bruker nyere pærer så tåler de spenningen, eller at det kan settes inn en motstand før pæra?
 
Ellers får jeg takke for svar
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.