MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hyggelig messe!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hyggelig messe!

 Post Reply Post Reply
Author
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hyggelig messe!
    Posted: 02 november 2011 at 21:49
Vi i Livingsteam Gardenrailways takker Larvik modelljernbaneklubbfor ei trivelig messehelg i Larvik. Greit lokale, passe med folk og fine åpningstider sørget for trivelig stemning - og forhåpentligvis ny rekrutering til hobbyen vår. Inn og utlasting gikk rimelig greit  fredag og søndag, selv om dette altid er litt pes. Utelivet i Larvik var også bra - så jeg anbefaler andre forhandlere å ta seg tid til en overnatting neste gang. Japansk singlemalt var ny smaksopplevelse for meg, nesten like uvant som en fullstendig BM 70 - tom Larvik stasjon. Vel, ingenting la en demper på stemningen. Vi kommer tilbake neste gang!

Med hilsen
Kristian
www.livingsteam.no
krsven
Back to Top
Stasjonsmester View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 februar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stasjonsmester Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2011 at 22:40
Det var hyggelig å høre, vi var veldig fornøyd med årets messe besøkstallet ser ut til å ha vært bra selv om resultatet ikke er helt ajour enda. Hyggelig var det med besøk fra Livingsteam det var i hvert fall nye ting for meg. Velkommen tilbake
Hug
 
Arild
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2011 at 22:44
Ingen ivrige fotografer på denne messen? Hyggelig med bilder vettu... Wink
Kan ikke skryte på meg å ha vært der, men hyggelig folk setter pris på messene!
- Stein -
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2011 at 01:46

Originally posted by helleland helleland wrote:

Ingen ivrige fotografer på denne messen? Hyggelig med bilder vettu... Wink

Jeg var der og hadde med kamera, men lot fotograferingen være for å rekke en tidligere buss hjem. Egentlig synes jeg ikke det var så mye å fotografere, da flere av anleggene var skjemmet av manglende ballast (eller at ballasten lå under svillene men ikke imellom) og slikt som blanke loddinger ved skinneskjøter. Dette gjaldt vel spesielt et par av de større anleggene, som også hadde norsk materiell. Så jeg håper de av utstillerne det gjelder, tar en runde med ballast før neste messe.

Nå var dette første gangen jeg var på en slik messe, så det er mulig jeg hadde skrudd forventningene litt høyt etter å sett bilder fra bl.a. "jevistad" og "Mr. Bridger" her på forumet. Jeg skjønner at det ikke er så om å gjøre å slepe med seg de aller flotteste anleggene på slike messer, med fare for skader p.g.a. transport, barnehender og klåfingrede publikummere.

Men det var noen snodige togkombinasjoner som jeg angrer litt på at jeg ikke tok bilde av, bl.a. en grønn El 10 med en slærke "nymotens" containervogner fra Electrotren og en El 13 i OBAS-drakt med 4 stk. av Rivarossis B5 i NSB "tomatsuppedesign". (Vel å merke ikke ombygde B5 - av dem er det vel bare én vogn jeg har sett bilde av i "tomatsuppe".) Mener også jeg så en sterkt smusset Di 6 med noen B7-vogner. Jeg tviler på at noen av Di 6-lokene rakk å bli så møkkete før de ble returnert til Tyskland, og om de noen gang trakk B7-vogner, så var nok det heller uvanlig.

Nå fikk jeg handlet litt, og Scandinavian Miniatures messetilbud på vognsider gjorde at turen lønte seg. Såvidt jeg kunne se glimret nærmeste lokale MJ-forhandler, Electrade, med sitt fravær. 

Til slutt en takk til de som stilte opp, og jeg håper at kommentarene mine lenger opp ikke oppfattes som "dissing", men som konstruktiv kritikk! Smile

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2011 at 09:22
Takker også for hyggelig messe, og handelen gikk meget bra. Selv fikk jeg sikret meg noen 1:1 ting; et fabrikkskilt fra en El11, en smørekanne, et nødbremsehåndtak og smøreskjema til en Skd206 :) Kjekt å ha! Anleggene på messen fungerte greit og kjørte masse tog, så det var nok fint iallefall for den yngre garde.

Det var også hyggelig å treffe så mange gamle kjente i miljøet. Tydelig at en slik messe trekker folk fra store deler av landet, og det er utrolig positivt. Så sees vi igjen til neste år i Horten!
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Stasjonsmester View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 februar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stasjonsmester Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2011 at 13:31
Det var synd du ikke kunne finne noe interessant å fotografere. Cry Det er en vanvittig stor jobb å arrangere en messe av denne typen, vi er veldig takknemlig for alle som stiller med sine private anlegg for å glede både store å små modellbane entusiaster. Det er ikke lagt noen kriterier på hvordan anlegget må se ut, om det er Ac eller Dc , kjører med gule eller grønne vogner eller bruker lokomotiver fra Norge eller Kualalumpur. Tanken bak en slik messe er å fremme modelljernbane som hobby. Tanken bak er ikke å stille ut annlegg hvor alt skal være perfekt ned til minste detalj. Jeg synes også det er morsomt å se denne typen annlegg, men disse er ikke representative for den gemene hop av mj entusiaster. Hvis dette skal være kriterier for å stille ut på messer i framtiden tror jeg ikke det vil bli mange arrangementer fremover.
Modelljernbane skal være kos.

Arild
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2011 at 16:05
Det var nok ingen kritikk mot anleggene som var stilt ut, bare en forklaring om at det ikke var noe interessant å ta bilde av. Hvertfall ikke for en som sikkert har sett mange fine anlegg fra før av.
Av samme grunn ble også vårt kamera ubrukt.
Jeg er helt sikker på at det var mange som tok fine bilder, men om de er her på forumet er vel ikke sikkert.
Det var hvertfall en som tok mye bilder, uansett hvor vi sto eller gikk så trengte han seg plutselig forran og stilte seg i veien. Håper bildene ble bra :)
Jeg hadde også tenkt å handle litt, men "messeprisen" på det jeg skulle ha lå langt over hva det koster å hente det fra Tyskland, inkl frakt og mva. Så det ble en kjapp shopping pr internett når vi kom hjem istedet.

Det var jo en jevn strøm av tilskuere både når vi kom og når vi gikk, og det var bra trangt inne i hallen når vi  var der.
Så at besøkstallene er greie vil jeg tro på!
Messen er nok mer for "folket" enn kanskje andre mj-messer jeg har vært innom.
Fruen lot seg ikke imponere over at mye areal gikk med til salgsboder som solgte stygge gipsnisser og annet ræl, samt stridsvogner strødd utover et grønt teppe.
Jeg vet at noe slikt kan man risikere å finne, men en skal kanskje ikke forvente det på en modellmesse, eller at det tar opp såpass areal som det gjorde..

Anleggene som var stilt ut var jevnt over helt greie, og det var også såpass øyensynlig at de var under arbeid at jeg egentlig ikke klager over det.
At det kan oppleves uvanlige togsammensetninger på et anlegg må en ikke bli overrasket over.
Når damen kjører tog her i huset så er det vognfarge, utseende, og om vognene passer til hverandre som gjelder LOL
Og ytterst i andre skalaen er fremo-folket som jeg har sett gjerne er såpass snevre på togsammensetninger som et spesifikt tiår.

Arrangørene fikk helt klart fremmet mj som hobby, men skal damen og jeg bli fristet til å komme tilbake, og være innom mer enn en drøy halvtime neste gang så må det nok vises mer mj og mindre loppemarked.
Back to Top
Stasjonsmester View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 februar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stasjonsmester Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2011 at 16:13
Tja ikke lett å tilfredsstille denne karenHug vi fortsetter nok å lage messe for folket
Jeg avslutter diskusjonen her
Arild
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2011 at 16:15
Mulig meg du sikter til, og nei jeg syns ikke det var stort å se på.
Men legg merke til at for den jevne nybegynner som er interessert i mj så har jeg allerede sagt at messen nok var helt perfekt for de :)

At du har et behov for å urettferdig kritisere brukerne/besøkende så vi også i forrige tråden der det ble fremsatt kritikk til de som faktisk var interessert i å komme på messen, men som savnet informasjon om utstillere osv.
Å kommentere til "kundene" at de er forvirret satte hvertfall ikke jeg pris på å lese.


Edited by EirikS - 03 november 2011 at 16:19
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2011 at 16:49

Nå mente jeg ikke at det overhodet ikke var noe interessant å fotografere, men i løpet av den tiden jeg var der, oppdaget jeg ikke noe som var verdt å ofte bussavgangen for. Med hyppigere bussavganger hadde det sikkert blitt noen bilder, og jeg ville brukt litt mer tid til å kikke på anleggene med utenlandsk forbilde - jeg prioriterte de "norske". En annen sak er at det var såpass mye folk at det kunne blitt litt vrient å ta brukbare bilder uten å stå i veien for noen.

Originally posted by EirikS EirikS wrote:

At det kan oppleves uvanlige togsammensetninger på et anlegg må en ikke bli overrasket over.

Sikkert riktig, men jeg synes det er litt rart at man kan legge ned så mange timer i byggingen av et anlegg, og tilsynelatende ikke har prøvd å sjekke litt av historien bak forbildene.

Quote Og ytterst i andre skalaen er fremo-folket som jeg har sett gjerne er såpass snevre på togsammensetninger som et spesifikt tiår.

Tiår? Jeg trodde det var en spesifikk dato, i hvert fall for 50-talls FREMO.

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2011 at 23:36
Hobbymessa i Larvik var koselig og grei - med de fleste forhandlerne på plass. Og det er vel det som er meningen med en hobbymesse - at man kan besøke alle forhandlerne på én gang, kikke litt på nyheter og ikke minst prate med gamle kjente. Og det var sikkert mulig å gjøre noen gode kjøp slik som Tore Hjellset har nevnt. Bruktmarkedet hører også med på slike messer, og det var sikkert andre som også gjorde sine gode kjøp.
 
Dette var forresten min første messe på baksiden av bordene. Det var veldig hyggelig å kunne gjøre reklame for livesteam for både de helfrelste MJ-erne som gjerne driver i andre skalaer enn storskalaen 1:19, og ikke minst til alle de lokale som ble begeistret for hagejernbane og som handlet byggesett og diverse annet til sin nye hagejernbane. Man blir jo imponert når et par spør hvor mye hagejernbane de kunne få for 30.000.
De ville gjerne gjøre det litt hyggelig rundt i hagen sin. Tongue
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
jlo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jlo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2011 at 21:01
Back to Top
jlo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jlo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2011 at 21:06
Trykket på feil knapp- derfor litt tynt innhold i forrige innlegg.
Jeg har noen bilder fra messa, men ikke sånne som vanligvis blir vist her på forumet. Jeg tok bilder av de som står bak bordene og ikke detaljer av anleggene. Jeg synes det var en hyggelig messe og den ligner en del på messa i Vollhallen både i størrelse og innhold.
jlo
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2011 at 00:33

Originally posted by jlo jlo wrote:

Trykket på feil knapp- derfor litt tynt innhold i forrige innlegg.

Når det skjer, er det mulig redigere det mislykkede innlegget i stedet. (Velg "Innstillinger for innlegg"/"Endre innlegg".)

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.