MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nytt delforum for Märklin/AC/3R ??
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Topic ClosedNytt delforum for Märklin/AC/3R ??

 Post Reply Post Reply
Author
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Direct Link To This Post Topic: Nytt delforum for Märklin/AC/3R ??
    Posted: 31 oktober 2011 at 21:40
Jeg begynner å bli veldig lei av slike forumtråder som Verv meg som AC-utøver. Neste gang en tråd utarter i retning om hva som er best av 2R eller 3R, så bør forum-moderatorene stenge tråden med en gang.
 
Jeg foreslår derfor at MJF-forumet oppretter et eget delforum for dem som vil diskutere Märklin/AC/3R. Delforumet skal være for dem som lurer på tekniske ting eller annet som bare er spesifikt vedrørende Märklin H0 og 3R. Andre temaer som ikke berører 3R, midtkontakter, slepesko og det som er typisk Märklin H0, henvises til de øvrige delforumene.
 
Og så kan de som ikke liker det bare la være å lese eller delta i dette delforumet.
 
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2011 at 22:35
Jeg synes at dette er et godt og konstruktivt innspill, som webmaster raskt bør vurdere. MJF er en altomfattende forening og vi har allerede forum for skalaer, og for særinteresser som FREMO. AC er et særegent strømsystem som bare berører en skala, og fortjener et eget forum. Siden mange nybegynnere starter med Märklin, kan det også bidra til rekruttering til MJF.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 00:31
Skal det kunne gjennomføres så må det vel en passe streng håndhevelse til så ikke enda fler nykommere i første svarinnlegg i en tråd får beskjed om at det de har er ræl og at de straks bør bytte til "rett" system.
Hvis en kan ha en såpass velkomst til brukerne at de i det minste kan få holde på uforstyrret på "eget" rom så kanskje det faktisk kan bli litt tilsig av nye märklinister fremover, og at Modelljernbaneforeningen kan vise til at de også ønsker velkommen til de som liker litt knotter på svillene.

Hilsen märklinist på DC
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 00:56
Eget rom for å samtale om 3R-systemets tekniske sider er vel naturlig hvis det er et ønske om det, tatt i betraktning de mange rom dette forumet har allerede. Men har forumet vært plaget av at man i tråder som omhandler tekniske spørsmål til 3R har avsporet til å bli en debatt om berettigelsen ved 3R i det hele? Jeg bare spør, og påstår ingen ting.
Et slikt rom er vel egentlig en sak for seg, i forhold til Kjell første forslag, nemlig at tråder som "utarter i retning om hva som er best av 2R og 3R" skal stenges "med en gang". Dette forstår jeg gjelder hele forumet, og ikke bare dette evt. nye rommet. Dersom en slik debatt føres på en skikkelig måte uten at man sjikanerer hverandre, ser jeg ingen grunn til at den skal "stenges med en gang". I tilfelle innfører man en sensur av forumet som både av prinsipielle grunner er svært problematisk, og dessuten skal bli ganske vanskelig å håndheve for moderatorene. Et generelt krav til høflighet bør være tilstrekkelig, ellers gjør man 3R/2R til det store tabuområdet i MJF. At man ikke skal kunne utveksle synspunkter om det mest fundamentale valg man gjør ved denne hobbyen, i den grad man vil kunne kjøre tog, vil være en vesentlig mangel ved et forum som vil være landets viktigste Internettforum for MJ.
Svein S
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 01:31
Hvis en som har 3R spør, så må det jo sees som en invitasjon til diskusjon. Og da blir det jo på spørsmålsstillers premisser og det har vel ingen noe imot.
Og presiseringen må vel anses som at det går over stokk og stein ang høflighet.
Jeg har vansker for å forstå hvordan du svarer her Svein Sando, og jeg har vondt for å skjønne at ikke du av alle ser at det er både skikkelig uhøflig og ganske grovt når det kommer en nykommer inn på forumet og det første han får høre om er at systemet han har ikke er bra nok for å kunne bygge en god nok modellbane.
Når du i tillegg kan kalle det sensur å luke vekk slike forstyrrelser som skremmer vekk brukere, så lurer jeg på hvor du vil.
Men for all del, jeg vil ikke vite svaret.
Grunnen til et nytt rom er jo åpenbar, la de som liker seg der inne få være i fred.
Og da får uroelementene pent holde seg utenfor også.
La brukerne selv forske og finne ut hvor de er selv, ikke la enda en nykommer føle seg tafatt og ubrukelig fordi han har et system som enkelte bare må si noe om som blir oppfattet som noe negativt.

At ikke mange åpner kjeften for å si ifra ser jeg som helt normalt, da enhver normal person vanligvis holder seg unna ubrukelige diskusjoner. Men nå har det vært godt å se at flere faktisk har fått nok av den evinnelige kranglen og ser at det bare støter vekk kanskje de viktigste personene som kan bruke forumet her:
Nykommerne, de som kan utvikle seg til å bli den mjern de selv vil, og forme både seg selv og barna feks.
Da nytter det ikke at startpunktet deres blir at de blir fortalt hele tiden at systemet de har bare er skrot og at de ikke vil nå noe sted.

2R/3R er jo allerede det store tabuområdet til MJF, og det kan jeg garantere at foreningen taper penger og medlemmer på slik det drives nå. (I tillegg til å ikke opplyse om hva medlemskapet koster på nettsiden og hva man får for pengene såklart ;))

Det beste må jo være å ta vekk alle de ubrukelige trådene samtidig som man oppretter det nye rommet så nye brukere kan ønskes velkommen med blanke ark.
Så får man heller filleriste skikkelig de som fortsatt ikke har skjønt at det første man gjør ikke er å fortelle nye brukere at det de har lyst å bygge med vil gjøre de til de store taperne i MJ-verdenen.
Og det forventer jeg faktisk litt av en såpass aktiv bruker av forumet som deg Svein, og som det store forbildet du faktisk er for mange MJere med dine byggeferdigheter. Ikke minst blandt de som har Märklin ettersom dine sider om 3R er noe av det første man finner om man er ny og leter etter norsk info.

Så fortsatte visst kranglen her.
Mod får bare slette hva han selv gidder, det er ikke for egen del så mye jeg skriver dette her, men for nykommere som blir forvirra av alt styret her til tider.
Men til en viss grad påvirker det vel meg også, ikke bygger jeg H0 og her er det jo ingen andre som er aktive med z, og dermed ingen vits med byggeblogg og utveksling av tips heller, og dermed så deltar jeg mye mer et annet sted.
Men en dag når H0 skal opp i kjelleren igjen så kan en jo håpe at det kan være noe å hente her Wink
Back to Top
admin View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Joined: 30 oktober 2004
Status: Offline
Points: 69
Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 04:21
Man burde vel befunnet seg i sengen, men så fornuftig er man ikke...
Er jo bare en drøy time til man starter på jobb uansett,
så da kan man jo like gjerne bruke tiden på litt justering av forumrom her daWink
 
Så når dere andre våkner utover dagen og leser dette så er da et nytt 3R/Märklin rom på plass, sammen med noen andre nye romnavn, og noen lett korrigerte som dere finner i forumoversiktenSmile
 
Er samtidig frekk nok til å stenge denne diskusjonstråden i sammen slengen. Ikke fordi noen har vært ufine på noen måte her, men fordi det ikke føles som det er noe mer i tråden som trenger mer utdyping akkurat nå. Er noen uenige er man så klart velkomne til å starte en ny tråd, og jeg innrømmer da å ha vurdert feilWink
 
Mvh
 
Eirik
-admin
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.