MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - LKAB IORE AC - kortslutning?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

LKAB IORE AC - kortslutning?

 Post Reply Post Reply
Author
Metallurgen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 07 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Metallurgen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: LKAB IORE AC - kortslutning?
    Posted: 29 oktober 2011 at 12:36

Hei,

jeg er ny her på forumet, selv om jeg har fulgt debattene her mer eller mindre aktivt siden 2006. Jeg har nå etter lengre tids studier begynt med modelltog igjen, til min glede og min samboers fortvilelse. Heldgvis har hun begynt å fatte stor interesse for landskapsbygging.

For to uker siden kjøpte jeg meg Rocos siste utgave av LKAB IORE (69753) i AC/3R/3L utgave (alt etter hvilken betegnelse folk foretrekker).

Jeg har ikke modelljernbane der jeg bor nå, så jeg får ikke kjørt/testet modeller mer enn en gang i måneden når jeg er hjemme hos min mor hvor min gamle bane står. Det var derfor en nedtur da mitt nyeste kjøp ikke fungerte tilfredstillende ved testing i natt.

Lokomotivet med dekoder fungerte utmerket på anlegget (bruker Märklin Digital Control Unit 6021 som styringsenhet). Når jeg så koblet begge lokene sammen så indikerte Control Station at det var en kortslutning på anlegget. Fikk etter likk fikling med koblingen mellom lokene (tynn folie med ledere) slutt på kortslutningsmeldingen. Etter dette ville kun lokomotivet med dekoder kjøre, ikke noe liv i lokomotivet uten dekoder. Kunne også høre en slags tikkelyd fra lokomotivet med dekoder, akkurat som lokomotivet fikk skrudd av og på strømmen kontinuerlig.

Jeg koblet så lokomotivene fra hverandre. Lokomotivet uten dekoder var det ikke liv i når det stod på linjen alene (er vel å forvente). Loket med dekoder fungerte uten problemer. Det snodige var at når jeg monterte koblingsenheten på lokomotivet med dekoder (plastingdingsen som kobler sammen lokomotivene mekanisk og elektronisk) uten å koble på det andre lokomotivet, så hørte jeg tikkelyden igjen når lokomotivet stod i revers, ikke fremover. Modellen kjørte frem og tilbake uten problemer selv med tikkelyden. Hvis jeg trakk ut folien fra koblingsenheten mens lokomotivet stod i revers, så forsvant tikkelyden.

Har noen erfaring med dette, kan det være koblingsfeil i lokomotivet? Har så vidt sett noe på mjforum.no om at folien med ledninger kunne være montert opp ned i lokomotivet, noen synspunkter på dette?

Håper det kan komme noen råd/betraktninger mens jeg er ute i garasjen og bedriver min andre hobby, mekking på amerikansk bil, nærmere bestemt bytting av kryss på mellomakselen.

Mvh Håkon Jørgensen - Metallurgen

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2011 at 17:45
Sjekk de kontaktene under der printfolien som kobler sammen lokene. I-og-med du hadde en kortslutning der, så kan du ha fått en av kontaktene ut av posisjon, slik at den kortslutter?
Dette er et svakt punkt på IODE-modellen.
Back to Top
Metallurgen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 07 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Metallurgen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2011 at 13:57

Hei og takk for svaret.

Har du noen tips om hvordan man kan føre printfolien inn i plastkoblingen best mulig? Hvor langt skal den inn, til "ørene" på folien stopper i plastkoblingen?

Stemmer det at loket uten dekoder skal være helt dødt når det ikke er koblet til det andre loket?

Mvh Håkon Jørgensen - Metallurgen

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2011 at 16:42
Hei!
Jeg tror det er best å føre inn printfolien i koblingsstykket før lokene kobles sammen for å sikre at det ikke kortslutter. Det blir ellers ganske trangt.
Det stemmer også at den ene lokhalvdel er helt "død" når lokene ikke er sammenkoblet. Kun den lokhaldel som inneholder dekoder skal virke uansett om den andre halvdelen er borte. Man kan visstnok bytte dekoderen til den andre halvdelen og fjerne en dummyplugg der da de ellers er like? Har ikke prøvd dette selv!
Prøv ikke med 2 dekodere samtidig i begge lokhalvdeler og sammenkoblede lok.
 
Printfolien skal stikkes inn så langt at de to "nesene" på denne møter plasten i koblingsstykket.
 
Lå forøvrig feilen i denne kontakten?
 
Back to Top
Metallurgen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 07 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Metallurgen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2011 at 22:39

Hei!

Jeg har ikke tilgang på et anlegg akkurat nå for å teste lokene, da anlegget står hjemme hos min mor en del timers kjøring fra der jeg bor. Jeg skal prøve å koble sammen lokene på nytt neste gang jeg har noen skinner tilgjengelig, fort vekk en måned til dessverre. Regner med at jeg ikke fikk dyttet folien langt nok inn i kontakten, selv om "nesene" møtte plasten i koblingsstykket. Mulig de lå litt skeivt i kontakten.

På sikt vurderer jeg nok å sette inn loksounddekoder i det en loket og vanlig dekoder i det andre for å slippe unna svakheten med elektrisk kobling mellom lokene.

Mvh Håkon Jørgensen - Metallurgen

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2011 at 23:24
Du bør ikke ha en dekoder i hver lokhalvdel. Det er vanskelig - om ikke umulig å få de to dekoderene til å gå synkront. Da bør du heller gjøre noe med forbindelsen mellom lokhalvdelene. Har noen IORE-lok og alle har lyd og "bare" én dekoder. Etter som jeg kjenner svakheten med den elektriske forbindelsen, er det ikke noen problem lenger. - En ekstra sjekk er alt som kreves - og lokene virker helt fint!
Back to Top
Mojo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 oktober 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mojo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2011 at 21:33
Hei! Jeg kjører med 2 dekodere.Det går kjempe fint.Og så får du ikke noe prblem med overbelstning av dekodren.Som du kan få vis du kjører med 1.Hilsen mojoTongue
Back to Top
Metallurgen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 07 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Metallurgen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2011 at 01:42

Nå fikk jeg endelig mulighet til å teste ut lokene igjen. Viste seg etter mye om og men at printfolien ikke var koblet til inne i enheten uten dekoder. Problemet videre var at printfolien ikke tålte å bli trykket  inn mange ganger  i koblingsstykket mellom lokoene, derfor hadde den ene kobberlederen knekt. I tillegg knakk lyslederen til hovedlysene i loket uten dekoder da jeg fjernet lokkåpen. Så nå er julegleden komplett...

Jeg tenker som sagt å montere loksounddekoder i det ene loket og ha vanlig dekoder i det andre loket. Brukte du (Mojo) den originale Roco dekoderen sammen med en annen dekoder, eller bruker du samme type i begge lokene?

Mvh Metallurgen

Back to Top
Metallurgen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 07 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Metallurgen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2012 at 09:40

En liten oppdatering etter lang tid:

Etter mye prøving og feiling, blant annet innkjøp av ny printfolie mellom lokene og loksound 4 dekoder, leverte jeg til slutt modellen inn til forhandleren. Etter noen uker fikk jeg beskjed om at de ikke fant ut av feilen. Jeg hadde da fått en mistanke om hva feilen kunne være og tok tilbake loket mot et avslag i pris.

Det viste seg nemlig at loket uten dekoder var feilloddet mhp strømopptak. Når lokene ble koblet sammen gikk strømmen direkte fra midtleder på lok 1 til hjulene på lok 2 og motsatt, uten å gå gjennom motor eller annen motstand - dvs kortslutning. Så etter mye fortvilelse og lang ventetid så er loket i kjørbar stand. Alt som trengtes var et multimeter, loddebolt og en smule logikk. Takk for alle innspill, inkludert de som ble slettet i serverkrasjen.

Jeg var forøvrig i Luleå på konferanse i begynnelsen av juni, her fikk jeg se et ordentlig IORE i aksjon. Imponerende sak med mange vogner bak.





Edited by Metallurgen - 02 august 2012 at 09:52
Mvh Metallurgen - Håkon
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2012 at 09:56
Interessant feil! - Godt du fant ut av det!
 
Dette tyder på at loket ikke var prøvekjørt på fabrikk - om det ikke har vært "modifisert" av andre før du kjøpte det?
En slik feil skulle være grunnlag for en skikkelig reklamasjon! Det skal ligge en kontrollseddel i esken, eller være små sølvfargede klistremerker med nummer og bokstaver på loket fra sluttkontroll. Er dette på plass, er det noen som ikke har gjort jobben sin.
Notér dette kontrollnummer og send inn til Roco og be om forklaring!
Back to Top
Metallurgen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 07 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Metallurgen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2012 at 10:31

Jeg får ta en sjekk etter kontrollseddel/klistremerker når jeg kommer hjem, er nok meget bra at Roco får høre om dette hvis det er hos dem det har sviktet.

Loket bør forøvrig ikke ha vært tuklet med siden jeg kjøpte det nytt fra forhandler.

Mvh Metallurgen - Håkon
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2014 at 21:56
Et av medlemmene i Haugaland MJ klubb hadde kjøpt en av de siste versjonene av dette Roco loket, med decoder montert av butikken. Først ble lok decoderen programmert til rett nr og så ble det satt på banen for å begynne innkjøringen. Da begynte moroa! Sammenkobling av de to lokhalvdelene førte til kortslutning denne gangen. Delen med decoder gikk greit, men sammenkobla var det kortslutning!    Vi kontrollerte da etter hvert alle de 7 lederne som forbinder de to halvdelene og det viste seg at en leder ikke hadde kommunikasjon gjennom. Dette var den ene forbindelsen som forbinder strømopptaket på den ene siden.

Når jeg leser denne tråden, så blir jeg veldig overrasket over at Roco ikke har forbedret sammenkoblingsmetodikken i denne nyere utgaven av dette loket.    
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.