MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Togbane nr 2! Vakker sporplan!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Togbane nr 2! Vakker sporplan!

 Post Reply Post Reply
Author
29bay View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 oktober 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 29bay Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Togbane nr 2! Vakker sporplan!
    Posted: 15 oktober 2011 at 15:21
Etter mange mislykka prosjekt på og lage drømmebanen min har eg landa på noke som eg håper vil funke. Eg bruker Märklin C-skinner og vurderer digitaldrift. 
Tenker å la den diagonale linjen som krysser bana til venstre gå over linja på ein bru. Håper på tilbakemeldinger iform av forbedringer og konstruktiv kritikk :)
Lars Martin
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2011 at 15:40
Et forsøk på konstruktivt spørsmål: Har du tenkt hvordan du vil bruke denne sporplanen? Du har en stasjon (antar jeg), ingen sidespor, men to sporvekselpar, der det ene paret går mellom de to sporene på stasjonen, og det andre går mellom det ene stasjonssporet og motsatt side av rundbanen. Bruken av disse to sporvekselparene lurer jeg litt på hva du vil med, men det avhenger selvsagt av hva slags kjørsel du tenker av banen og hva slags MJ-er du er/vil være: http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?nid=3&vis=203&uv=1
Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2011 at 12:30
Hei Lars M.

Synes denne sporplanen er ser fin ut, med tanke på kompakthet på lite areal.
Ser for meg hvordan terreng kunne blitt på denne, og da legger jeg de krappeste kurvene i tunnel.
Blir flott om du endrer litt, sånn at du får en slak fin kurve der sporet krysser!
Dette har JEG fått tips om på Vestlandsbana mi! Wink

Bare se hva disse gutta får til på liten plass! Disse har laget CentralStasjonen, og den fikk jeg oppleve på messen her i Bergen forrige helg. Meget artig lite anlegg!
Så enkelt, så genialt. http://www.smallgardenrailways.com/default.html

Blir spennende å følge med på hvordan denne blir! Ta deg bare god tid!


Go` MJ søndag.
StBig smilein


Edited by helleland - 16 oktober 2011 at 12:32
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2011 at 12:32
Jeg tror du vil slite litt med å oppnå tilstrekkelig høydeforskjell til at de to sporene i bakkant klarer krysse hverandre. Ellers lurer jeg og litt på det ene vekselparet midt på krysningssporet på stasjonen? det ser ikke ut til å tjene noen hensikt?
 
Overkjøringen fra stasjonen til sløyfen vil jo tjene som vendesløyfe i en retning, men du vil aldri få vendt togene tilbake motsatt vei såvidt jeg ser så da bør den overkjøringen likegodt droppes.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2011 at 12:53
Kunne ikke dette være en løsning da. Blir mye jobb med rammeverkk, men det vil gå bra!
50mm heving/senking i krysspunkt på ca. 3 meter går meget fint!




Edited by helleland - 16 oktober 2011 at 13:00
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2011 at 13:09
Om du ser på målene på tegningen Stein, så ser du at det er maksimalt 1,2 meter spor fra sporvekslene til punktet sporene skal krysse seg. Da blir det en temmelig kraftig stigning. Hadde man hatt 3 meter til rådighet på hver side av krysset hadde saken vært anderledes...
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2011 at 13:22
Jeg får ca. 3.4 meter iallefall... Om punkt fra punkt er da 200mm skinner. Tongue
Men jeg kan ta feil...
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
29bay View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 oktober 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 29bay Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 08:41
Takker for svar! Har no revurdert, og skal ta vekk det eine vekselparet på stasjonen og heller få til ein vendesløyfe andre veien. Men vil ikkje høydeforskjellen gå fint visst eg hever sporvekselen i svingen halve høyden, og lar sporet til venstre gå i den høgda, eller litt lavere?
Lars Martin
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 09:03
Originally posted by 29bay 29bay wrote:

Takker for svar! Har no revurdert, og skal ta vekk det eine vekselparet på stasjonen og heller få til ein vendesløyfe andre veien. Men vil ikkje høydeforskjellen gå fint visst eg hever sporvekselen i svingen halve høyden, og lar sporet til venstre gå i den høgda, eller litt lavere?

Jo, du må legge begge avgreningsvekslene i høyde på omtrent midt mellom der øvre og nedre spor krysser hverande.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 09:05
Jeg ville foreslå et par-tre (side)spor som du kunne sette fra deg vogner på, for å kunne gjøre litt mer på anlegget ennn bare å kjøre tog rundt og rundt. Sporene bør gå til godshus eller bedrifter som sender eller mottar gods i vognlaster.
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 12:26
Originally posted by helleland helleland wrote:

Jeg får ca. 3.4 meter iallefall... Om punkt fra punkt er da 200mm skinner. Tongue
Men jeg kan ta feil...
Total anleggslengde er oppgitt på tegning til 2,8 meter. Tar vi bort 50cm. for kurven på venstre side betyr det at vi sitter igjen med 230cm rett lengde helt inn mot veggen. For å klare en passeringshøyde på 10cm. i den grønne sirkelen jeg har tegnet inn, med en normal stigning på 2,5% så må hver av de røde og blå linjene være en sporlengde på 2 meter.  Det tviler jeg meget sterkt på at de kan bli ut fra anleggets totalmål. I tillegg så vil en slik løsning hvor det ene sporet senkes og det andre heves i forhold til null-nivået skape et problem for vekseloverkjøringen fra den høyre blå linjen og inn på stasjonen siden stasjonen vel ligger på et 0-nivå, mens den blå streken er på vei fra -5cm mot null og trolig ikke er lengre enn -4cm på det punktet hvor vekselen grener av mot stasjonen.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 14:00

Siden dette er Märklin så er det vel hefteringer på lokene, og da tåler de vel 4 % stigning. Senk kryssingen til 8 cm forskjell, og legg avgreningene på midtnivå, så skal det vel gå.

En annen sak er om de to avgreningene må gå over hverandre, eller hva formålet i det hele er med den konstruksjonen. Jeg tror jeg heller ville gått for to stasjoner på banen i stedet.

Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 14:15
Eika: Jeg måler fra fra veksel der ved dobbeltspor og opp/ned til X punkt. Ferdig arbeid!


Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 14:52
Originally posted by helleland helleland wrote:

Eika: Jeg måler fra fra veksel der ved dobbeltspor og opp/ned til X punkt. Ferdig arbeid!


Men den viktige avstanden er ikke der, men fra under broa, til avgreningsvekselen og videre opp til oppå broa. Det er den avstanden som er avgjørende for å om dette blir for bratt eller ikke. Og så må man måle i forhold til begge avgreningsvekslene og vurdere den som har den korteste samlede lengden.

Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 14:53
Originally posted by helleland helleland wrote:

Eika: Jeg måler fra fra veksel der ved dobbeltspor og opp/ned til X punkt. Ferdig arbeid!


Du får unnskylde, men... hææ??
Ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener... Strekningen som fall/stigning må fordeles på er strekningen mellom de to vekslene ute på linjen. Vekslene i enden av stasjonen ("dobbeltsporet??") og avstanden derfra har ingen betydning for stigningen i overkjøringen.
 
Som Svein er inne på så vil det kanskje fungere med krappere stigning fordi det er märklin med hefteringer, samt at "stasjonen" er såpass kort at toglengden ikke blir spesiellt lang.
 
Men skal jeg være grusomt ærlig syns jeg totalt sett sporplanen er temmelig dårlig og noe man vil gå fort lei av.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
29bay View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 oktober 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 29bay Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 18:50
Men vil sporplanen bli bedre visst eg legger på nokre sidespor for stillestående tog? Eller burde eg lage ny sporplan som bruker plassen bedre? Er mottakelig for tips og måla på rommet står der.
Lars Martin
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 19:11
Er rommet 280x190cm, eller er det en del av et større rom? Hva med dører, vinduer osv? Det kan være veldig kjekt med en målsatt skisse av selve rommet inkludert alt av elementer som ikke kan flyttes eller fjernes, på den måten kan vi enklere gjøre oss opp bilder av hvordan plassen kan utnyttes.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 19:55
Originally posted by 29bay 29bay wrote:

Men vil sporplanen bli bedre visst eg legger på nokre sidespor for stillestående tog? Eller burde eg lage ny sporplan som bruker plassen bedre? Er mottakelig for tips og måla på rommet står der.


Det er viktig å vite hva du vil bruke banen til, med tanke på hva slags sporplan som best imøtekommer det ønsket. Det var derfor jeg la inn en lenke til artikkelen om å finne hva slags MJ-er man er - eller tror man er - eller vil være.
De tipsene Eika og jeg har lagt inn avspeiler nok først og fremst hva vi synes er ok med en bane, men det er ikke sikkert at du vil ha det slik. Det er ikke bare en "riktig" måte å bygge en bane på.
Jeg tror det er mange her som gjerne bidrar med tips, men da er det lurt å få vite litt mer om i hvilken retning du ønsker banen.
Svein S
Back to Top
29bay View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 oktober 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 29bay Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2011 at 14:49
Tanken var ein rundbane, med plass til ein bru eg kjøpte for mange år siden. Hadde vert kjekt å kunne kjøre 2 tog samtidig. Sidespor for lagring av vogner er også kjekt. Men eg er ein person som liker og kjøre toget rundt, og gjerne ha fleire spor og velge mellom, og mange sporvekslerer og sidespor. Legger med tegningen av rommet eg skal bygge i, og plassen i rommet eg har fått av pappa til og bygge på :) Men får ikkje til og legge ut no, men prøver etterpå
Lars Martin
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.