MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Trafo spørsmål/ny bane.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Trafo spørsmål/ny bane.

 Post Reply Post Reply
Author
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Trafo spørsmål/ny bane.
    Posted: 26 oktober 2011 at 01:18

Hei!

I Fleischmanns digitale startsett finnes Multimaus og den er en enkel og grei inngangsbillett til den digitale verdenen.

NMJ pleier å ha noen digitale startsett i sitt sortiment:

http://shop.nmj.no/index.php?cPath=207_209&osCsid=4e679ca5717df4de5e4435d680fdafa8

På Bergens-messen så jeg at VMJI hadde minst ett digitalt startsett med seg i "kofferten":
 
 
For ordens skyld bør det nevnes at (Mini)Trix også har digitale startsett. Disse er utstyrt med den nye utgaven av Mobile Station, som jeg dessverre ikke har kjenneskap til. Sjekk f.eks. www.trix.de og/eller www.amundsenhobby.no
 
www.ebay.de finnes selvfølgelig også en "haug" med digitale startsett.
Mvh

Rune H
Back to Top
Ørj@n View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 13 februar 2007
Location: Noreg
Status: Offline
Points: 45
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørj@n Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2011 at 15:27
Hei igjen, ja eg tenkjer å ta vare på trafoen, då eg har ein del märklin tog og skinner som eg vil bruke seinare Wink

Er det nokon som har tips om startsett i n skale? digitalt og ikkje alt for dyrt (Cool) det treng ikkje være for stor bane då eg trur eg vil satse på å byggje med flexiskinner Smile
Helsing Ørjan :)
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2011 at 02:02
Du kan godt bruke en Märklin trafo som strømforsyning til et N-anlegg men kjørekontrollen må levere likestrøm. Det vil si at du ikke kan kontrollere fart og retning på togene med trafoen. Da må du ha en egen kjørekontroll.
Men ikke kvitt deg med trafoen, den kan være fin å ha som strømforsyning til lys, vekselmotorer og annet.
 
Petter 
Back to Top
Ørj@n View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 13 februar 2007
Location: Noreg
Status: Offline
Points: 45
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørj@n Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2011 at 00:23
Takk for kjapt svar :)

Var nok det svaret eg tenkte meg :P

om nokon har andre ideear/tips så tek eg gjerne imot ;)


Helsing Ørjan :)
Back to Top
ESA-N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESA-N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2011 at 21:55
Du kan nok ikke bruke Märklintrafoen sånn uten videre.  Den leverer vekselstrøm (AC) mens alt N-skala materiell er likestrøm (DC).   Det finnes utstyr man kobler mellom en AC-trafo og DC-utstyr, men det er greiest med en egen tilpasset kjørekontroll, som f.eks. det man finner i et vanlig startsett.  Jeg anbefaler at dersom du vurderer å anskaffe nytt materiell satserpå materiell forberedt for digital med tanke på eventuell fremtidig utvidelse.  Jeg har sikkert liggende en gammel DC-trafo eller to, om du er interesset kan du kontakte meg via forumet. 
Back to Top
Ørj@n View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 13 februar 2007
Location: Noreg
Status: Offline
Points: 45
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørj@n Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2011 at 21:38
HalloSmile

Eg var nett på modelljernbanemessa i Bergen i helga og då våkna min interesse for modelljernbane opp som aldri førWink

Eg har hatt eit relativt stort märklin H0 anlegg, med det måtte gi tapt då rommet banen sto i skulle pussast opp og litt av banen rauk til då mista eg litt interessa, men den er som sagt no komt tilbakeSmile

På messa i Bergen såg eg på nokon flotte n-skala anlegg og fann ut at dette passar litt betre for meg, då eg egentlig ikkje har noko plass til fast anlegg. Eg tenkte på å lage nokon litt smale og lange modular (ca. 20-30cm X 110cm). Men då eg og er musikar og ungdom så er det ikkje sikkert økonomien held, men det er likevel kjekt å finne ut litt.Wink

Men då har eg nett eit kjapt spørsmål, går det an å bruke ein märklin trafo til n-skala spor eller vert dette for kraftig straum (har nesten ikkje peiling på straumEmbarrassed)

Helsing Ørjan :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.