MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Gammel, god elektronikk
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Gammel, god elektronikk

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Gammel, god elektronikk
    Posted: 28 september 2011 at 23:11
Jeg fikk meg en positiv overraskelse i dag med MJ-elektronikk. Jeg hadde behov for å kjøre et analoglok på et spor jeg skulle teste, og strevde med å finne en kjørekontroller, da den jeg alltid har brukt til slike formål står på klubben (TMJK) for tiden.
Da var det å grave i kjellern i gamle esker etter tidligere anlegg og se om jeg fant noe der. Og da dukket et monster av en kjørekontroller som jeg bygget på slutten av 1980-tallet. Den er proppfull av op-amper og diff-amper og gamle elektrolytter og jeg vet ikke hva. Poenget var å lage en kontroller med et betjenings"panel" slik at damplok kunne styres slik damplok kjøres, nemlig med dampregulator og styringsskrue og bremseventiler. Samtidig har den variabel pulsbreddeinstilling for å takle ulike motortyper. Simulering, altså. Det ble 3-4 artikler i MJ-bladet rundt denne kontrolelren i sin tid på 1990-tallet.
Sist gang den var i bruk var våren 1992, og har siden ligget nedstøvd i esker sammen med masse andre gamle elktronikkprosjekter. Den krever et 24 volt DC powersupply, så det måtte lages i farten ut fra et dråg av en minst like gammel transformator og fire kraftdioder. Først var det å plugge inn transformatoren. Sikringen holdt. Kontakten ut igjen, og koble strømmen til regulatoren. Kontakten inn igjen. Ingen ting eksploderte og ingen lukt av brent elektronikk heller. Spaken for styringenskruen ble betjent, og da hørte jeg et klikk når jeg passerte midtstillingen. Ja, det var jo korrekt. Det var releet som slo over retningsvenderen for det er styringsskruen på damlok som bestemmer kjøreretningen. Så åpnet jeg "dampregulatoren" og jammen steg ikke spenningen på voltmeteret til 12 volt. Dette var lovende!
Så var det å dra trafo og regulator til sporet som skulle testes, og et Märklin/Hamo Di 3-lok ble satt på sporet. Den er sikkert ikke kjørt på nærmere 20 år den heller. Den beveget seg! Begge veier! Hva med nyere lok? Jeg har en ny Di 4 som jeg ikke har rukket å sette inn dekoder i, så den måtte la seg prøve. Den gikk nydelig. Nå kom pulsbreddekontrollen til sin rett. Myk og sakte kjørsel var ikke noe problem.

Og jeg som trodde at elektronikk ble fort for gammel fordi elektrolytter og slikt tørker ut og mister effekten - er jeg blitt fortalt. Masse annet galt kunne skjedd på de årene også med 3 flyttinger i mellomtiden og kunnerlig lagringsforhold i kjellern. Men etter nesten 20 års hvile, lot den seg altså vekke til live igjen og virke akkurat slik den gjorde da den ble til på arbeidsbenken.

Kanskje andre også har gode erfaringer med at MJ-elektronikk varer i mange år? At mer elektromekaniske ting virker lenge vet jeg. Den analogregulatoren som jeg har plassert på TMJK er faktisk 50 år gammel, men inneholder ikke noe annet enn en trafo med direkteregulering via sekundærviklingen og en selenlikeretter.

Svein S
Back to Top
TA View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 oktober 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2011 at 23:24
Hørtes ut som interessant innretning, kunne man ønske seg et bilde av herligheten?
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2011 at 02:45

Originally posted by ses ses wrote:

Poenget var å lage en kontroller med et betjenings"panel" slik at damplok kunne styres slik damplok kjøres, nemlig med dampregulator og styringsskrue og bremseventiler.

Jeg lurer på om Setesdalbanen, om ikke Vest-Agder-museet og Setesdalsbanens Venner blir enige, kan få bruk for det motsatte. Altså en kontroller som lar en museumsguide eller -vakt styre et ekte damplok med et konsoll à la FRED eller MultiMaus...

(http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.7811144)


Back to Top
Ludefladen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 04 august 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludefladen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2012 at 22:32
Svein.

Ser at du beskriver en gammel Di3 Marklin/Hamo etc.
Kan jeg be deg se på min tråd som omhandler nettopp en gammel Di3.

Hulsen Ludefladen
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2012 at 22:45
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Poenget var å lage en kontroller med et betjenings"panel" slik at damplok kunne styres slik damplok kjøres, nemlig med dampregulator og styringsskrue og bremseventiler.

Jeg lurer på om Setesdalbanen, om ikke Vest-Agder-museet og Setesdalsbanens Venner blir enige, kan få bruk for det motsatte. Altså en kontroller som lar en museumsguide eller -vakt styre et ekte damplok med et konsoll à la FRED eller MultiMaus...

(http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.7811144)



Kan man ikke bare sette en dekoder i loket?

Petter
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.