MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Valg av vippebryter
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Valg av vippebryter

 Post Reply Post Reply
Author
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Valg av vippebryter
    Posted: 27 september 2011 at 21:10
Hei alle sammen,

Jeg er nå i gang med mitt første virkelig seriøse forsøk på å bygge et anlegg. Det er et enkelt skifteanlegg på en hylleplate. Men siden jeg er sånn passe grønn når det kommer til elektronikken så trenger jeg et lite råd fra dere. Jeg bruker Tortoise vekselmotorer og jeg har en strømforsyning som kan justeres opp til 12V DC. Mesteparten av koblingen virker grei nok så lenge man holder tungen beint i munnen, men jeg er litt forvirret når det gjelder valg av vippebrytere. Slik jeg har forstått det så trenger man en 2-polet bryter (en såkalt DPDT bryter), men hvilken skal man velge? Man kan jo bli lettere svimmel av å se på listene over hva som er tilgjengelig...

Hvis noen kunne linket til en bestemt bryter som egner seg til slikt bruk ville jeg blitt meget takknemling!Smile
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
ESA-N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESA-N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2011 at 21:45
Jeg har brukt en bryter fra Electrade som har en ganske grei pris, varenr:
121-104 2-pol PÅ-PÅ 125V AC 3A 6,8mm Ø kr 15,00

Du finner den i menyen til høyre under brytere.
Videre har jeg brukt 2-fargede 3mm LED rød/grønn som indikatorer tilbake fra Tortoise-motorene.

Regner med at du skal på messen i Bergen, der kan vi sikekrt snakkes om løsningen jeg har brukt på N-anlegget mitt.

MVH
Egil

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2011 at 23:35
Tortoise kan også brukes med momentbryter av typen (på)-av-(på). Eller to trykknapper slik man legger om dobbeltspolereleer.Tortoise trenger nemlig bare strøm for å legge over, og forblir i en av ytterstillingene selv om strømmen forsvinner.
Forøvrig trenger man ikke bekymre seg så mye for hva slags vippebryter man velger. Velg en som passer til prisnivået og til utseendet. En bryter er på mange måter noa av det mest ukritiske man kan bruke innen NJK-elektro(tek)nikk.
Svein S
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2011 at 09:48
Jeg bygget stillverket med (on)-off-(on) 1pol. Da hadde jeg en 16V AC trafo som forsyner alt, dette ble veldig bra. Man må jo ha 2 sperredioder, for å kunne bruke en slik bryter, men de er ikke dyre. Jeg kjøpte 1000stk for en billig penge. Hvis man skal begrense kablene fra stillverket til modulen, er dette en god løsning. Jeg har 9 motorer som skal drives, og da brukte jeg 2 Nettverkskabler, Cat 5e, mellom stillverket og modulen.
Eirik
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2011 at 10:10
Å bruke nettverkskabler er jo en elegant løsning da, har tenkt på det samme selv. Men tverrsnittet på trådene er jo veldig lite, vil det kunne påvirke funksjonen hvis du har endel meter mellom stillverket og vekselmotoren?
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2011 at 10:16
Jeg har 4 patchepannel plugger, 2 som er integrert i stillverket, og 2 som er under modulen. Jeg har 2 meterskabler mellom de pluggene, så det skal gå. Så er ikke mer enn 3-4m med kabel, ca 1,5m per fra bryterne til motorene.
Eirik
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2011 at 11:21
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Å bruke nettverkskabler er jo en elegant løsning da, har tenkt på det samme selv. Men tverrsnittet på trådene er jo veldig lite, vil det kunne påvirke funksjonen hvis du har endel meter mellom stillverket og vekselmotoren?
 
Svein

Men så trekker ikke en Tortoise mange mA heller. 

Svein S
Back to Top
ESA-N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESA-N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2011 at 21:27
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Å bruke nettverkskabler er jo en elegant løsning da, har tenkt på det samme selv. Men tverrsnittet på trådene er jo veldig lite, vil det kunne påvirke funksjonen hvis du har endel meter mellom stillverket og vekselmotoren?
 
Svein

Men så trekker ikke en Tortoise mange mA heller. 



Helt riktig, de trekker ikke mange mA, og fungerer fint ved lave spenninger.  Jeg vil faktisk påstå de fungerer finere ved lav spenning til motoren, da blir de virkelig "saktegående" Wink
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2011 at 22:33
Ja, gjerne 10 volt.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2011 at 07:15

Interessant, takk for opplysningen!

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.