MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Og hva slags objektiv står vanligvis på?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Og hva slags objektiv står vanligvis på?

 Post Reply Post Reply
Author
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Og hva slags objektiv står vanligvis på?
    Posted: 26 september 2011 at 22:24
Har lurt på det, hva slags objektiv står på DSLR´deres når man tar modellbilder?

Selv bruker jeg helst faste brennvidder, men god lysstyrke.

Favoritten er 35mm F 1.8


Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2011 at 22:48
Det er jo litt avhengig av hva du søker å oppnå med bildet. Jeg bruker ofte et standard canon ultrasonic 18 - 55 mm objektiv. Bruker også ofte stativ og liten blenderåpning (helt nede i f16 eller f32) dersom jeg ønsker god dybdeskarphet og lyset er dårlig. Har jeg mulighet, utenfor treff og messer, liker jeg også å sette opp lyset selv.

Edited by Morten Jacobsen - 27 september 2011 at 07:31
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2011 at 23:01
God lysstyrke er ingen fordel, for da er dybdeskarpheten dårlig. Stativ og minimal blender er å foretrekke. Men ellers er vel mindre kompaktkameraer vel så egnet til modeller fordi nærgrensen er nærmere og dybdeskarpheten større.
Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2011 at 01:31

Originally posted by ses ses wrote:

God lysstyrke er ingen fordel, for da er dybdeskarpheten dårlig. [...]

God lystyrke kan være nyttig til manuell fokusering, selv om man blender ned når man tar bildet.

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2011 at 07:26
Tidligere hadde jeg kun kit-objektivet (18-55) som fulgte med kameraet, men under Hamar-messa for tre uker siden kjøpte jeg en Tamron 80-200 som jeg fikk testet litt ut. Som nevnt lenger opp i tråden her vil jo blenderåpning og brennvidde avhenge av hva man ønsker å oppnå med bildet. Jeg for min del heller nok generelt litt mer til tele enn vidvinkel, og går gjerne litt lenger unna for å zoome inn enn å gå tett innpå og zoome ut, men det er bare mine personlige preferanser.
 
Uansett er blits bannlyst, og med telezoom er det ensbetydende med stativ og lengre lukkertid hvis man ikke har et monsterobjektiv å drasse rundt på. Jeg kunne nok også tenkt meg noen objektiver med fast brennvidde og litt bedre lysstyrke med tia, men enn så lenge klarer jeg meg fint med det jeg har.
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2011 at 08:34

  Min erfaring er at bruk av teleobjektiv i modellsammenhenger gjør motivet enda mer sammentrykt enn i 1:1. Dvs at teleeffekten forsterkes på modeller i forhold til 1:1. Det kan hende at det er noe man ønsker ut fra hvordan man vil ha bildet. For egen del har målet vært å ta bilder på et MJ-anlegg som om det var i virkeligheten og at jeg stod inne i anlegget. Da ønsker jeg meg heller korte brennvidder. Som sagt har jeg god erfaring med små kompaktkameraer nettopp fordi der er også kameraet og bildet på en måte også forminsket i forhold til speilreflekser, og altså mer tilpasset en modellvirkelighet enn store kameraer. Små kompaktkameraer kan også enklere å plasseres inne i anlegget både pga plassen og at det skader anlegget mindre. Bildet nedenfor illustrer dette:


Bildet er eksponert under følgende forhold, i følge EXIF-info i bildet: lukekr 1/8 sek, blender 4.0, brennvidde 10,8 mm. Kameraet er et Canon Ixus fra 2001 med 2,1 Mp sensor. Dvs. et etter dagens forhold ganske dårlig kamera, og med nesten største blender. Her ville det vært mye å gå på i dybdeskarphet hadde jeg lært å bruke kameraet bedre. Bildet ble tatt ved å plassere kameraet rett på anlegget som stativ og så la automatikken ordne resten etter at blitsen var slått av.

Svein S
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2011 at 08:57
Skjønner at jeg har ting å lære. Jeg aner ikke hva slags objektiv jeg har, og forsøker meg bare frem med forskjellige automatiske innstillinger LOL
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.