MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Dagstur til Norra Stambanan
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Dagstur til Norra Stambanan

 Post Reply Post Reply
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dagstur til Norra Stambanan
    Posted: 11 september 2011 at 21:59

Etter jobb på fredag virret tankene rundt hva man skulle ta seg til denne helga. Hadde gått litt for lenge siden sist jeg va ute med kamera (dvs. 2 ukerEmbarrassed). Så det lå ann til fototur. Men hvor? 

Dovrebanen med en natt i bilen på Dovre ble vurdert, men etter litt grundigere sjekk av grafen som viste labert med tog ble Dovrebanen forkastet! Bergensbanen utgikk pga. været. Så gikk tankene til Sverige, har etterhvert gått en stund siden siste fototur over grensen. Valget falt på Norra Stambanan mellom Avesta og Ockelbo. Jeg har fotografert langs denne linjen tidligere, men da lenger nord opp mot Ånge.
 
Norra Stambanan er en tungt trafikkert linje mellom nord- og syd- Sverige. Trafikken domineres av Green Cargo, men også TGOJ, Hectorrail, SJ, Stena med flere trafikkerer strekningen.
 
Så etter å ha handlet de nødvendige ingredienser for en suksessfull fototur, rasket sammen kamera og forandra pickupen min til hybel for 2 dagers overnatting gikk turen avgårde rundt 8-9 tiden på kvelden med Avesta som mål 540 km unna. Etter en time på øye i Karlstad og en skvett diesel på Dmax'en i Västerås var jeg vel fremme 03:30 tiden på lørdagsmorgen. Ble en kort nattesøvn før man var oppe med kamera 06:00Wink
 
Turen ble avsluttet i Ockelbo før jeg kjørte hjem via Falun - Borlänge - Mora - Malung og inn i Norge om Kongsvinger. Parkerte hjemme rundt midnatt natt til i dag. Endte med en grei dagstur med mange fine inntrykk på 1353 kmWink
 
Her følger noen utvalgte bilder:
 
Sørgående godstog mellom Hästbo og Dalgränsen.
 
 
2 Norgående på samme sted.
 
Norgående godstog mellom Hästbo og Torsåker.
 
 
Stena metal med nordgående tog like ved Åshammar.
 
 
Håper bildene faller i smak! 
 
 
 
 


Edited by Andreas - 11 september 2011 at 22:01
Hilsen Andreas.   
Back to Top
T43 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 april 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote T43 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2011 at 21:48
Fina bilder AndreasClap
Extra kul att du varit i mina hemtrakter. Jag känner väl till både Ockelbo, Torsåker och Hästbo.
Jag bor i Hofors, och du borde ha passerat Hofors om du tog vägen från Ockelbo mot Falun.
Nästa gång du är i krokarna får du gärna höra av dig, du är välkommen hem och titta på mina norska modeller och självklart mina svenska också, du minns kanske min El14 CargoNetWink
 
/Peter
Peter
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,046 seconds.