MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Østfoldbanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Østfoldbanen

 Post Reply Post Reply
Author
MortenB View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MortenB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Østfoldbanen
    Posted: 24 august 2011 at 19:12
Da var det endelig min tur til å komme igang (igjen) med mj-hobbyen. Sist jeg kjørte tog må ha vært for 20+ år siden på Märklinanlegget montert på en sponplate. Mildt sagt har det jo skjedd litt siden den gang og jeg har bestemt meg for å la Märklin utstyret ligge og heller kjøre på likestrøm. Grunnen er så enkel som at jeg hadde lite skinner, log og vogner så like greit å bytte.
For noen år siden kjøpte jeg et utvalg av vogner hos NMJ men de har lagt i hylla og samla støv.
I dag kom derimot en liten pakke på døra med flexi skinner, et EL17 + div for landskapsbygging.
Har fulgt med på forumet lenge og lest både opp og ned om både det ene og det andre og har valgt å investere i den trådløse løsningen til Roco for digitalstyring.

Som trådtittel tilsier kommer mitt anlegg til å være inspirert av scener fra Østfoldbanen. Kommer til å bygge den i moduler da jeg ikke har noe stort permanent rom jeg kan bygge i. Det åpner også for å lage en relativt fleksibel bane. Modulene kommer ikke til å bestå av FREMO endestykker men på sikt kanskje jeg kommer til å lage noen overgangsmoduler. Grunn er at jeg liker det moderne og kommer derfor til å kjøre på relativt nytt materiell.

Når det kommer til moduler har jeg allerede flere klare i hodet men jeg ser for meg å begynne med noe relativt enkelt. Dumt å hive seg på de mest kompliserte i første byggetrinn :) Derfor blir det nok en modul med et enkelt spor og landskap.

Litt tilbake til hvordan modulene kommer til å bli bygd opp. Lengde vil være 120cm med en bredde på 50cm. Ihvertfall blir første modul det så får jeg se åssen det blir størrelsesmessig.
Materialet troooor jeg kommer til å bli sponplate i selve kassa og finèr under sporet. Landskap bygges etter byggskum metoden.

En utfordring jeg ser er å få gitte områder til å passe inn på 2-3 moduler. F.eks et område som i virkeligheten er 1 km langt vil jo tilsvare ca 11 meter i H0, noe som ikke er gjenomførbart. Ser for meg at et slikt område kanskje blir bra på 3 moduler à 120cm? Altså 360cm. Noen synspunkter på dette?

Her er altså litt rundt mine tanker rundt anlegget.

Kom gjerne med tilbakemeldinger :)
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2011 at 06:29
Bortsett fra idéen med sponplater, synes jeg dette virker som en godt tenkt start. Smile

Sponplater er tunge, og ømfintlig for fukt, og fliser seg lettere opp enn finér. Selv om FREMOs grensesnitt ikke skal brukes, er det en god grunn til så godt som alle modulbyggere benytter finér.
Back to Top
MortenB View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MortenB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2011 at 09:23
Takker for kommentar Lars. Den tas til nøye etterettning ;) Er veldig greit å få synspunkter fra andre før man setter igang.
Er bredden jeg har valgt ok? Hva mener andre om den?


Edited by MortenB - 25 august 2011 at 10:36
Min MJ blogg
Inneholder seksjon for kjøp&salg. Gratis å bruke.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2011 at 11:59

50-60cm er vel en passende bredde på modulene, men du kan jo også øke den der det er nødvendig (på stasjonsområder o.l.). Hvordan skal anlegget monteres, blir det frittstående med bein eller hengende på veggen med bruk av hylleknekter?

Jeg har bygget anlegget mitt i seksjoner og ikke moduler, men prinsippene blir de samme. Jeg har brukt 6mm finer for å lage seksjonene så lette som mulig, og felt delene inn i hverandre for økt styrke. Du kan se noen bilder i tråden min her.
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2011 at 11:59

Jeg vil støtte rådet med at man IKKE bruker sponplater.

Når det gjelder bredden så er det litt etter smak og behag, men mange har vel erfart at det ligger en øvre grense for hvor langt inn man rekker på om lag 1 meter dersom tilgang bare fra én side. Og jo høyere anlegget står, jo kortere når man inn, såfremt man ikke tar i bruk noe å stå på.

Svein S
Back to Top
MortenB View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MortenB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2011 at 12:44
Sponplatene er allerede forkastet og 12mm finerplate er kjøpt inn. Så da blir det å bygge første modulen med de :) Anlegget blir frittstående med ben så jeg holder meg derfor litt til målene som gjelder for FREMO men altså ikke slavisk. Stasjonsområder blir nok bredere ja mens sporstrekninger vil få en modulbredde på 50 cm. Til å begynne med hiver jeg meg ikke på stasjonsområde, eller ihvertfall ikke et aktivt stasjonsområde. Modul nr 1 kommer til å være inspirert av området rundt onsøy stasjon hvor det er muligheter og veldig vanlig for tog å krysse. Dvs hele strekket kommer til å bli to moduler på 120cm hver da jeg ønsker å få med brua over bekken på ene siden og en undergang på andre siden. I utgangspunktet er det en slak kurve i dette området men for enkelhets skyld tror jeg at det blir rett strekke her ( Ikke bestemt meg 100% enda).

Når det kommer til sporunderlag så er jeg veldig usikker. Ser Biltema selger 3mm kork til relativt ok pris. Blir denne for tynn?


Edited by MortenB - 25 august 2011 at 12:54
Min MJ blogg
Inneholder seksjon for kjøp&salg. Gratis å bruke.
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2011 at 13:40
Korkunderlag er strengt tatt ikke nødvendig for sporlegging, men kanskje greitt for å fóre opp slik at du får en banevoll, altså slik at sporet får en heving opp fra omkringliggende landskap. Tilbake til FREMO; tidligere var korkunderlag eller annet mykt materiale benyttet for å dempe støy - men effekten ble etterhver regnet for å være relativt liten, og nå legger mange sporet rett på finértraséen og fikserer det med hvittlim.
Back to Top
MortenB View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MortenB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2011 at 13:44
Ok.... Da kan jeg hoppe over hele punktet med støydempingen og heller legge traseen rett i ønsket høyde. Greit å holde det til så få komponenter som mulig tenker jeg. Da blir det snart ned i kjelleren og sage til så jeg får bygd første modulen :)
Bør forresten traseen også lages i 12mm eller kan jeg gå ned til 6 mm der? Tenker å lage noen tverrliggende støtter under.
Når det gjelder opphyøning i forbindelse med skinnegang velger jeg å legge trasèen oppå selve kassa så den bygger de mm trasèunderlaget bygger :)


Edited by MortenB - 25 august 2011 at 15:52
Min MJ blogg
Inneholder seksjon for kjøp&salg. Gratis å bruke.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.