MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Min første FREMO-modul. Arbeidslogg med bilder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Min første FREMO-modul. Arbeidslogg med bilder

 Post Reply Post Reply
Author
brsseb View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 17 august 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote brsseb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Min første FREMO-modul. Arbeidslogg med bilder
    Posted: 17 august 2011 at 23:52
Da er min første FREMO-modul påbegynt. Har nettopp fått delene i hus, og holder på å montere. Det er en 30* sving (rett modul var utsolg på nmj-shoppen). Målet er å lage et landskap som minner om norsk naturlandskap. Har laget et par test-moduler (landskap på små isoporflak for å øve meg litt, tror jeg er istand til å lage en større modul nå). 



Mockup av modulen. Ingenting er limt enda.



Testplate med Roco-lok. Absolutt ikke fornøyd med rocoskinner og skinneballasten. For FREMO-modulen blir det vanlig flexi-skinne og skikkelig ballast. Har tilgang på en liten kompressor og en lakkeringssprøyte (må testes på en testplate først). Landskapet er Model Scene gressplater, Model Scene trær og et ferdiglaget skur. I tillegg er det et par Woodland Scenic trestumper her og der. Ble ikke så verst (dog det blir noe dyrt hvis hele FREMO-modulen skal dekkes i Model Scene-gress..)  



Har kjøpt inn noen flere Model Scene-underlag som jeg skal prøve ut. De ser helt fantastiske ut. Noen som har noen tips til hvordan man skjøter sammen slike underlag uten at man ser sømmen?

Men har endel spørsmål, bl.a. når det gjelder montering av selve modulen. 

For det første; hva skal disse delene brukes til? (vet. skikkelig Noob-spørsmål :):





Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2011 at 00:19
Wow! det var ett bra "diorama"!Clap

De delene du har der er avstivere. de trekantete er til hjørnene, og den ene lange er hvertfal til under "skinneplaten" for at den ikke skal bøye segWink det så virkelig ut som at du behersket landskapet hvertfall! ble imprignertThumbs Up
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
brsseb View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 17 august 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote brsseb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2011 at 00:31
Originally posted by Stian Stian wrote:

Wow! det var ett bra "diorama"!Clap

De delene du har der er avstivere. de trekantete er til hjørnene, og den ene lange er hvertfal til under "skinneplaten" for at den ikke skal bøye segWink det så virkelig ut som at du behersket landskapet hvertfall! ble imprignertThumbs Up

Takk for kjapt svar. Da er jeg litt klokere, og klar for å stille flere spørsmål :):

- De 4 trekantene har 90* vinkler, og dette er en 30* sving, så enten inneholder FREMO-kittet feile deler eller så forventes det at man skjærer den til selv?

- Den lange rette treplanken, den bare limer jeg under den graderte skinneplaten (tenker trelim + 6 klemmer + noen times tørking)?

- Fortsatt uklart hva den korte skal brukes til :)

Når det gjelder landskapsbyggningen på den testplaten, så er det ikke mye så skal til. Blir nesten "juks" når man bruker Model Scene sine underlag (men glad for å slippe griseriet som det ofte blir med Model Scenic strømateriale..). Det er hovedsaklig en liten isoporplate, med en lang kort minre isoporplate som skinneunderlag. Deretter sprer jeg noen små isoporavkapp rundt på hver avsidene for å få litt små variasjoner i landskapet. Deretter legges to lag med Model Scenics gips (fra gipsrull), males i en grønnfarge, og venter til det er skikkelig tørt. Etter skinnegangen er lagt, så klippes og limes Model Scene underlag på hver side av skinnegangene. Når det er tørt stikker man noen hull til trærne og stikker dem nedi (trærne er ikke limt, skal gjenbrukes på FREMO-modulen).

Oppdatert:

Har også kjøpt en 18cm lang buebro som jeg tenker å plassere midt i modulen. Kanskje ikke en veldig norsk-aktiv bro, men det får gå. Da må jeg dele opp og kappe litt av skinneplaten. Hva bør jeg bruke som underlag på selve broen?:








Edited by brsseb - 18 august 2011 at 00:39
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2011 at 00:54
Originally posted by brsseb brsseb wrote:

Takk for kjapt svar. Da er jeg litt klokere, og klar for å stille flere spørsmål :):

- De 4 trekantene har 90* vinkler, og dette er en 30* sving, så enten inneholder FREMO-kittet feile deler eller så forventes det at man skjærer den til selv?
Monterer du delene rett så skal de 4 hjørnene brukes for å sikre at de to tverrgående spantene står 90 grader på langsidene på modulen. Altså er de korrekte.
 
Quote
- Den lange rette treplanken, den bare limer jeg under den graderte skinneplaten (tenker trelim + 6 klemmer + noen times tørking)?
Selv bruker jeg skruer i alle hjørner av modulen og hvor alle spanter treffer hverandre, i tillegg til limet. Den vertikale underliggeren som skal støtte sportrasseen pleier jeg skru fast et par 90graders møbelvinkler i metall til som i sin tur skrus ned i tverrspantene samtidig som det legges en dråpe trelim i krysningspunktene. Sportrasseen limer og skrur jeg så til underliggeren.
 
Den korteste av de to underliggerene skal sikre sporet i ytterkant mellom de to midtspantene, mens den lengste rekker nesten fra ende til ende og støtter sportrasseen på de yttre delene av modulen om den monteres rett. Pass og på at den ikke monteres slik at endene på dem kommer i konflikt med skruehullet i modulsenter.
 
Quote
Har også kjøpt en 18cm lang buebro som jeg tenker å plassere midt i modulen. Kanskje ikke en veldig norsk-aktiv bro, men det får gå. Da må jeg dele opp og kappe litt av skinneplaten. Hva bør jeg bruke som underlag på selve broen?:


Den broen så ut til å mangle noe vesentlig: langsgående bjelker som svillene skal hvile på.
 
I virkeligheten ville det ikke vært noe tett skinneunderlag på en slik bro. Men svillene ville ligget tett-i-tett og det burde vært et par langsgående bjelker med omtrent danne paralellavstand som sporbredden som svillene kunne hvilt på. Slik broen ser ut nå så ville jeg jette på at den var designet for märklinskinner med ballast hvor man uansett ikke ser gjennom skinnene...
 
Med mindre bildevinkelen lurer meg og metallplattingen ytterst på broen er så nær hverandre at svillene kan hvile på den på begge sider samtidig?
 
Eirik


Edited by eika - 18 august 2011 at 00:56
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
brsseb View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 17 august 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote brsseb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2011 at 01:02
Takk for gode innspill.

Tror det skal gå greit uten underlag på broen, ja.

Når det gjelder landskapsformingen er jeg mest komfortabel med Woodland Scenics-teknikken med krøllet avispapir + gipsruller (og noen strategisk plasserte tre eller isoporplater for støtte her og der). Da må FREMO-modulen ha en bunnplate av noe slag. Antar man da bare kan spikre på en tynn treplate (ala bakgrunnsplater man finner på IKEA-hyller) på undersiden av modulen? 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2011 at 07:09
Det er litt vanskelig å bedømme størrelser ut fra et bilde, men siden du sier at den er 18 cm lang og vi ser hvordan rekkverket er plassert, så synes jeg profilene virker for spinkle til at dette er en jernbanebro. Vel, kanskje kan det fungere for en smalsporet eller svært lett normalsporet jernbane, men dette virker mer som en eldre veibro. Men nå er det jo opp til en selv hva en synes er ok mht til forbilde og modell.

Når det gjelder skinneunderlaget gjennom broa, så sier Eika det meste som er å si. Man kan evt. vurdere å la sporet ligge i vanlig ballast, men da må den utstyres med et trau for det. Men en slik stålbro, og særlig en litt spinkel en, ville nok helt sikkert hatt tett svilledekke. Jeg ville lagt på 2-4 langsgående profiler først, og så plassert sporet oppå det. Med fleksispor ville jeg lagt inn sviller mellom de som allerede er der for å få en illusjon av dette tette svileldekket som forbildet har. Da må man nok skjære bort de plastbitene i svillematta som holder svillene sammen under selve skinnene, men på en 18 cm lengde er ikke det så stor jobb. Legg inn f.eks. tresviller i mellom av samme størrelse som plastsvillene som allerede er der og mal det hele i samme kreosotbrune farge til slutt. Har man overskuddsviller av plast, noe som ofte oppstår når man bruker fleksispor, kan jo de benyttes også, men da må skinnebfestigelsen skjæres bort slik at ekstrasvillene kommer like høyt som de andre.


Edited by ses - 18 august 2011 at 07:18
Svein S
Back to Top
brsseb View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 17 august 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote brsseb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2011 at 22:12
Mye annet å gjøre for tiden, men har kommet litt videre i prosjektet. Kjøpte en styroformplate på Coop Bygg til 20 (!) kr, som ser ut til å gjøre susen. Har også nettopp fått en svær pakke fra towerhobbies med masser av lateks-støpeformer, woodland scenics hydrocal og gipsruller. Limte først noen trebjelker langs sidene og lot styroformplatene hvilke på disse (festet med limpistol). Trenger nok mer styroform, og så må jeg tenke mer gjennom hvordan jeg skal skjære det til. Må også lage et juv i midten, tanker er å lage istand en enkel elv under broken (har litt "scenic water" som jeg aldri har prøvd før liggende). 





Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2011 at 23:14
Det eneste jeg reagerer på er at oppe til venstre så ser jeg ikke at fjellet buer ned til endestykket. ellers bra jobb! :)
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
brsseb View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 17 august 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote brsseb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2011 at 18:01
Er ikke ferdig med utskjæring og skal ha på mer styfoform, så det et godt stykke arbeid igjen før jeg kan si meg fornøyd med grunnstrukturen :) 
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2012 at 22:49
Hvordan gikk det med denne modulen?  Stranda den eller er den blitt klar?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.