MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lydnivåer ESU 3.0/3.5 - igjen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lydnivåer ESU 3.0/3.5 - igjen

 Post Reply Post Reply
Author
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lydnivåer ESU 3.0/3.5 - igjen
    Posted: 12 august 2011 at 12:56

Hei

 

Tema ”lyd og lydnivå” har vært oppe flere ganger, men jeg velger å presentere følgende problemstilling i en ny tråd likevel:

 

To lok, Roco grønn Di3 og Hobbytrade Di4, begge innkjøpt med ESU lyddekoder fra fabrikant. Så langt jeg vet var dette Loksound V3.0.

 

Begge decoderne oppdatert med siste tilgjengelige firmware, 6093 av 29.04.2010.

Lokprogrammeren (V2.7.9) sier nå at decoderne er V3.5, 8Mbit.

 

I teorien skal det nå være 4 CV’er tilgjengelig for lydnivåer;

CV 63: Generelt nivå

CV121: Tyfon/Fløyte

CV122: Klokke

CV123: Fahrgerausch/auxilary

            Er usikker på om denne bare skal regulere ”tilleggslyder” eller om den også

             skal regulere styrken på motorlyden. Noen som vet?

 

Av de ovenstående CV’ene er det på mine lok kun den ene som virker, og det er som tidligere CV 63. Uansett hva jeg gjør med CV121 eller CV123 har dette ingen virkning!

F.eks er tyfonstyrken den samme, uansett om CV121 er stilt på 0 eller 64(max).

 

Er det et eller annet ”triks i ESU” jeg ikke vet om, en eller annen CV som må kodes i tillegg, eller er det bare i teorien at disse CV’ene skal virke på oppgraderte decodere?

 

Håper noen kan gi meg et svar.

 

Bjørn Hall

mvh
Bjørn
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2011 at 10:22
Jeg mener dette kan muligens ha noe med alderen på lydprosjektet/lydfilen å gjøre?
Om dette er laget før disse nye CVene som begynner på 12x ble tatt i bruk, kan det være at disse ikke virker? Den nye firmware 3.5 er tilpasset funksjonsmessig nye lydfiler som er laget med versjon-3.5-funksjoner. Om ikke lydfilen er beregnet for dette da den er fra tidligere dato, kan man heller ikke regne med å få med alle nye funksjoner som er mulig på seinere versjoner.
 
Nå har ESU ved seinere utgaver av LokProgrammer og lydfiler, beskyttet dem bedre mot "reverse engineering". Dette var en mulighet til å fragmentere en mappe med små lydsnutter som et lydprosjekt er og på denne måten få tak i alle lydsnuttene. Da kunne man selv bytte ut lyder som ikke passet (f.eks. fløyte ol.) og lage et nytt lydprosjekt for en nyere versjon av LokSound - med alle nye fuksjonaliteter.
Slikt er ennå mulig for de av oss som kjøpte en LokProgrammer tidlig. Der hadde lisensavtalen ingen klausul om slik "reverse engineering" og lydprosjekt for LS2+ lot seg utmerket behandle slik, helt legalt.
 
Nå er man dessverre prisgitt det som ESU serverer av ferdige prosjekt. Man får ikke lenger tak i enkelte lydsnutter i et prosjekt for å kopiere dem over i et annet prosjekt. Man er heller ikke sikret at de lydprosjekt som ESU har arkivert under LS3.5 ikke er eldre prosjekt som er laget da den nyeste versjonen var LS3.0 - og da kan det skje som du beskriver, Bjørn.
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2011 at 10:29
Takk for innspill.
Etter innspillet ditt prøvde jeg på en Hobbtrade DE2700. Denne er levert med en LS V3.5 16Mbit decoder og her virker CV121 og CV123 som forutsatt. De to dekoderne jeg nevnte oprinnelig hadde ikke disse CV'ene ved levering, de dukket opp etter oppgraderingen, så det kan se ut som du er inne på noe når det gjelder alderen på lydfila.
 
Det jeg kommer til å gjøre nå er å ta min andre RocoNOHAB og montere inn den LS 52438 Nohab/V3.5 16 Mbit decoderen jeg har liggende, og se hvordan den oppfører seg. Skal rapportere resultatet når det er klart.
 
Når det gjelder alder på Lokprogrammerfiler så er den originaldisken jeg sitter med version 2.6.4 men har ikke testet ut om dette er "før eller etter" men noe skal man jo ha å forske på i vinter.
Har lenge tenkt jeg skal sette meg skikkelig inn i bruken av lokprogrammeren, så hvorfor ikke med NOHAB og Di4 som forsøkskaniner. Går da ut ifra at om alt baller seg så kan jeg laste inn originalfila på nytt (er allerede lastet ned fra ESU) og være tilbake på start.
 


Edited by Bhal - 14 august 2011 at 10:43
mvh
Bjørn
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2011 at 19:08
Har nå prøvet i alt 4 lok, med ganske variabelt resultat:
1) Roco Di3 levert med LS V3.0/8Mbit og oppgradert til V3.5/8Mbit;
       CV121-CV123 har ingen virkning. Kun CV63 virker.
 
2) Hobbytrade Di4 er repetisjonsøvelse på Roco Di3
 
3) ESU LS 52438, V3.5/16 Mbit "Nohab" decoder;
        CV121 virker på tyfon men CV123 virker ikke på motorlyd, kun på auxiliary. Og når motorlyden
        må dempes med CV63 dempes også tyfon og auxiliary. Skikkelig genistrek.
 
4) Hobbytrade DE2700 med LS V3.5/16Mbit dekoder;
         CV121 virker på tyfon. CV123 virker på motorlyd, men ikke på en masse tilleggslyder.
         Så når du da vil dempe tilleggslydene må du bruke CV63, og da dempes jo selvfølgelig både
          tyfon og motorlyd. Ny genistrek.
 
Er det ingen av disse "lydsnekkerne" hos produsentene som driver med MJ selv?
 
Vil man ha noe som er skikkelig må man visst lære seg hjemmesnekring.
mvh
Bjørn
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2011 at 20:22
Jeg prøver å følge med på disse interssante og aktuelle trådene, men jeg må ty til litt støttelitteratur iblandt. En av de plassene jeg finner nyttig info er her på "DCC for Dummies".
Terje
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.