MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Strømtilførsel DCC
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Strømtilførsel DCC

 Post Reply Post Reply
Author
BM65A View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 08 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BM65A Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Strømtilførsel DCC
    Posted: 08 juni 2011 at 18:25

Hei, jeg er ny med DCC (hadde Märklín i mine yngre dager på 70-tallet). Har syslet med z et par år, men har nå også latt meg friste til et H0 digitalt anlegg. Jeg har kjøpt starsett fra Roco mot multimaus + noe mer, og har laget meg en sporplan (se bilde) som kan bli justert når jeg begynner å bygge. (Banen vil stå inntil en vegg, og jeg har bl.a. hatt i tankene at jeg bør kunne komme til alle veksler fra gulvplassen - stasjonsområder/sidespor kan derfor bli justert etter hva jeg ser passer i praksis, foruten tilpasning til landskap som jeg ikke helt har klart for meg ennå).

Tegningen er basert på Roco Geoline med R3-radius. Planen er å la ett (evt. to med litt avstand) tog kjøre rundt om gangen, mens jeg kan styre et annet tog inne på stasjons/sidesporene, dvs. maks 3 tog. I første omgang vil oppsettet være foreløpig, og jeg venter med elektrifisering/digitalisering av veksler, signalføring etc., men vil selvsagt sikre god strømtilførsel til hele banen. Lengste vegg (nederst) er ca 2,9 m lang.

Jeg har i den forbindelse noen spørsmål som antakelig er så enkle at det er årsaken til at jeg ikke har funnet dem umiddelbart besvart ved søk rundt i andre tråder. Jeg forstår det slik at blokker er unødvendig på et slikt anlegg (men kan bli nødvendig senere ved evt. signalstyring etc.), og at det holder med en strømkrets for selve strømføringen. Jeg bør vel da likevel tilføye strøm på mer enn ett punkt for å ha god spenning over alt? Men det holder kanskje med 2-3 punkter, og ikke tilførsel til hver skinne som jeg leser at enkelte satser på ved større anlegg?

I startpakken fulgte det med en egen strømtilkoblingskinne der  flg. tilførsel er montert: http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/6063/d/3/p/1021%2C6063%2C140/pr/digitales-einspeisungselement-geoline.html - Er det flere slike man trenger for å føre strøm til anlegget på flere punkter? Eller hvordan ordnes flere strømpunkter i DCC?

Er det noe annet jeg bør passe på i lys av sporplanen før jeg går videre?

 Sporplan

Back to Top
BM65A View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 08 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BM65A Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2011 at 19:53

Bildet i første melding ble i største laget, så her følger sporplanen i mer leservennlig størrelse. 

Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2011 at 08:36
Hei
Det er sikkert andre som vil/kan eller bare må kommentere sporplanen, men jeg vil heller si litt rundt elektrisk opplegg. Dersom du legger opp til en strømtilførsel på alt dette, stoler du på at alle skinneskjøter vil kunne overføre nok strøm til alle skinner. Slik er det bare i en ideel verdenOuch.
 
Derfor ville jeg dele opp anlegget med å isolere etter alle sporveksler og ha egne strømtilførsler for hver enhet dette gir. Så kan du samle disse i seksjoner, som med hvert sitt sikringsvern / elektonisk kortslutningsvern sørger for at ikke hele anlegget blir strømløst dersom (når!!) det oppstår en kortslutning.
Dermed oppnår du en annen fordel - feilsøking etter kortslutninger kan skje i den seksjonen hvor du får problemer, ikke gjennom hele anlegget hver gang...Big smile Mye mer moro å kjøre tog enn å feilsøke...
 
Husk at med DCC vil det hele tiden stå en rimelig konstant strømspenning på hele anlegget, ikke slik som i gamle dager med analog drift. Dette må du ta konsekvensen av og tenke gjennom hva og hvordan du vil lage opplegget. Du sier at du i fremtiden vil ha signaldrift - Det bør du tenke litt gjennom allerede nå og ta høyde for dette.
 
For å fordele strøm til alle segmenter vil jeg bruke en litt grovere kabel, mens strøm til hver skinnestrekning kan skje med noe tynnere ledninger. Hvordan du kopler disse til skinnene er det flere løsninger på. En dyr løsning er å kjøpe den strømtilkoplingsskinnen du selv nevnte til hver skinnestrekning som skal ha egen strømtilførsel. En annen løsning er å bruke en loddebolt og kople til strømledninger på skinnene selv.
 
For å få mange gode tips rundt detaljer kan du søke i DCC-trådene på dette forumet og på http://www.wiringfordcc.com/.
 
Lykke til og husk - det er din jernbane, du er sjef og bestemmer selv hvordan du vil ha det! 
 
OlavM
Back to Top
BM65A View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 08 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BM65A Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2011 at 21:54
Takk for gode kommentarer og tips. Jeg vil nok legge inn flere strømseksjoner, og også vurdere sporplanen nærmere under hensyn til kablingen. Jeg ser uansett for meg at dette av tids- og tommeltåtthensyn vil bli et langvarig prosjekt; men så handler det ikke bare om å bli fortest mulig ferdig; en del av hobbyen er jo også å se anlegget skride frem.    
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2011 at 19:34
Hei
 
Et annen grunn for å isolere mellom skiftespor og ha ny tilførsel er å være klar for en eventuell kjøring med Rocomotion og automatisering.
 
I et slikt tilfelle vil du måtte ha såkalte blokkdetektorer. Disse krever isolerte områder.
 
Kabling kan godt deles opp slik at hovedbussen for tilførsel er kraftigere en selve tilkoplingen til skinnestrengene.
 
Selv bruker jeg 1,5mm2 leding i hoverbussen og 0,75 opp til skinnestrengene.
 
Ellers ville jeg vurdert muligheten for å lodde ledning direkte på skinnene uten å gå via tilførselsledningen fra Roco. Ikke fordi det er noe galt, men den er relativt dyr, i alle fall om du skal ha mange..
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
BM65A View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 08 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BM65A Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2011 at 16:49

Hei, idet jeg har gjort forenklinger i sporplanen skissert lenger opp velger jeg å legge ut den justerte versjonen også, samt en annen variant med sporkrysning i det som er ment å være en høydeforskjell. Denne varianten er kanskje morsommere, men selv om den går inn på samme disponible plass så har jeg pga lav skrånende takhøyde og ønske om en enklest mulig bane som evt. kan flyttes via et moduloppsett valgt løsningen med alle spor i samme plan.

Det viktigste for meg er å ha en sporplan som muliggjør oppstilling av noen togstammer, utforming av et greit landskap og ukomplisert kjøring. Som apropos til andre debatter her inne, så hadde jeg Märklin på 70-tallet, har nå en z-bane som fortsatt ikke er ferdigstilt mht. landskapet og har i år i tillegg begynt med DC digital. System valgt mest pga pris/utvalg, og skala fordi den passer best når man bare setter seg ned en meter unna for å se togene kjøre rundt og fordi dagens modeller i H0 er flottere enn aldri før. Jeg har nøyd meg med Roco geoline, som passer utmerket til forutsetningene banen bygges under selv om jeg ser at strøballasten på det lille z-anlegget gir et mer realistisk inntrykk. Fremdriften med HO-banen går forøvrig noe tregt, både pga tidsklemma, fordi jeg venter på noen vekselmotorer og fordi jeg også har en z-bane under arbeid.    



Edited by BM65A - 04 november 2011 at 16:49
Back to Top
BM65A View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 08 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BM65A Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2011 at 16:51
Her er den andre sporplanen som jeg altså ikke benytter. Forøvrig er ikke skinnenr. helt autentisk idet jeg også bruker fleksiskinner. 

Edited by BM65A - 04 november 2011 at 16:59
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2011 at 21:07

Ser av sporplanen din (den reviderte du ser ut til å skulle bruke) at du ikke har noen form for vendesløyfe. Selv ønsker jeg å kunne kjøre tog i perioder rundt og rundt og bare nyte synet, men jeg vil ikke at samme toget hver gang kommer inn fra samme side på stasjonen.

 
Hvis du helt "vest" på anlegget legger inn et kryss omtrent der vestre oppstillingsspor settes ut, så vil du få laget et 8-tall. Du vil da også kunne evt bakke inn tog inn på både "vestre" og "østre oppstillingsområde" og kunne frigjøre et lok til annen vognstamme/kjøring (feks ballstvognkjøring). Beklager at jeg ikke har Snag-it og kunne tegnet det inn.
Terje
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.