MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Faulhaber og Zimo MX630R; CV-verdier?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Faulhaber og Zimo MX630R; CV-verdier?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Faulhaber og Zimo MX630R; CV-verdier?
    Posted: 30 april 2011 at 10:03
Jeg var innom Strømmen og plukket opp 15f-maskina mi her om dagen, og kjøpte med en Zimo MX630R dekoder i samme slengen. Da fikk jeg beskjed om å programmere dekoderen slik at den passet med Faulhaber-motoren som sitter i loket.

Fikk beskjed om at dette også gjelder 26c, siden denne har samme type motor. Imidlertid strider dette litt mot de opplysningene jeg fikk da jeg kjøpte samme type dekoder til 26c litt tidligere, da fikk jeg høre at dekoderen var ferdig satt opp og ingen ekstra programmering var nødvendig. Jeg nevnte dette, men fikk ikke noe klart svar på hva som var rett.

Uansett, i følge dekodermanualen er anbefalte innstillinger for Faulhaber at CV#56 settes til 100 og CV#9 settes til 22 eller 21. Har prøvd dette på 26c nå, håpet at dette skulle bedre start- og saktekjøringsegenskapene (må opp i speed step 3 (28 trinn) før den beveger seg, 4 før den kjører jevnt uten å hakke, og det høres en svak "romling" under sakte kjøring), men merket ingen forskjell. Stemmer disse innstillingene, og hva er i så fall fordelen?

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2011 at 10:47
Jeg har ikke forsøkt Zimo-dekodere i Type 15.
 
Det er imidlertid en "spesialtilpasning" for NMJs modeller med Zimo-dekodere. Om du setter CV#8 = 47, så endres en god del andre CVer til verdier som NMJ har funnet optimale for "sine" modeller.
Dette er stort sett modeller med Canon-motor som er bygget opp på samme måte som Faulhaber (klokkeanker-motorer).
Canon er fysisk større enn de minste Faulhaber, så det kan godt være at disse instillinger ikke passer helt for Type 15? Kanskje Skd220c også har en slik "liten" Faulhaber? - Har ikke sjekket.
Der skal CV#8=47 virke.
 
Fikk ganske akseptable gangegenskaper med en ESU LP DCC med en lav innstilling av Kp (mellom 5 og 10).
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2011 at 14:36
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

(...) Om du setter CV#8 = 47, så endres en god del andre CVer til verdier som NMJ har funnet optimale for "sine" modeller. (...)


Det var det jeg også fikk beskjed om da jeg kjøpte dekoder til 26c ja. Brukte den verdien da jeg klussa litt med det loket for litt siden (denne tråden), men vet ikke om den endrer verdiene i CV#9 og #56. Får ikke lest CV-verdier siden jeg programmerer på Main, men skal få lagt opp et eget programmeringsspor og sjekke det opp nærmere.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2011 at 17:59
Intet varer evig!?
- Selv ikke Zimo´s innstillinger for NMJ.
Etter det jeg kan se, så er CV#8=47 fjernet på de nyere generasjoner av Zimo-dekodere med 3 sifret typenummer? Da er det "bare" den tidligere generasjon dekodere som har dette?
 
Ut fra Zimo´s egen dokumentasjon, så støtter de på denne måte egne innstillinger for enkelte lok fra HAG, Roco og HobbyTrade. NMJ har "fallt ut" av listen.
 
Ellers må du bare prøve og endre CV#2 til en høyere verdi (gjerne mellom 1 og 10) til loket akkurat begynner å bevege seg på kjøretrinn 1.
På side 25 i bruksanvisningen står videre tips å lese.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2011 at 08:30
OK, takk for tipset, jeg skal teste det ut litt og se hva jeg klarer å få til.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.