MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Jernbanehistorie i Kinsarvik
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Jernbanehistorie i Kinsarvik

 Post Reply Post Reply
Author
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Jernbanehistorie i Kinsarvik
    Posted: 22 mars 2011 at 15:08
Jernbane i Kinsarvik - Ullensvang.

Visste dere at det er en gammel jernbanetrasè i Kinsarvik? Det er det faktisk…

Tankene mine i går kveld, gikk tilbake til den tiden jeg var mye i Kinsarvik som guttunge på 70 og 80 tallet. Da dukket det opp litt historie… Jeg vet nå, hvor tog kom inn i livet mitt!

Jeg har jobbet noen få år her inne, og mine besteforeldre bodde her i 23 år. Som guttunge vandret jeg mye i denne gamle jernbanetraseen, og da jeg jobbet her var meg og bikkjen på daglige turer i traseen. Det er en flott natur langs elva og mye historie å vandre i, tydligvis. Men som i dag er det mye gjengrodd og den fungerer nå bare som en smal sti… Men godt mulig å følge hele traseen.

Jernbanen begynner på østsiden av broen nede i Kinsarvik, og litt inn mot skogen der. Videre går den slakt opp de første 200m, og så går den i en dobbel slynge opp til flaten. (Se kart)
Den følger så Kinso helt inn til den første industribygning som finnes her i dag. Her jobbet jeg…
Litt før dette er det noen små demninger som ligger inne i skogen der. Uvisst hva disse ble brukt til, men meg og besten min lekte mye med selvbygde båter her. Besten; som var en kyndig mann med hendene sine, og bygget modellbåter og var treskjærer. Laget for det meste tiner, med eller uten treskjæring. Jobbet sine siste år hos Sølvpletten, som i dag er Hardanger Bestikk. Nok om det…

Det var et Kanadisk firma som anla denne jernbanen i sin tid. Ja, for det har vært skinner her må vite. De hadde store planer om stor-industri her oppe i Huseskogen, og utnytte den vannkraften som det finnes mye av her inne. Usikker på hva industri det var snakk om, men de gikk konk. Og dro hjem!

Hadde vært artig å grave litt i denne historien, og det kommer jeg nok til å gjøre nå. Det finnes sikkert dokumentasjon og bilder en plass. Om det er noen av dere som vet mer, er det bare å komme med det!

Jeg må til Kinsarvik i sommer skjønner jeg, og dokumentere med litt bilder. Ikke lange veien da vi har hus på Indre Alsåker, 12 km fra Utne mot Jondal. Min gamle Tipp Tipp Oldefar bygget opp dette nydelige stedet vi har her helt nede ved Hardangerfjorden! Han var skipsreder i sin tid, og eide 3 stk. gamle jekter.
Nok om det… Blir sånn revet med i gammel historie og kjær slekt! Wink

“Hvor har det ikke vært jernbane”



Jernbana i Kinsarvik. (Rødt)



Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2011 at 15:24
Søk på nettet ga dette svaret, sikkert en bok du kan finne lokalt:
Sørensen, Bjarne (1999)
Hardanger Historielag. Hardanger. Årgang 1999
Hardanger Historielag. Hardanger
Utne. 134 sider
Emneord: Jernbane Kinsarvik
GBL 2932, Gamle Bergen


Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2011 at 15:33
Der har du funnet noe ja! Thumbs Up Jeg har søkt i hele natt og dag... Wink
Denne skal jeg sjekke ut i morgen den dag!

Takker, ArneGH!!! Handshake
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2011 at 15:57
Jeg ble inspirert til å google litt, og fant dette bildet fra Kinsarvik:



Foto frå 1915. Fotografens navn er Anders P. Wallevik. (NVIM Arkiv). Man kan tydelig se jernbanetraseen nederst til høyre. Siden dette ganske sikkert er et glassplatenegativ kan man høyst sannsynlig få delforstørrelser som er gode nok til å se hvordan brua er bygget.

Bildet fant jeg i en pdf funnet på nettsidene til Norsk Vasskraft- og Industristadmuseum: Vasskraft og industri i Hordaland i første halvdel av 1900-tallet

AS Kinservik nevnes i billedteksten som et firma som fikk konsesjon til å bygge ut vannkraft, og arkivet etter dette firmaet finnes i arkivet til Ullensavang Kommune.

Hold oss underettet om hva du finner, dette er spennende!

Edited by Håvard H - 22 mars 2011 at 16:06
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2011 at 16:05
Meget bra jobbet, Håvard! Thumbs Up Her ser man det svart på hvitt ja...
Artig å se kirka og fjellene står som i dag, mens alt annet ikke er som i dag!

Dette var nok en kombibru vil jeg tro, og jeg ser elva her er under kontroll. Her var det to utløp før en voldsom flom gjorde elva til det den er på bildet og i dag, 1 løp! Tongue

Takk Håvard! Ja, jeg er på saken nå!
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2011 at 16:12
Originally posted by helleland helleland wrote:


Dette var nok en kombibru vil jeg tro, og jeg ser elva her er under kontroll. Her var det to utløp før en voldsom flom gjorde elva til det den er på bildet og i dag, 1 løp!


Om du med kombibru mener kombinert jernbane og veibro så er jeg ikke så sikker.

Hvis du ser på dette bildet tatt av Anders Beer Wilse i 1933 så ser du at det lå en veibru litt lenger opp i elva. Trengte de virkelig to veibruer så tett?



Du får bestille deg noen kraftige forstørringer og studere dem med lupe!

Edited by Håvard H - 22 mars 2011 at 16:15
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2011 at 16:31
Dette kan det bli ¨store¨ting ut av! 

Små bort gjemte baner, med litt historie! Med en stor posjon pågangsmot, litt galskap og en god del tolmodighet så kan jo dette bli en fantastisk modell! Jeg hadde selv bygget dette i S (1:64) eller 0 skala. Moduler sånn at man kan reise rund om i Norge.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2011 at 16:48
Der har du en bro der ja... Hm, denne vet jeg ingen ting om! Men nye brua er midt mellom disse omtrent. Da er det kun jernbane på nederste brua ja. Du kan faktisk se rester av denne tror jeg, om den var i trevirke. Her må vi inn med lupe... Og det på stedet!

Ja, det er spennende dette, Øystein! Tråkket mye mine barneføtter her inne som sagt! Nydelig sted Kinsarvik er!!!
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2011 at 16:53
Gå inn på http://kart.finn.no/ så ser du tydelig slyngen på bana i skogen der! Og der nede ved veibru er nå Hardanger Bestikk. 
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2011 at 17:14
Litt historie om elva og kirka.

Det er en gammel spådom som forteller at kirken skal rase sammen under ein gudstjeneste. Under gudstjenesten søndag 7.mai 1865 så det ut til at spådommen skulle bli oppfylt. Rett etter at prost Irgens var ferdig med prekenen, begynte kirken å riste, sprekker i veggen utvidet seg og kalken dryste ned frå veggene. Folk fikk panikk og prøvde å komme seg ut. Mange ble skadet, men ikke noe alvorlig. Prost Irgens stod rolig hele tiden, og når alt hadde roet seg, holdt han en tale om at ingen kan slippa bort fra Guds vilje.

Under en stor flom i desember 1743 ble en stor del av kirkegården vasket vekk av vannet og kistene fløt ut på fjorden. Et sagn sier at kisten til Engel Simonson Ringøy som døde i 1739 fløt i land i båtstøen hans på Ringøy. Kistene ble hentet inn igjen og lagt under gulvet i kirken. Under gulvet i koret er det og en krypt der sogneprest Løgit, kona og barna hans ligger. Det ligger også to namnløse kister der.

Usikkert om dette var flommen som demmet opp Kinso, så den ble bare til ett løp. Men det kan tenkes...


Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2011 at 17:32
Et tips: Hvis man søker i databasen til fylkesbibiloteket eller hos det komunale(hvis de har søkbar database) vill man kunne finne ut om de har bøker om emnet. Det samme med dermanske i oslo. Vær obs på at enkelte bøker lånes ikke ut, men du kan låne det og lese den på bibiloteket. Eller så finner man mye på jernbanemuset på Hamar.
 
 
Det er mange jernbanestrekninger man har begynt på men som har blitt med iden. Eller at man har begynt, men ikke fullført. Feks så har Haugesund stasjons bygning, men de kom aldri så langt med å fullføre resten av prosjektet. Stasjonstomta ble til bussterminal. Linje fra Grefsen-Majostua-Skøyen ble heller ikke noe av. Skulle blant annet blir stasjon ved NRK. Samme med Polarbanen som de begynte på men ikke ble fullført, i likheten med Gjøvik-Lillehammer som heller ikke ble noe av. Eller så er det ble industri og jernabanelinjer som har blitt fjernet som Ådalstangen-Øvre Årdal. Flere gruer og kai anlegg som hadde jernbane under byggingen. Noe av disse står det om i tidligere 'på sporet' til NJK.


Edited by Wickerman - 22 mars 2011 at 17:35
A matter of life and death
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2011 at 22:27
Jens Helleland har skrevet ett innlegg om jernbanen i denne linken:
http://langs-fjell-og-fjord.origo.no/-/bulletin/show/95906_husedalen

Wicker, jeg er vel på vei ut til Gamle Bergen for å kikke i en bok som ble nevnt her tidligere.
Åja, finnes endel baner som ikke ble noe av. Men denne var i bruk, og ble nedlagt da det ikke ble videre planer om industri i Huseskogen. Spennende skal det bli å finne ut hvilket lok som ble brukt. Fantes det diesel i 1915? Tvilsomt...



Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2011 at 09:57
Jeg har gått i traseen til denne banen. helt uvitende om at det var en jernbanetrase de første 10 minutteneTongue
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2011 at 11:44
Originally posted by Stian Stian wrote:

Jeg har gått i traseen til denne banen. helt uvitende om at det var en jernbanetrase de første 10 minutteneTongue


Ja, fikk med meg at du har vært på Leirskole der inne! Wink
Regner med at DU av alle fant det ut ja! Tongue
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2011 at 13:49
Så det på hvordan traseen lå i landskapet at det kunne være en jernbanetrase. men ante ikke at det eksisterte jernbane der før da.Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 17:35
Jeg skulle gjerne kommet tilbake med mer her, men det er vanskelig! Boken som var nevnt her er ikke å få tak i... Jeg må nok kontakte forfatter om jeg skal få vite mer. Men jeg er sikker på at her gikk det diesel-lok, noe som jeg tror var på den tiden. Jeg var i Kinsarvik i sommer, men fikk ikke noe tid til å inspisere denne traseen igjen... Har da gått der endel tidligere uten å tenke over saken! Wink Vil gjerne ta kontakt med Mikkel-Parken om det hadde vært en idè om å bygge denne opp igjen for en attraksjon. Kunne blitt bra greier! Jeg er med!!! Smile
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.