MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bf 14
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bf 14

 Post Reply Post Reply
Author
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bf 14
    Posted: 20 mars 2011 at 20:45
Er det noen som kan skissere hvordan Bf 14 ser ut innvendig ? Er i gang med å bygge meg en Bf 14 og er nesten ferdig med det utvendige...regner med at jeg må modde den innvendig en god del....noen som vet?
 
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2011 at 20:54
Om ingen har noe og komme med før onsdag skal jeg se hva jeg kan skaffeSmile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2011 at 21:00
presiserer at jeg kun trenger en enkel strektegning sett ovenfra...er ute etter inndelig og seteplassering
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2011 at 21:02
Sjekk mailen din du Morten. Wink
Modellhilsen

Claes
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2011 at 21:07
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Sjekk mailen din du Morten. Wink
joa...hadde vært greit det, men sitter med en gammel lånt laptop.....får ikke åpnet en driit Wink.....hva med å legge ut fila her i denne tråden?
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2011 at 21:16

Oi da. Det kunne jo ikke jeg lukte... Ouch

Filen jeg har er en tiff fil så da må jeg endre den litt. Will fix.

Modellhilsen

Claes
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2011 at 21:24



Hmm... Nå har jeg lastet opp tegningen på fotoalbumet. Det forhåndsvises som det skal i "endre innlegg" men når jeg trykker oppdatér innlegg er bildet borte. 
Nuvel. Her er linken til bildet: http://foto.mjf.no/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=9835&g2_serialNumber=1



Edited by Claes Lislerud - 20 mars 2011 at 21:29
Modellhilsen

Claes
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2011 at 21:33
TakkerSmile  var som jeg fryktet, bare å finne frem sag,fres,sparkel og limWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2011 at 10:45
Synes du skal lage vogner for produksjon, Morten! BF14 er en av de vognene som virkelig mangler som ferdigmodeller for oss mindre fingerferdige. Uten BF14 er det nesten umulig å kjøre forbildetro tog med B5 eller B3-vogner. BF12 blir ikke det samme.
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2011 at 11:23
Ja, hadde Morten laget BF14 hadde jeg nok kjøpt et par stykk ;-)
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2011 at 12:08

BF14 og WLAB-2 som ferdigmodeller er vel de to største hullene for de som kjører "moderne norsk"; si fra 1990 til i dag, selv om enkelte motorvognsett også savnes.

Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2011 at 14:07
Hva ville dere ha betalt for en Bf-14 vogn da?
Ser for meg at en slik vogn hadde fort kostet litt.
Man trenger en Lima B5 vogn og messingsider, og da har vi brukt en nærmere 800,- alt. Så en 3000,- ville nok Morten måtte ta for å gidde å lage noen få, tror jeg.
En Wlab-2 ville nok komme i samme prisklasse.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2011 at 15:13
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Hva ville dere ha betalt for en Bf-14 vogn da?
Ser for meg at en slik vogn hadde fort kostet litt.
Man trenger en Lima B5 vogn og messingsider, og da har vi brukt en nærmere 800,- alt. Så en 3000,- ville nok Morten måtte ta for å gidde å lage noen få, tror jeg.
En Wlab-2 ville nok komme i samme prisklasse.
 
Som er ganske lik f.eks den prisklassen Collector Model tar for omarbeidede trevogner.
Altså en realistisk pris for en relativ liten gruppe kjøpere.
 
Spørsmålet er hvor mange vogner man gidder å bygge: det må brukes en helt annen motivasjon og tid å bygge en serie håndbygde modeller enn et enkelt eksemplar. 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2011 at 15:17

Jeg hadde gladelig betalt omkring 3000 for en håndlaget WLAB-2 eller BF-14 i Mortens eller SveinRs kvalitet. Som det påpekes: CMs modeller går i dette prisleiet. Typisk pris for NMJs messingvogner på bruktmarkedet (B2/B9) er omkring 4500/vogn når de en sjelden gang kommer på markedet.

Litt avhengig av endelig pris hadde jeg nok kjøpt flere av begge (to WLAB-2 er nødvendig for å få en overbevisende stamme).


Edited by Øyvind Erik - 21 mars 2011 at 15:18
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2011 at 16:34
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Synes du skal lage vogner for produksjon, Morten! BF14 er en av de vognene som virkelig mangler som ferdigmodeller for oss mindre fingerferdige. Uten BF14 er det nesten umulig å kjøre forbildetro tog med B5 eller B3-vogner. BF12 blir ikke det samme.
 
Vel.....setter sammen en nå for å anslå ca.arbeidstid...så får tiden vise om det er forsvarlig å lage en liten serie for salg! lover ingen ting ennå.....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2011 at 16:43
Vi venter spent! Du lager/ ombygger smukke lokomotiver og motorvogner, så hvis BF14er fra din hånd ser like bra ut som El17 og CMDEO, så har du en kunde i meg i hvert fall!
 
Når du ser produksjonskostnadene, så kan du jo sjekke ut interessen til en gitt pris og se hvor mange bestillinger du får. (Det samme gjelder WLAB-2, men der er vel SveinR en mer naturlig småskalaprodusent! Det kom jo endel bydere på den ene ferdigmodellen han solgte!)


Edited by Øyvind Erik - 21 mars 2011 at 19:23
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2011 at 22:29
 
 
...sånn ser den ut enn så lenge etter 3 kvelders arbeidWink
 
EDIT : Skriveleif


Edited by morten.h - 21 mars 2011 at 22:31
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2011 at 23:14
Ser jo bra ut den der! Kan du skrive litt hvordan du har lagd de gule linjene? Dekaler eller lakkert?
Modellhilsen

Claes
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2011 at 23:18
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Ser jo bra ut den der! Kan du skrive litt hvordan du har lagd de gule linjene? Dekaler eller lakkert?
 
Det kan jeg, de er lakkert med airbrush....dog gikk det med en god del maskeringstapeTongue
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2011 at 09:58
Ble en flott modell dette. Har du kjøpt messingsidene ferdig, ev hvor.
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2011 at 17:47
Originally posted by ArneGH ArneGH wrote:

Ble en flott modell dette. Har du kjøpt messingsidene ferdig, ev hvor.
Jeg kjøpte mine her: http:///www.messingmodeller.no/
A matter of life and death
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2011 at 18:07
Evt. så er de kjøpt hos www.skaladesign.no.  Det sees enklest på om vindusrammene er i 0.4mm messing og vognsiden i 0.2mm nysølv.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2011 at 21:10
Originally posted by ArneGH ArneGH wrote:

Ble en flott modell dette. Har du kjøpt messingsidene ferdig, ev hvor.
....synes vi skal rette det til : kan bli flott, siden den langt ifra er ferdigWink Delene er "prøver" enn så lenge, m.a.o ikke kjøpt....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.