MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Modellbau Schleswig-Holstein 2011
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Modellbau Schleswig-Holstein 2011

 Post Reply Post Reply
Author
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Modellbau Schleswig-Holstein 2011
    Posted: 09 mars 2011 at 16:49
Så ble det besøk på modellbyggermessen i Neumünster i år også. Når en har voksne barn i Danmark går det greit å kombinere messebesøk med harrytur til Flensburg.
Jeg ankom lørdag morgen og køene for å komme inn var allerede lange. Der var så mye folk at det var vanskelig å komme til enkelte av standene for å se skikkelig men heldigvis løste det seg litt opp ut på ettermiddagen. Det var vanskelig å betale med kort så jeg endte opp med en 20 minutters spasertur til jernbanestasjonen nede i sentrum for å finne en minibank, hadde jeg visst hvor langt det var hadde jeg selvsagt tatt bilen.
Messen domineres av modelltog, -båter og -biler. I alt 41 klubber stilte ut sammen med 72 forhandlere og bruktselgere. Når en ser alt det brukte materiellet som tilbys skjønner en hvor stort modelltog er som hobby i Tyskland. Dessverre synes jeg prisene på brukt materiell er for høye, i enkelte tilfeller nesten de samme som på nytt materiell. Men der var allikevel nok av fristelser til å bruke pengene på.
 
Allerede rett innenfor inngangen møtes man av store salgsdisker. For en som kjører N-skala var dette et spesielt hyggelig syn:
 
 
Messen holdes i fire haller. I den store hovedhallen møtte jeg dette N-modulanlegget tilhørende N-Spoor fra Nijmegen i Holland:
 
 
 
Mange tog kjørte rundt på en ringbane ("folded dogbone") med fire spor og automatisk blokkstyring. Et interessant moment var en bro som ble hevet hver gang en kanalbåt passerte. Båten beveget seg på en flate (vann), trolig ved hjelp av Faller Car System eller noe lignende. Dette skapte selvsagt stopp i trafikken:
 
 
Det mest dominerende anlegget var et svært tysk modulanlegg i skala 1 fra Spur 1-Freunde Nord:
 
 
Modelleisenbahnclub Oranienburg stilte med to H0-anlegg, det ene var et tradisjonelt tysk anlegg:
 
 
 
Det andre anlegget, Zirkus Sarrasini, hadde selvsagt fokus på sirkus:
 
 
 
Anlegg med mye lys gir fine effekter:
 
 
Byens brannvernmuseum viste dette anlegget med H0-biler:
 
 
De som kjører radiostyrte biler og anleggmaskiner i stor skala hadde nesten en hel utstillingshall til rådighet. Denne gjengen kommer fra Hamburg:
 
 
 
 
Skal man kjøre store biler må man ha stor containerkran:
 
 
Skipsmodellfolket var også sterkt tilstede med mange fine modeller og stort basseng til å seile båtene i. Her er noen eksemplar fra Schiffsmodellbauclub Elmshorn:
 
 
 
Hva med et komplett hangarskip med fly, innflygingslys (sequenced flashing lights) på landingsbanen og masse detaljer:
 
 
SMC Ahrensburg hadde noen fantasifulle "farkoster":
 
 
 
Helt til slutt:
Utvalget i rullende materiell fra Märklin var også enormt. Så jeg kan trøste de som foretrekker dette merket med at det ikke var noe som tydet på at Märklin vil forsvinne med det første:
 
 
Hilsen Petter


Edited by traiNman - 09 mars 2011 at 18:13
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2011 at 11:13

En meget flott reportasje Petter.Smile

Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2011 at 14:48
Flott det der, Petter! Er slikt man burde ha i hjemlandet ja....
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Ole P View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 28 september 2006
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 194
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ole P Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2011 at 22:32

Flott messe!

Vi var en liten delegasjon fra Bergen om søndagen. I år var det kjekt å bare være besøkende, fikk liksom mer ro over å gå rundt i hallene. Noe av det mest imponerende var en som hadde skipsmodeller i 1:1250. Han hadde modell av et hangarskip med fly og mannskap. Mannskapet var selvfølgelig malt i forskjellige farger alt etter som hvilken funksjon de hadde ombord. Han hadde selvsagt en lupe som en kunne betrakte modellene med. 
Mvh le
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.