MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - svingmoduler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

svingmoduler

 Post Reply Post Reply
Author
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: svingmoduler
    Posted: 08 mars 2011 at 17:22
Hvilken radius på svingmoduler er mest ettertraktet på treff 22,5grader eller 30grader?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2011 at 17:33
Anbefalt minsteradius er nå (iht. den tyske FREMO-normen) 2000mm. Om du velger å lage i 22,5 grader, 30 grader eller annet er ikke så viktig.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2011 at 18:03
Ok, 30 graders modulen er noe lengre enn 22,5 grader. Men er det behov for flere av begge to eller er den ene typen mer etterspurt??
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2011 at 18:10
Vi har ikke noe sentralt register over moduler, så det er ikke så lett å svare på. Mange av de svingmodulene vi har i dag er eldre moduler med 1000 mm radius, disse brukes fortrinnsvis kun på sidebaner. Når man skal planlegge et anlegg har man tegninger av en rekke med stasjoner og moduler tilgjengelig som man setter sammen som et puslespill på PCen. Man må holde seg innenfor lokalets begrensninger og sørge for at det god nok avstand mellom modulrekkene. Jeg ser det som en fordel å ha tilgjengelig en rekke ulike moduler for å få anlegget best mulig.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2011 at 18:33

I og med at man ikke bygger rundbane på Fremotreff er man ikke avhengig av særskilte vinkler på modulene. Man setter sammen det man har for hånden (påmeldt og det invitasjonsklubben disponerer selv) slik at det passer i forhold til hverandre og til rommets størrelse. Da er vinkelen på hver enkelt modul isolert sett lite viktig, bare man har nok svingmoduler til sammen.

Så den enkelte modulbygger behøver ikke ta slike helhetshensyn, men bygge det som passer for en selv, for ens lagringskapasitet, for hva som går inn i transportmiddelet man har tenkt og bruke, i forhold til hva som passer med det man vil modellere o.l.

Svein S
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2011 at 18:51
Takk for gode svar, alltid greit og lufte litt tanker før man setter igang og bygger moduler av ulike typer eller i det hele tatt :-)
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2011 at 21:14
Siden jeg har tegnet en del anlegg kan jeg si litt om hva som mangelvare. Det skader ikke med flere rette lange moduler på 100-120cm. Og helst ikke endevendere. så hvis du ikke har bygget moduler fra før kan det greit å begynne med en rett en. Eller to.

Men nå spurte du om svingmoduler, og da vil jeg ønske meg 10 og 15 graders moduler på 100-120 cm lengde. Det finnes mange moduler på 30 og 22,5 grader, men lite av mindre vinkler som kan være greie å ha i et oppsett.

En 10 graders modul med 120cm lengde på ytterside får en radie på 663,4cm, og en 15 graders en radie på 434,6cm.
Steinar
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2011 at 21:59
Som nybegynner så var dette interessant info. Nå blir det nok en rett modul i første omgang på meg, men hvilke landskap er "mangelvare? Jeg synes litt spektakulært landskap er kult....
Men det må jo kunne transporteres og lagers under normale forhold.... Wink
Min tanke ligger på ett parti fra "indre Stambane", med ett juv i Gjesdal.... Men må sjekke ut noe bakgrunnstoff om den planlagte traseen... Å få med alt på en modul blir jo umulig, så jeg får inngå noen kompromisser...
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2011 at 22:48
Moduler med tema fra "Indre Stambane" er absolutt mangelvare, så kjør påTongue
Men moduler fra Giljajuvet kan vel fort bli litt høye og uhåndterbare som du er inne på selv.
Ellers er det vel ikke godt å si, det må jo bli noe du selv liker, tror ikke det er "mangel" på spesielle landskapstyper utover dette.Smile


Edited by jevistad - 08 mars 2011 at 22:49
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2011 at 23:04
Originally posted by Steinar Snøtun Steinar Snøtun wrote:

Siden jeg har tegnet en del anlegg kan jeg si litt om hva som mangelvare. Det skader ikke med flere rette lange moduler på 100-120cm. Og helst ikke endevendere. så hvis du ikke har bygget moduler fra før kan det greit å begynne med en rett en. Eller to.

Men nå spurte du om svingmoduler, og da vil jeg ønske meg 10 og 15 graders moduler på 100-120 cm lengde. Det finnes mange moduler på 30 og 22,5 grader, men lite av mindre vinkler som kan være greie å ha i et oppsett.

En 10 graders modul med 120cm lengde på ytterside får en radie på 663,4cm, og en 15 graders en radie på 434,6cm.
 
Hvor lang blir den korte siden med 10 og 15 graders moduler?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2011 at 23:18
En 10 grader blir 111,3cm og en 15 grader 107cm. Send en PM med mailadresse så kan jeg sende deg en målsatt tegning.
Steinar
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2011 at 23:27
Det er vel ikke noe spesielt mangelvare i landskap når det gjelder strekningmoduler. Det som er viktig å tenke på er at de skal flyte sammen med andre moduler, og de må ikke bli så spektakulære at de ikke faller naturlig inn i landskapet. Ellers kan moduler med småbruk, husmannsplasser eller en banevokterbolig være spennende innslag. Det er ikke for mye av slikt. Stoppesteder og holdeplasser har vi nok av, så det er ingen god ide. De er vanligvis litt vanskelige å plassere inn i oppsett på grunn av litt for korte avstander mellom stasjonene. Moduler med sidespor som gir trafikk trengs også.

Dette er egentlig tema for en egen tråd: Kjekt å ha av moduler på et treff.
Steinar
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2011 at 23:42
Så kan de som planlegger, bygger og er veldig aktive innen fremo lage en ønskeliste? Sett opp en tråd, diskuter og lage en sticy innleg på toppen av dette underfora med en liten liste som kan forandre etter hvert. 
Jeg selv tenker på og lage en kombinert forgrening med industrisidespor. Får se hva som finnes av forbilder.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.