MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ballastering
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ballastering

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ballastering
    Posted: 04 mars 2011 at 12:47
Jeg har et spørsmål først og fremst til Skaarerbanens Venner, men som sikkert kan ha allmenn interesse, eller flere kan ha et svar. Jeg har hørt at dere bruker uttynnet Casco vegglim for å feste ballasten. Noen sier at den bør være så tynn som mulig, men likevel binde. Man kan sikkert eksperimentere seg fram til hva det er, men hvis noen har erfaring med dette, så har man kanskje et omtrentlig blandingsforhold man kan røpe også?
Svein S
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2011 at 16:09
Det er Casco vannbasert gulvlim vi bruker.

For å legge spor strykes limet ublandet ut på traseen med en tannsparkel og får tørke til dagen etter. Nå kan skinnene legges i limet og de sitter, men ikke mer enn at de kan løsnes og justeres. Når alt er riktig, presses de forsiktig ned i limet, og etter et døgn til sitter de for godt.

Blandingen til ballasten er ca en 1 del lim til 2 deler vann uten såpe. Ballasten legges ut og fordeles med hjelp av en bit skumgummi og en myk pensel. Ballasten må ikke fuktes på forhånd før man limer. Tilfør limet med pipette fra kanten på ballasten og la det trekke innover. Ha i så mye lim som ballasten greier å trekke til seg. Når limet er tørt, skal man børste over med litt tørr sand da overflaten er litt "tacky" og dermed setter støvet i sanden seg i limet og overflaten ser tørr ut. Siden dette limet ikke blir hardt når det tørker, reduseres også støyen betraktelig.
Steinar
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2011 at 16:28
Hjertelig takk.
Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2011 at 17:29

Originally posted by Steinar Snøtun Steinar Snøtun wrote:

[...] Når alt er riktig, presses de forsiktig ned i limet, og etter et døgn til sitter de for godt. [...]

Vil det si at skinnene sitter så godt at de ikke kan gjenbrukes om anlegget/modulen rives eller bygges om?

Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2011 at 22:57
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Steinar Snøtun Steinar Snøtun wrote:

[...] Når alt er riktig, presses de forsiktig ned i limet, og etter et døgn til sitter de for godt. [...]

Vil det si at skinnene sitter så godt at de ikke kan gjenbrukes om anlegget/modulen rives eller bygges om?

 
Både og.
Selve skinnestrengen kan du dra opp med en tang, men svillene får du ikke  med deg hele. Er du nøye og bruker en skarp kniv eller lignende kan du kanskje få med svillematta uten å ødelegge den. Jeg har prøvd å dra opp spor lagt på gulvlimet og det var ikke mye å ta vare på.
 
Magne
også en del av Skaarerbanen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2011 at 23:19
Kanskje en grunn til ikke å bruke det akkurat til å feste sporet med da? I hvert fall hvis man vil beholde muligheten for ombruk av fleksispor.
Svein S
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2011 at 00:40
Hvis man vil beholde muligheten til gjenbruk, så nei. Men våre moduler blir sjeldent resirkulert og til modulbruk hvor skinnene skal ligge "for evig" så passer det ypperlig.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2011 at 08:06
Jeg skulle nesten tro at dere som legger så mye arbeid ned i å modifisere sporet med å endre svilleavstand ikke ville avskjære seg fra muligheten for ombruk. På "enkle" strekningsmoduler kan selvsagt ombruk skje ved at det er det rundt sporet som endres bare, men på stasjoner ville jeg nok ikke avskåret meg for muligheten for å flytte på et spor uten for store negative konsekvenser.
Svein S
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2011 at 11:34
Finnes/fantes det ikke et produkt (jeg tror det kanskje var norskt) som heter/ het Ballastfix(?) som ble anbefalt til bruk både for å feste skinner og til å bruke ved legging av ballast? Eller er jeg helt på jordet?QuestionQuestionQuestion
SOHo
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2011 at 11:49
Det er ikke umulig å løsne spor, med en tapetkniv med langt blad kan man lirke det løs.

På en stasjon legges sporene og den bør brukes en tid for å se om alt funker som det skal før ballasten legges, uansett hvordan man velger å lime sporene. Og vil man ha et godt spor er nøyaktighet og pent arbeide helt avgjørende, for ikke å snakke om sporunderlaget.

Jeg har sett flere tilfeller hvor man har brukt dårlig og tynn finer eller andre materialer, lagt på spor, og dynket på med vann og hvitt-lim. Resultatet er som regel skikkelig telehiv i 1:87.

Har man gjort grundig planlegging og arbeide med en modulkasse til en strekningmodul eller stasjon,  sjekket at traseen er rett og stabil, lagt sporet nøyaktig og kontrollert at det ligger riktig mot endene, kurver er jamne og pene, så er den tiden det tar å kutte opp en svillematte og justere denne ganske ubetydelig i forhold til alt arbeide man legger ned.
Steinar
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2011 at 12:18
Originally posted by ses ses wrote:

Kanskje en grunn til ikke å bruke det akkurat til å feste sporet med da? I hvert fall hvis man vil beholde muligheten for ombruk av fleksispor.
Nå er du inne på et litt interessant tema, nemlig modellbyggerens mentalitet og økonomiske følelser...
 
 
Slik jeg har lagt merke til det generellt blunker de færreste på øynene når de blar opp hundrelapper og tusenlapper for vogner og lok de bare "må ha" men når det kommer til utstyr som er nødvendig for å bygge modelljernbanen alle de dyrt anskaffede modellene kan kjøre på virker det som ola nordmanns økonomiske sans plutselig går i vranglås. Det å investere i verktøy, finerplater eller til og med skinner og landskap sees ofte på som en grusom dyr investering til tross for at det som oftest dreier seg om småbeløp sammenlignet med modellparken vedkommende sikkert har handlet seg.
Jeg kan se det f.eks. på messer hvor folk kan stå med posene fulle av vogner mens de gransker lommeboka for å se om de har råd til en pose woodland gress
 
Jeg våger påstanden at har man ikke råd til å ofre en fleksiskinne eller to på et prosjekt man bygger på der og da uten å måtte tenke på gjenbruk så er man over gjennomsnittet gjerrig (NB: ikke personlig ment mot deg Svein!)
Hadde man handlet bare en norsk godsvogn mindre i året ville man hatt råd til hvertfall 5 nye fleksiskinner hvert år... Dropp en B7 og du har omtrent råd til å sporlegge en krysningsstasjon
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2011 at 15:00
Joda, ser det poenget. For egen del har jeg alltid forsøkt å holde budsjettet lavt over hele fjøla, for å få til mest mulig for de tilgjengelige midler. Rammeverk, skinner og skinnespiker bruker jeg på nytt både to og tre ganger, og jeg handlet mye billig elektronikk og elektrotekniske komponenter hos skraphandler Brøderne London til 10 kroner kiloen oppveid på gulvvekt beregnet for billaster på 1970/80-tallet, den gang man skrapet stordatamaskiner fra 50- og 60-tallet. Nå ser jeg poenget å bruke mer midler på det nyeste i landskapsmateriale, for der har det skjedd svært mye interessant de senere årene.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2011 at 15:11
 
Originally posted by Steinar Snøtun Steinar Snøtun wrote:

... tiden det tar å kutte opp en svillematte og justere denne ganske ubetydelig i forhold til alt arbeide man legger ned.

Hvordan gjør dere den oppkuttingen? Jeg har gjort den noen få ganger, og synes det er tidkrevende å få til hele prosessen. Det jeg plages med er at når jeg kutter svillematta fra undersiden med en tapetkniv, så blir det et lite hakk i skinnefoten også, og det vanskeliggjør forskyvningen av svillene etterpå. Tar dere ut svillene jevnt bortover, eller alle fra én eller to sider? 

Svein S
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2011 at 16:43

Jeg liker idéen med å bruke Casco vannbasert gulvlim til å lime ballasten til underlaget.

Jeg har bygget en H0e-modul og brukte akryl-sparkelmasse til å feste skinnestrengene til korkunderlaget. Da oppnår man også en fleksibel innfesting som sammen med det vannbaserte gulvlimet gjør at resonansen mellom skinner og rammeverk kanskje blir litt mindre plagsom. Det er i hvert fall verdt å prøve Casco vannbasert gulvlim.

Når det gjelder gjenbruk av skinner er jeg veldig enig med Eika at kostnadene til skinner ikke er det dyreste ved mj-hobbyen. Jeg synes at til og med at Märklin K-skinner er best når de er nye og ikke brukt med ballast fra før - selv om de sikkert kan brukes om igjen dersom de tas pent opp. Jeg vil i hvert fall ikke bruke sporveksler som har vært ballastert før. Til det er det for stor risiko for at ting ikke fungerer mekanisk etterpå.

Da får man heller ta kostnadene til eventuelle nye skinner ved ombygging som "driftskostnader" ved hobbyen. Wink

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2011 at 19:30
Et spørsmål til til Skaarbanens Venner mht denne ballsteringsmetoden:

Det har vært et gode med uttynnet hvitlim-metoden at man lett kunne løse opp ballasten igjen senere ved å fukte den. Er det mulig med gulvlimet?
Svein S
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2011 at 19:52
Her måtte jeg teste litt for å se hva jeg gjør da jeg ikke har hatt noe problem med hakk i skinnene. Når jeg kapper sviller så legger jeg skinnelengden opp ned, og tar kun en side om gangen, Tuppen på kniven (av typen med bryteblad) settes inntil skinnen på motsatt side slik at den hviler på underlaget der, og så kapper jeg tverrforbindelsen helt inntil den ene svillen nærmest meg. Kniveggen er da ikke i kontakt med skinnefoten.

Jeg pleier å ta ut en 10-15 sviller en 3-4 plasser slik at det blir lettere å fordele svillene. Jeg lager meg også en mal som jeg kan legge skinnen over og fordele svillene etter at de er kappet, slik at de ligger noenlunde riktig før skinnelengden legges på plass på modulen og finjusteres.

På en 100cm modul blir det 7 "skinneskjøter" med dobbeltsviller, dvs. hver "skinnelengde" blir 14,3cm. Dette er ikke helt riktig, men da går det opp og sporet ser pent ut. Jeg prøver alltid å dele inn sporlengden på en modul slik at det går opp, men på korte moduler kan det bli vanskelig, og da må man ha en halv "skinnelengde" i tillegg. "Skinnelengdene" vil variere litt etter hvordan det går opp i modullengden. Ytterste svill i hver ende skal ligge helt ut på kanten, slik at nå to moduler settes sammen dannes det dobbeltsviller i skjøten.
Steinar
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.