MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digitalisering av eldre Märklinlok - Røykaggregat
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digitalisering av eldre Märklinlok - Røykaggregat

 Post Reply Post Reply
Author
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digitalisering av eldre Märklinlok - Røykaggregat
    Posted: 27 februar 2011 at 22:25
Jeg foretar ombygging av to eldre Märklinlokomotiver. Begge får nye permanentmagneter, samt 5-polede rotorer. Dekodere er ESU 3.0. (Jeg benytter System One DCC som styring, noe som fungerer aldeles utmerket.)

Et av lokomotivene er et damplokomotiv forberedt for røykaggregat, og med lys i bare én ende (foran). Lyset fikses greit med å lodde på den gule ledningen, den andre polen er i godset. Bak på tenderen har Märklin nøyd seg med å sølvmale lyskasterne, noe jeg synes var vel lettvint. Finnes det brukbare løsninger for å fikse lys også her? Det er god plass i tenderen.

Røykaggregatet er forsynt med en ledning frem, og "retur" til godset i lokomotivet Jeg tenkte på å benytte grønn eller lilla utgang til røykaggregatet, men her går "retur" via blå utgang fra dekoderen for både grønn og lilla leder. Jeg er i villrede om hvordan jeg kan koble og styre røykaggregatet til dekoderen. Har noen en løsning? Takk.


Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2011 at 20:33

Hei Lars

Lysene kan bruke gods som returledning. Gul til frontlyset og hvit til lys bakover. Det kan være litt utfordring å få koblet returledningen til jord i tenderen da disse ofte er i plast, men hvis dekoderen monteres i tenderen får du koble direkte på den. Det bør være mulig å bore opp lyskasterne bak og sette inn en lysleder. Lyspæren eller lysdiodene til baklyset må i tilfelle festes/limes på innsiden av tenderen på et vis.

Når det gjelder funksjonsutgangen til røykaggregatet må du nok trekke 2 ledninger fram til denne fra dekoderen. Aux-utgangene kan ikke kobles til gods men må kobles til den blå returledningen. Den grønne ledningen er i hvertfall til Aux1. (Det står i hvertfall slik i den brukerveiledningen jeg har til LokPilot 3.0.) Kan hende det er litt vrient å isolere røykaggregatet fra gods. Hvis det ikke går ville jeg hørt med Amundsen om det ville lønne seg å anskaffe et nytt røykaggregat som er bedre forberedt for isolert montering.

Lykke til.



Edited by KjellAn - 28 februar 2011 at 20:34
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2011 at 21:23
Det er bare en "halvgod" løsning å bruke gods(masse) som returledning for lys. Dersom det overhode er mulig, bør det leggges frem "dekoder +" til lamper og røykagregat. Årsaken  er at man har en mer stabil spenning etter brolikeretteren som sitter i dekoderen.
På mange eldre Märklin-lok kan man se dette ved at lysene "flimrer".
Mange røykinnsatser trekker også mer strøm enn en F-utgang kan gi ut. Dessuten er mange beregnet for å gi røyk ut - uten at loket går med full hastighet analogt. Derfor er de dimensjonert for høyere strøm og lavere spennin (= samme effekt). For digitaldrift bør man derfor påse at man får en røykinnsats som passer til dekoder.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2011 at 22:49

Jeg er enig at man bør unngå gods som +-pol fra dekoder. Jeg siterte bare det som står beskrevet i brukerveiledningen fra ESU. (Så kan man jo diskutere hva ESU burde ha skrevet ...)

Ved ombygging av gamle Märklin-lok brukes det gjerne nye små lyspærer, og disse er gjerne forberedt for 2 poler med ledninger direkte fra dekoder, så det kan derfor være like greit å bruke den blå +-polen som felles +-pol til alle funksjonsutgangene.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2011 at 09:51
Takk for nyttige svar fra begge.
 
Jeg har lyst til å fortsatt beholde noe Märklin fra tidlig mj-"karriere", og digitalisering gjør at det oppnås langt bedre kjøreegenskaper på modeller jeg beholder av sentimentale årsaker.
 
Jeg har i hovedsak fulgt ESUs brukerveiledning, og der står det ganske riktig som KjellAn sier at +pol for lampene kobles til gods. Dette fungererer, men lysene lyser ikke så sterkt som ved "Analog fullt pådrag", selv om de ikke flimrer slik KjellH beskriver.
 
Svart ledning er også koblet til gods iht ESUs koblingsskjema.
 
Opplysningen med å koble til dekoderens blå ledning istedet kan vise seg å være nyttig for å oppnå sterkere lys, da må de originale lyspærene antakelig byttes ut.
 
Men dersom blå leder kan fungere som +pol for lys akkurat som å koble til gods - kan gods da fungere som +pol for lilla og grønn, når gods fungerer som + for lysene? (hvit/gul)
 
Jeg lurte litt på å legge et 12volts relé mellom grønn (eller lilla) og blå, og la releéet betjene røykaggregat. Men jeg vet ikke spenningen ut fra grønn/lilla, og det må antakelig legges en diode "motsatt vei" over reléet for å unngå overstrøm når reléet kobles ut. Slik overstrøm kan ødelegge dekoderen. Vet noen av d´herrer hva spenningen ut er? Er den høyere enn 12v må det en motstand i serie til.
 
Hvorvidt røykaggeratet tåler den faktiske spenningen som ligger over skinnene i digitaldrift er også et åpent spørsmål.
 
Så gjenstår det også å finne ut av hvilken knapp på SystemOne-betjeningen som betjener Aux1 (grønn) - og Aux2 (lilla) - og ikke minst hva som leveres ut når knappen trykkes... Puls? Strøm av/på inntil knapp trykkes på nytt?
 
Joda - jo mer jeg finner ut, desto fler spørsmål dukker opp. Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.