MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Joe Fugates DVD-serie, er den bra?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Joe Fugates DVD-serie, er den bra?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Joe Fugates DVD-serie, er den bra?
    Posted: 23 februar 2011 at 14:27
Lurer på om det er noen her som har kjøpt Joe Fugates DVD-serie (5 DVD-er så langt), og om de er fornøyd med de? Er innholdet like relevant for oss her på berget som i USA? Ser på hjemmesidene hans at de kan bestilles for $66 inkludert frakt, er de verdt pengene?
 
Svein
 


Edited by Svein_A - 25 februar 2011 at 12:33
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2011 at 14:31
Jeg har de to første og de er absolutt verdt pengene.
 
Landskap er landskap enten det er her eller der. Men noen av produktene han bruker er ikke så lett tilgjengelig her i landet.
 
Petter


Edited by traiNman - 23 februar 2011 at 14:32
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2011 at 07:47
Takk for tilbakemeldingen Petter! Med nesten hundre stykker som har vært innom og lest hadde jeg håpet på litt bedre respons, men det får så være. Skal se om jeg får bestilt den i løpet av helgen.
 
Svein
 
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2011 at 10:28
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Takk for tilbakemeldingen Petter! Med nesten hundre stykker som har vært innom og lest hadde jeg håpet på litt bedre respons, men det får så være. Skal se om jeg får bestilt den i løpet av helgen.
 
Svein
 
 
Vel, som nr 113 som leser så kan jo jeg si at jeg for min del ikke forventet noen spørsmål men heller litt om disse filmene. Men du får jo gjerne oppdatere oss når du har sett filmene Wink
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2011 at 11:01
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Vel, som nr 113 som leser så kan jo jeg si at jeg for min del ikke forventet noen spørsmål men heller litt om disse filmene. Men du får jo gjerne oppdatere oss når du har sett filmene Wink
Hehe, sant nok det, men til mitt forsvar må jeg si at jeg la inn et spørsmålsikon i trådtittelen, så jeg trodde det ga seg selv...Wink
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2011 at 11:34
De er bra. Kjøp.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2011 at 11:40
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Vel, som nr 113 som leser så kan jo jeg si at jeg for min del ikke forventet noen spørsmål men heller litt om disse filmene. Men du får jo gjerne oppdatere oss når du har sett filmene Wink
Hehe, sant nok det, men til mitt forsvar må jeg si at jeg la inn et spørsmålsikon i trådtittelen, så jeg trodde det ga seg selv...Wink
 
Svein


Men man må jo nødvendigvis lese spørsmålet først før man kan vite om man kan svare på det, og da må man inn i tråden, altså en til som har lest den. Og hvis man ikke kan svare på spørsmålet, da bør man vel heller ikke legge inn noe svar?
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2011 at 12:13
Det er sant Svein, men da kan jeg jo også stille meg spørsmålet om mangelen på svar tilsier at ingen vil kjøpe de fordi de har hørt at filmene er dårlige, og dermed ikke kan svare fordi de ikke har sett dem selv...Wink LOL
 
Edit: Har endret på trådtittelen nå.


Edited by Svein_A - 25 februar 2011 at 12:34
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2011 at 13:20
Jeg tror at den kanskje mest opplagte grunnen til manglende svar er at de fleste enten ikke har hørt om denne eller de har hørt om den, men ikke anskaffet seg den og dermed er ute av stand til å svare. For noen er Joe Fugate en ressursperson man leser tilnærmet alt av, men det aner meg at det gjelder bare en liten del av oss. Noen av oss har også tusen ting å bruke tida på, at mange interessante ting bare må legges til side. Jeg tilhører den siste kategorien.
Svein S
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Online
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2011 at 13:53
Jeg har hele serien og kan så absolutt anbefale den!

Joe Fugate er jo mest kjent som "oppfinner" av "mushroom-konseptet" og han presenterte dette for mange år siden i blekka til Layout Design Special Interest Group (http://ldsig.org/).

Søkte litt på dette nå og fikk se denne diskusjonen
http://model-railroad-hobbyist.com/node/1411 hvor en klubb i Canada tar dette konseptet til nye høyder... 6 nivå med "mushrooom"... wow!
Se anlegget her: http://www.wrmrc.ca/


Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2011 at 17:49
Det var et voldsomt anlegg ja Morten..!Shocked

Jeg vet at Joe Fugate har bygget seg opp litt av et navn i USA, men var litt mer usikker på hvor kjent han er her hjemme. I og med at han også utgir Model Railroad Hobbyist magazine, som også er nevnt flere ganger på dette forumet, tenkte jeg at det kanskje var endel som hadde kjennskap til filmene hans, og da kunne komme med evt anbefalinger eller fraråde dem. Det kan kanskje være som Svein Sando sier, at han ikke har nådd helt "hjem" hos de fleste av MJ-erne i Norge..?

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2011 at 17:58
Jeg har ikke hele serien, men et par innenfor de feltene som interesserer meg mest.
Kan trygt anbefales!
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2011 at 20:01
Amerikansk MJ har nok neppe nådd ut til det brede lag av norske MJ-ere, rett og slett fordi det er amerikansk og de fleste her bruker europeisk materiell. Det behøver selvsagt ikke si at vi ikke har noe å lære av de "over there". Tvert i mot! Etter min mening har amerikansk MJ på områder som anleggsplanlegging, realistisk sporplan, landskap m.m. ligget godt foran europeisk i flere ti-år. Kanskje er forskjellen mindre i dag enn for 40 år siden da jeg begynte å snuse på amerikanske MJ-litteratur. Globalisering skjer også på MJ-området.

En strukturell forskjell er også at mens Europa har vært preget av noen få store produsenter, har det i USA vært en rekke mindre firmaer som har levert MJ-utstyr. NMRA har også i større grad styrt industrien, mens MOROP/NEM i mindre grad har klart det, men der er det vel også en endring, så vidt jeg har fått med meg?
Svein S
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2011 at 12:05

Har vært innom Joe Fugates forum men ikkje sett hans DVD. Tenker å bruke hans veiledning når eg skal bygge seksjoner. Hadde anelse om at Jon Einar har henta inspirasjon hos JoeWink

Håper du kjøper serien Svein, og eventuellt kommer med ein anbefaling.
Oddvar  
Gospeltrain
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2011 at 12:13
Jeg har bestilt serien ja, fikk mail i dag om at den er sendt. Skal se om jeg får laget en slags anmeldelse etter hvert som jeg får sett de.
 
Svein
 
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2011 at 08:43
Da er alle filmene kommet i hus. Skal ta for meg en og en film og skrive noen ord her, men det kan ta litt tid før jeg får startet, med alt annet som er på gang for tia.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2011 at 09:33
Angående det Morten (Midnight) skriver over her, om at det var Fugate som "fant opp" mushroom-konseptet - det var det vel ikke, det var John Armstrong? 80-tallet en gang. i MR.


Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2011 at 10:24
Det kan nok stemme at det var John Armstrong som var først ute med "mushroom"-begrepet ja (oktober -87), men han og Joe hadde vel arbeidet parallellt med konseptet en stund. Johns "mushroom"-ide er forøvrig kreditert en Richard Benjamin, som konstruerte et slikt anlegg på 70-tallet.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Online
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2011 at 11:18
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Angående det Morten (Midnight) skriver over her, om at det var Fugate som "fant opp" mushroom-konseptet - det var det vel ikke, det var John Armstrong? 80-tallet en gang. i MR.
Tenkte på det etter at jeg hadde skrevet det at det nok var slik ja, men mener at det var Joe som var den som fronta konseptet og faktisk omtalte det mest. Mener å huske at jeg leste om dette i gamle utgaver av Layout Design blekka en gang på 80-tallet... trur æ Smile
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2011 at 14:45
som reinspikka MJ-amatør som karret meg ut av skapet igjen for et par år siden, kunne en av de opplyste forbarme seg over meg (og kanskje noen til?) og innvie en uopplyst sjel om hva mushroom-konseptet innebærer?
 
mvh
Bjørn Hall
(som vokste opp med atomsopper, men det ble det ikke mye "modælltog" av)
mvh
Bjørn
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2011 at 15:37
Kort forklart kan det vel beskrives som et anlegg i flere etasjer, men hvor konstruksjonen er slik at man kun ser en etasje om gangen. I tillegg er gjerne gulvet hevet på den siden av anlegget som viser  "øvre" etasje, slik at man får tilnærmet samme betraktningsvinkel på anlegget hele veien.

Morten har lagt ved en link lenger opp i tråden som viser en avansert "mushroom" design. I tillegg har Joe Fugate laget et tverrsnitt av anlegget sitt som viser konseptet på en fin måte, nederst på denne siden her: http://siskiyou.railfan.net/model/layoutDesign/trackPlan.html

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2011 at 18:44
Takker og bukker for greit svar.
Skal ta en titt via linkene når bedre tid.
Aner meg at jeg har sett noen bilder i Modell Railroader i hine hårde gamledager før jeg gjemte meg i skapet.
 
mvh
Bjørn
mvh
Bjørn
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2011 at 09:10
Vel, dette var en liten nedtur. Pakket opp den første DVD-en i går kveld og skulle kose oss med den, da vi fant ut at coveret inneholdt en helt annen DVD enn den vist på omslaget!

Så nå sitter jeg her med Op Session Live #1 når jeg egentlig skulle hatt Volume 1: Modeling a prototype. Sendte en mail til service@model-trains-video.com i går, så nå får jeg visst testet kundeservicen deres samtidig...

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2011 at 16:37
Ikkeno' å klage på over servicen der i gården nei, en ny DVD ankom i posten i dag!Thumbs Up

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2011 at 07:55
Fikk sett ferdig den første DVD-en i går, her er min (subjektive) anmeldelse:
 
Volume 1: Modeling a prototype
 
Spilletid: 67 minutter (pluss 27 minutter med ekstramateriale), 16:9 og Dolby Digital.
 
Fugate begynner med en kort beskrivelse av forbildet, inkludert kart og linjeoversikt, og fortsetter med hvordan han valgte en litt alternativ historisk utvikling for sitt anlegg. Videre får vi en guidet tur rundt hele anlegget, før han avslutter med en kjøresesjon.
 
Vi får også en detaljert og fin innføring i hvordan han bygger en sporvekselomskifter av en bolteskåte, litt fiskesnøre og ståltråd.
 
Ekstramateriale: Flere scener fra anlegget med lange tog som ruller forbi.
 
Jeg syns innføringen og turen rundt anlegget var veldig interessant, den ga også en fin visuell beskrivelse av "mushroom"-konseptet Fugate har bygget anlegget på.
 
Kjøresesjonen kan muligens virke litt langtekkelig for de som ikke er interessert i full forbilderiktig kjøring med bruk av togleder, innhenting av kjøretillatelser og utfylling av diverse skjemaer, men jeg syns det var greit  få med seg den biten også. Det jeg syns trekker litt ned er alle de ekte toglydene som er lagt på i ettertid, volumet er litt høyt i forhold til dialogen og kan bli litt forstyrrende.
 
Byggebeskrivelsen var veldig fin, men jeg savner litt en utdyping av hvordan mekanismen skal plasseres og justeres for å bli optimal.
 
Kapittelinndeling og menyer på DVD-en gjør det enkelt å finne frem, og bildekvaliteten var det ingenting å utsette på.
 
Alt i alt syns jeg det er en grei DVD, men bortsett fra byggebeskrivelsen virker den mest som en introduksjon til anlegget og resten av serien, noe han også nevnte i filmen.
 
Svein
 
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
steppen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 30 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2011 at 09:24
Takk for at du legger ut info her fortløpende, Svein!
Mvh Stein
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2011 at 10:55
Er vel på tide (egentlig litt på overtid, var så lenge siden jeg så den sist at jeg måtte se den på nytt i dagEmbarrassed) med en oppsummering av DVD nr 2 i serien:

Volume 2: Design and Construction

Spilletid: 76 minutter pluss ekstramateriale, 16:9 og Dolby Digital

Som tittelen sier er hele DVD-en viet til design og konstruksjon av anlegget. Fugate forklarer og viser hvordan han utviklet sporplanen frem til det ferdige resultatet, og hvordan han bruker PC-en som tegneverktøy. Han går også inn på temaer spesifikt for to-etasjes anlegg, slik som høyde og bredde på anlegget, avstand mellom etasjene samt fallgruver ved bruk av helix.

Mushroom-konseptet blir forklart og vist i detalj, og han viser oss trinn for trinn hvordan han bygde rammeverket og det hevede gulvet. Videre tar han for seg det elektriske opplegget i rommet, og hvordan han løste belysningen av anlegget.

Til slutt viser han oss hvordan han bygger sitt "easy-spline" skinneunderlag og legger skinner.

Ekstramateriale: Flere muligheter med sporvekselomskifteren omtalt i Volume 1, samt en lysbildefremvisning av "Layout Design Analysis", et matematisk konsept brukt til å beregne optimal kapasitet på anlegget.

Spesielt for PC: Sporplaner, konstruksjonsbilder og lysbildepresentasjonen nevnt ovenfor.

Alt i alt en interessant DVD, kan fint anbefales hvis du vil vite litt mer om dette emnet.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.