MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nye anleggsplaner på gang
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nye anleggsplaner på gang

 Post Reply Post Reply
Author
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nye anleggsplaner på gang
    Posted: 19 februar 2011 at 20:34

Etter å ha tilbragt sist helg på Nærbø ble jeg veldig inspirert. Spesielt strekket med smale moduler ut til Ualand var veldig inspirerende ettersom jeg, som mange andre, har begrenset med plass. Jeg hadde opprinnelig planlagt et anlegg med Geoline skinner, bestående av en rundbane og oppstilling utenfor anlegget. La oss bare si at de planene nå er forkastet.

Den opprinnelige sporplanen kan sees her http://oi55.tinypic.com/v4nnrc.jpg
 
Med utgangspunkt i smale moduler og størrelsen på stuen min begynte jeg å leke med sporplanen. Det tok litt av, men jeg har nå kommet frem til en sporplan som jeg liker veldig godt.
 
 
Tanken er at stasjonen bygges med standard FREMO-moduler, mens langstrekket nede består av smale moduler. Svingmodulene er kun ment for privat bruk og evt hvis anlegget skal stilles ut på messe. Har en drøm om å kunne stille med eget anlegg på Bergensmessen en gang i fremtiden.
 
Selve anlegget er på ca 4,5 x 1,6 meter. I midten blir det et gap på ca 60-70 cm hvor anlegget opereres fra. Spor er Peco code 75, og det er kun lagt opp til slake sporveksler. På denne måten blir det plass til lok+5 passasjervogner i det lengste sporet. Selve sporplanen er inspirert av den tyske FREMO-stasjonen Bad Grafenstein, men med noen små modifikasjoner.
 
Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre med langstrekket. Egentlig har jeg bare lyst til å ha et enkelt spor og lage landskap rundt det, men samtidig hadde det vært greit med kryssingmuligheter for å kunne variere trafikken inn på stasjonen litt. I så tilfelle hadde enda flere spor vært praktisk.
 
Det er sikkert mange som mener at det allerede fins nok FREMO-stasjoner og ikke nok strekningsmoduler, men dette anlegget er i hovedsak tenkt for privat bruk. Å kunne bruke det på treff vil bare være en ren bonus.
 
Det jeg gjerne vil vite er om dere har noen innspill til opplegget mitt. Siden den er ment for å kunne brukes på treff også en gang i fremtiden, tar jeg gjerne imot forslag til endringer på sporplanen til stasjonen som vil gjøre den enda morsommere å operere. Forslag til småindustrier til sidesporene mottas også. Er det noen industrier folk savner på treff?
 
Om dette anlegget blir noe av, vil tiden vise. Men jeg føler ihvertfall at dette er planer som er mulig å realisere.


Edited by Yngve - 19 februar 2011 at 20:34
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.