MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - styren plater. hvordan bygge modeller?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

styren plater. hvordan bygge modeller?

 Post Reply Post Reply
Author
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: styren plater. hvordan bygge modeller?
    Posted: 17 februar 2011 at 11:09
Hei!

Jeg lurer litt på hvordan man kutter i disse og får det sikkelig og ikke bølgete kanter osv. jeg har prøvd det før men jeg får det ikke skikkelig til. Er det noen som har tips her?
Jeg kunne tenkt meg å lage nesttun stasjon i FREMO med tiden. men jeg føler at jeg ikke er flink nok til å lage bygningene. så all hjelp mottas med stor takk!Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 11:43

Er det slike hvite (finnes også gjennomsiktige) plastplater på mellom 0,2 og 2 mm tykkelse du snakker om?

Jeg har aldri opplevd at de får bølgete kanter, hvis jeg forstår hva du mener, da. Selv bruker jeg en vanlig tapetkniv og skjærer kanskje bare én gang (langs linjal), og så knekker plata. Er den tykk. må det nok flere kutt til. Kanskje filer jeg litt av skjærekanten for å få den helt plan.

Svein S
Back to Top
Ravndal View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 24 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ravndal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2011 at 08:40
Hei !Skal selv bygge diverse ting av styrenplater, men hvilken type lim skal jeg bruke?
Mvh
Øystein RavndalSmile
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2011 at 12:33
Originally posted by Ravndal Ravndal wrote:

Hei !Skal selv bygge diverse ting av styrenplater, men hvilken type lim skal jeg bruke?
Mvh
Øystein RavndalSmile
 
Du bruker vanlig styrenlim Smile, dvs slikt som man bruker på plastbyggesett.
Back to Top
Ravndal View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 24 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ravndal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2011 at 11:50

Hei Jon Einar!

Takk for oppklarende svar!
Mvh
Øystein
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2011 at 01:52
Bruk det flytende byggesettlimet og ikke det på tube. Tubelimet gir bare søl og griseri.

Hold delene som skal limes sammen og tilfør en dråpe lim med pensel eller en flaske med tynt rør (kanyle) der delene møtes. Limet vil selv trekke inn i skjøten og sveise plasten sammen. La det stå slik til limet har fordampet så får du ikke flekker. Helst skal man man ha tre hender til dette, men med noen klemmer eller litt tape får en det som regel til.

Bruk en firkantet plastlist på innsiden i hjørnene, da får du en sterkere skjøt og det er lettere å få hjørnene rette.

Lykke til!

Petter

Edited by traiNman - 13 desember 2011 at 01:57
Back to Top
Ravndal View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 24 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ravndal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2011 at 10:37
Hei Petter!
Takk for opplysningene.Det er første gang jeg førsøker meg på disse styren platene
Mvh
ØysteinSmile
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2011 at 11:14
Hva er teknikken for å skjære ut vinduer/dører, slik at dette blir pent?

Per-Arild
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2011 at 11:55
Bruk en skarp skalpell, stållinja, og en god porsjon tålmodighet. Ikke forsøk å kutte igjennom hele plata på en gang. Hvis det blir litt skjevt, er det som regel ikke noe stort problem da vinduer og dører gjerne har dørkarmer som dekker til slikt :)
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2011 at 12:11
Originally posted by Per-Arild Per-Arild wrote:

Hva er teknikken for å skjære ut vinduer/dører, slik at dette blir pent?

Per-Arild
 
Skjær omrisset av vinduet/døren med støtte av en stållinjal.
Skjær deretter et kryss i firkanten fra hjørne til hjørne.
De fire trekantene kan dermed dyttes inn med litt makt og knekkes av.
 
Bedre med flere kutt enn å prøve å komme igjennom plata på et kutt.
Når du har skjært halvveis inn i plata, kan resten knekkes av.
 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.