MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Farge koder til EL16
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Farge koder til EL16

 Post Reply Post Reply
Author
Ludvig View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 august 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludvig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Farge koder til EL16
    Posted: 04 februar 2011 at 16:49

Er det noen som hvet farge kodene til EL16 Bergensekspressen?Smile

En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2011 at 21:07
Alle fargekodene til nsb, cargonet, ofotbanen m.fl ligger et sted her på forumet. Søk så finner du det.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2011 at 21:33
prøv denne linken:  
http://mjwiki.no/wiki/Fargekoder

Edited by Pelle - 01 oktober 2011 at 11:28
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
Ludvig View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 august 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludvig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2011 at 21:59
bare å finne et sted å få kjøpt de fargene nå ;)
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2011 at 22:52
Skriv ut ral-kodene fra wikien og gå til nærmeste fargehandel! Be om en fargeprøve så får du kanskje mindre enn en liter. Helt vanlig (jotun) Vannbasert veggmaling (må tynnes ut kraftig med vann). Gule striper, tall og nsb-logo får du kjøpt som dekaler fra f.eks WWW.messingmodeller.no
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2011 at 23:14
Sitert fra wikien: NSB Rødbrun gammeldesign = NCS 5050-Y80R

Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Ludvig View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 august 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludvig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2011 at 00:44
betsemte meg for å male den til nydessign; er NSB rødsørt (NCS 8702-Y91R) den fargen som er brukt på siden av loket?Approve
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2011 at 08:30
skal du fjerne gml designen? Cry
Ville heller kjøpt et nytt lok fra nmj feks for 1300,-
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2011 at 13:14
Originally posted by Stian Stian wrote:

skal du fjerne gml designen? Cry

Ville heller kjøpt et nytt lok fra nmj feks for 1300,-

Eller et brukt på QXL, der det for øyeblikket ligger 3 stk. i nydesign for salg. Det første mener jeg riktignok er overpriset, og siden det heller ikke er bud på noen av de andre, kan det tyde på at startprisen er satt litt høyt også for dem. (Det gikk et for 800 kr. for ikke så lenge siden.)

Det i gammeldesign får du solgt hvis prisen er riktig og tilstanden er god. Jeg er selv på jakt etter et El 16 i gammeldesign. Det ligger et ute på QXL, men siden startprisen er like høy som et nytt (riktignok i nydesign) fra NMJ, og jeg ikke trenger digital-dekoder, venter jeg til jeg finner et bedre tilbud.



Edited by TorsteinS - 25 februar 2011 at 13:16
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2011 at 21:55
På eBay er det ofte lok i gammeldesign til hyggelige priser. Husk at den første generasjonen ikke har plass for dekoder!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2011 at 12:17
Jo da. Bestill boksen under loket, og få den  på de nye lokene. Der  er det plass til dekoder  og den passer rett på de gamle. Har selv byttet på flere lok.
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
Ludvig View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 august 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludvig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2011 at 17:43
Jeg skal male den om fordi den hadde fått en god del riper i stripene (noen striper var borte også...). og det jeg finner ingen som selger dekaler for gammeldesign+at det er lettere å fikse den om til nydesign. men er NSB rødsørt (NCS 8702-Y91R) den fargen som er brukt på siden av loket?

beklager for dette, men hvis DU har noen tips gjerne si ifra ;) (om gammeldesignen)
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2011 at 19:02
Har du sjekket hos Electrade i Sandefjord? Jeg mener de har dekaler og striper til gammeldesignet på sine nettsider.
SOHo
Back to Top
Ludvig View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 august 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludvig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2011 at 23:23
en ting jeg ikke skjønner er: hvis det er så mange som vil ha EL16 i gammeldesign, hvorfor kjøper dere ikke bare nydesignen og maler den om?
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2011 at 20:47
Gammeldesignen er annerledes enn de med nyere design, dessuten er det vanskelig å male dem...
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Ludvig View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 august 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludvig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2011 at 21:32
det er også den ene grunden til at jeg skal male den om, loket har fått riper og sånt på malingen... ...så den måtte males på nytt
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2011 at 17:04

Originally posted by Ludvig Ludvig wrote:

en ting jeg ikke skjønner er: hvis det er så mange som vil ha EL16 i gammeldesign, hvorfor kjøper dere ikke bare nydesignen og maler den om?

Nå er det vel ikke så mange andre enn undertegnede som er på utkikk etter El 16 i gammeldesign, og jeg har ikke vært det særlig lenge. Så jeg kan godt vente litt på et brukbart tilbud, fremfor å male om et eksemplar i nydesign, som også medfører ekstra utgifter til dekaler, samt risiko for å ødelegge noe. Det på QXL jeg refererte til, ble ikke solgt, så det er neppe så mange om beinet.

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2011 at 17:07

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

På eBay er det ofte lok i gammeldesign til hyggelige priser. [...]

Hvis selgeren er i utlandet, er det ikke sikkert at prisen blir så hyggelig når en tar med moms (inkl. moms på frakt) og fortollingsgebyr.

Back to Top
Ludvig View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 august 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludvig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2011 at 21:12

Beklager å si det folken, men nydesign it is...

men er NSB rødsørt (NCS 8702-Y91R) den fargen som er brukt på siden av loket?Approve
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2011 at 21:33
Det stemmer. Brukte selv en halvblank utgave. Ble veldig godt fornøyd.
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
Ludvig View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 august 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludvig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2011 at 21:39
Takk :D
til helgen skal malingen begynne.... hva annbefales; å male det svarte eller røde først?
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2011 at 22:11
hel laker loket rødt, før du maskerer hele loket med skikkelig maskeringstape! så lakker du det svarte feltetSmile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Ludvig View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 august 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludvig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2011 at 22:28
har skikkelig maskeringstape fra tamya ;)
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2011 at 23:18
Originally posted by Ludvig Ludvig wrote:

Takk :D
til helgen skal malingen begynne.... hva annbefales; å male det svarte eller røde først?
 
Det anbefales som regel å male de lyseste fargene først så fremt det er mulig.
 
Petter
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2011 at 07:34
Et tips jeg leste om for ei stund sia... Etter at du har maskert for å lakkere det svarte, ta først et strøk til med rødt rundt kanten av tapen, så unngår du at det svarte trekker inn under tapen og lager en stygg overgang.
 
Svein A
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Ludvig View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 august 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludvig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2011 at 14:20
takk for tipsene.. ...skal legge ut bilder ettethvert av hvordan det går ;)
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
Back to Top
Ludvig View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 august 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludvig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2011 at 18:20
Hei igjen.. har ennda ikke fått malt loket pga. jeg ikke har hatt trykk luft til air sprayen, men i dag har jeg fiksa det :) hva er forholdet mellom malingen (jotun som kan vanntynnes) og vannet? vil ikke gjøre noe feil før jeg setter i gang i kveld ;)
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.