MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vippebrytere.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vippebrytere.

 Post Reply Post Reply
Author
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vippebrytere.
    Posted: 22 juni 2013 at 14:15
ok,takk. Var vist en lei ohm verdi å finne, så har bestemt meg for å bruke potmeteret jeg har fra før.

Tom
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2013 at 21:43
Da er den nok 27 000 ohm. Å måle hvor mye watt den tåler med et vanlig måleinstrument er vel umulig uten å foreta tester, måle hvor mye strøm det går gjennom og spenningsfallet, og se når det blir overopphetet. Effekt (watt) = spenning (volt) x strøm (ampère).
Svein S
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2013 at 19:01
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Typisk dustemerking av poten.. (Amerikansk?)
2521 skal i hovedsak bety 2.5k ohm, 2W, 1 omdreining, men kan likegjerne være et varenummer som ikke er katalogisert noe sted.
Lodd av ledningene og mål den med multimeter.

Man finner ikke så vidt jeg vet tilsvarende komponent annet på dyre bruktmarkeder for radiofantaster.
Omtrent det samme når det gjelder bryteren om den skal monteres på samme sted.
Så små brytere med samme mål er rated for lavere strøm nå.
Tenkte ikke over at dette var "gammelt" utstyr med en gang.



Ja langt om lenge tok jeg fra hverandre poten og den måler 26,9  med multimeteret satt på 200k ohm, hva betyr det og hvordan måler man finner man "watt"?

Tom
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2013 at 20:14
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Typisk dustemerking av poten.. (Amerikansk?)
2521 skal i hovedsak bety 2.5k ohm, 2W, 1 omdreining, men kan likegjerne være et varenummer som ikke er katalogisert noe sted.
Lodd av ledningene og mål den med multimeter.

Man finner ikke så vidt jeg vet tilsvarende komponent annet på dyre bruktmarkeder for radiofantaster.
Omtrent det samme når det gjelder bryteren om den skal monteres på samme sted.
Så små brytere med samme mål er rated for lavere strøm nå.
Tenkte ikke over at dette var "gammelt" utstyr med en gang.


Trenger ikke være likt, må bare fungere teknisk, skal uansett flytte over alle komponentene til annen boks.

men jeg må altså fjerne alle ledningene fra poten før jeg kan måle?

Tom
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2013 at 17:37
Typisk dustemerking av poten.. (Amerikansk?)
2521 skal i hovedsak bety 2.5k ohm, 2W, 1 omdreining, men kan likegjerne være et varenummer som ikke er katalogisert noe sted.
Lodd av ledningene og mål den med multimeter.

Man finner ikke så vidt jeg vet tilsvarende komponent annet på dyre bruktmarkeder for radiofantaster.
Omtrent det samme når det gjelder bryteren om den skal monteres på samme sted.
Så små brytere med samme mål er rated for lavere strøm nå.
Tenkte ikke over at dette var "gammelt" utstyr med en gang.
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2013 at 15:48
Hei, takk for kjapt svar, som vanlig noen lavoppløslige bilder, men står i alle fall dette på potmeteret:
POT-2521   R1379329
Det fjerde loddepunktet trenger ikke være på den nye da jeg ikke skal ha automatisk sakte start funksjon.

På bryteren står det:
3A AC    5A DC   12,5V

Bryteren har 6"bein" som er loddet fast i fiberbrikka. Kat det stemme at den nye bryteren må være "på på" i det minste?

Tom








Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2013 at 15:14
Bryteren er vel enkel, de fleste slike er vel for minst 110V, så der er det bare å bytte til ny.
For potensiometeret så gjelder det å finne rette motstandsverdi, men dette står gjerne på komponenten.
Legger du ut et par bilder av de to komponentene så kan jeg sikkert gi deg link til hvor du får det fra.
Ebay er det billigste når du skal ha bare et par komponenter, koster sjelden mer enn et par dollar inkl frakt.
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2013 at 14:59
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

http://www.rapidonline.com/Electronic-Components/Switches/Toggle-Switches/Miniature-toggle-switches-Salecom/75284

http://www.rshelectronics.co.uk/category.php?id_category=131


Skal bytte ut potentiometeret og bryteren for strøm retning på min gamle men fullt brukbare railmaster tech ll. Står litt fast med tanke på valg i forhold til volt og kanskje til og med ohm, har du eller noen andre noe godt svar? Ingen av komponentene trenger eller skal være estetisk like med forgjengeren, bare viktig at det ikke tar fyr..



Tom
Back to Top
Stig Roald View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 05 november 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stig Roald Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2011 at 19:29
Bilxtra har også slike brytere
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2011 at 22:26
Ja.. Og de var jo de "billigste" jeg har sett hittil av norske forhandlere.
"Bare" 24kr/stk.
Da er det jammen kjekt å handle fra utlandet, til 6kr/stk for en vippebryter.
Og 40kr i frakt, hvilke norsk nettbutikk slår det?

Det artige er om en har organisasjonsnr kan man handle til omtrent de samme lave prisene fra leverandør her i landet også.
rsonline.no kan anbefales for de som har den muligheten. Fri frakt og leveranse på døra :)

Skulle jeg handlet releer, kondensatorer, dioder, LED, brytere, kabel, transistorer osv fra Elfa for å bygge blokkmoduler, stillverkskomponenter, timere, bremsemoduler osv osv så hadde det rett og slett blitt for dyrt. (Ja, jeg bygger analogt i Z)
Tror totalen ble ca 3000, istedet for drøyt 12000 utifra priser fra Elfa.
Back to Top
bergsagel View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergsagel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2011 at 20:13
Alvalia har og noen:
http://alvalia.no/ds_product_info.php?cPath=345_154_157&products_id=3242


Wink


Edited by bergsagel - 02 februar 2011 at 20:13
På vei mot eliten, uten å bli sliten!
Back to Top
tgreen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 november 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tgreen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2011 at 18:05
Electrade i Sandefjord har også slike brytere.
Så det var linket til dem på et tidligere innlegg her i tråden.
De er også billigere en f.eks Claes OhlsonWink


Edited by tgreen - 02 februar 2011 at 18:06
HO. Peco code 75. Tre og betong sviller. Mye norsk matriell, men noe utenlandsk.
Fan av lange malmtog på Ofotbanen
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2011 at 16:33
Javel, har du en link?
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2011 at 16:11
Claes ohlson selger vel helt identiske brytere?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
TA View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 oktober 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2011 at 15:40
Kult! da har jeg bestillt fra rapid, og håper dem er på plass til neste langhelg, så blir det koblings igjen!
 
Takk for tips og triks!
 
Tormod.
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2011 at 15:21
Rapid sender med en gang. Posten bruker opptil ei uke på det treigeste.
Et lite triks: Send kundeservice en mail før du bestiller og si at du ønsker varene sendt i konvolutt og uten sporing(air mail) om du bare skal ha brytere og andre småting. Så blir ikke frakten mer enn noen pund. Og blir vareverdi over 200kr kan det være lurt å bestille i to omganger. Bedre med noen kroner ekstra i porto enn fortollingsgebyr og MVA som posten krever inn ;)
Og rapid trekker også såklart fra VAT før de sender til Norge :)
Back to Top
TA View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 oktober 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2011 at 15:01
Man takker for hurtige svar og linker!
 
hvor lang tid bruker rapid på å sende?


Edited by TA - 02 februar 2011 at 15:01
Back to Top
2mjo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 24 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 2mjo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2011 at 14:50
Hei TA

Bruker du Opera nettleser?
Jeg har opplevd at det er bedere med Explorer hos Elfa.

Bra et forslag dersom siden ikke er helt i "lage".
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2011 at 14:08
Jeg testa, og fant ikke noe feil med websiden:
 
 
Men kanskje det er noe annet som er feil?


Edited by Overkonduktøren - 02 februar 2011 at 14:09
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2011 at 14:06
http://www.rapidonline.com/Electronic-Components/Switches/Toggle-Switches/Miniature-toggle-switches-Salecom/75284

http://www.rshelectronics.co.uk/category.php?id_category=131
Back to Top
erakt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erakt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2011 at 14:05
Hvis ikke Elfa vil selge så kan du prøve:

http://www.electradeshop.com/

Gå litt ned  på menyen på høyre side så kommer du til elktronikk og litt lengre ned finner du brytere
T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute"
Back to Top
TA View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 oktober 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2011 at 13:47
God dag!
 
Den lokale banestyrelsen er i behov for noen nye vippebrytere til stillverket, men elfa-katalogen er i ulage om dagen. jeg har behov for en bryter med (ON)-OFF-(ON)-funskjon, da jeg bruker peco sine sjarmerende motorer.
 
Alle tips med en link eller to tas i mot med stor stor takknemlighet.
 
Med de vennligste hilsener
 
Tormod.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.