MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - BM73 med lyddekoder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

BM73 med lyddekoder

 Post Reply Post Reply
Author
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: BM73 med lyddekoder
    Posted: 31 januar 2011 at 19:12
Hei,
 
Holder på å justerer inn lyddekoderen i BM73 settet, men klarer ikke finne ut hvordan hente fjernlysene og sette dem opp på en ny funksjon da ESU har brukt F1 til lyd som default.
Hadde håpet at de var koblet slik at de ble koblet til på AUX 1,2,3 eller 4 i ESU-dekoderen, men nei.
Noen som har et tips?
 
Arne
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2011 at 20:57
Jeg går ut fra at det er snakk om en Loksound dekoder med overgang fra 21 til 8 pin kontakt? Jeg har selv ikke fått dekoderen enda, men har sett på manualen tidligere da jeg skulle koble til innerbelysning til hovedkortet i BM73. Fjernlyset på BM73 er så langt jeg kan se koblet til pinne 15, dvs AUX1. Det er jo ofte slik med en 8 pin at pinne tre, som vanlig vis brukes til AUX på disse, ikke er koblet til ved kjøp. Men standard er jo at F1 er mappet til pinne 3 på 8pins og til pinne 15 på 21pins, altså til AUX. Men som du selv sier så bruker Loksound som standard at F1 skrur av og på lyden. På Loksound er det derfor F6 som kontrollerer AUX1. 

Slik jeg ser det, må poenget være å få kontroll over pinne 15 på 21pins kontakten i BM73. Det første som da må avklares er om overgangen du har (hvis det er det du har) kobler fra pinne 3 på 8pins til pinne 15 på 21pins. Dersom det er tilfelle, vet du i alle fall at AUX1 fysisk er tilgjengelig. Hvis ikke må du lodde en tilknytting mellom disse på overgansbrikken. Deretter skal du i teorien kunne skru av og på med F6. Det er jo bare klatt å begynne og mappe om. Men det er jo også mulig. 
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2011 at 21:27
Jeg har installert en Hornby 21 pins decoder.  Jeg har ikke klart å legge inn en adresse opp til 192 (tror jeg det var, høyere gikk ikke) og innvendig belysning har ikke kommet på.  Finner ikke noen funksjons "knapp" for den innvendig belysningen.  Noen som har tips??
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2011 at 22:43
Originally posted by lklende lklende wrote:

Jeg går ut fra at det er snakk om en Loksound dekoder med overgang fra 21 til 8 pin kontakt? Jeg har selv ikke fått dekoderen enda, men har sett på manualen tidligere da jeg skulle koble til innerbelysning til hovedkortet i BM73. Fjernlyset på BM73 er så langt jeg kan se koblet til pinne 15, dvs AUX1. Det er jo ofte slik med en 8 pin at pinne tre, som vanlig vis brukes til AUX på disse, ikke er koblet til ved kjøp. Men standard er jo at F1 er mappet til pinne 3 på 8pins og til pinne 15 på 21pins, altså til AUX. Men som du selv sier så bruker Loksound som standard at F1 skrur av og på lyden. På Loksound er det derfor F6 som kontrollerer AUX1. 

Slik jeg ser det, må poenget være å få kontroll over pinne 15 på 21pins kontakten i BM73. Det første som da må avklares er om overgangen du har (hvis det er det du har) kobler fra pinne 3 på 8pins til pinne 15 på 21pins. Dersom det er tilfelle, vet du i alle fall at AUX1 fysisk er tilgjengelig. Hvis ikke må du lodde en tilknytting mellom disse på overgansbrikken. Deretter skal du i teorien kunne skru av og på med F6. Det er jo bare klatt å begynne og mappe om. Men det er jo også mulig. 
 
Hei,
Jeg har prøvd en del ting nå. Har f.eks mappet alle 4 AUX utgangene til FS som da skal gjøre disse aktive når loket står i ro, men ingenting skjer. Tror ikke denne tappen hvor fjernlysene er koblet er linket til noen av AUX-utgangene i dekoderen?? Mulig jeg roter noe fælt nå så jeg lar cellene få sove en natt før jeg prøver mer.
Ellers har jeg fått justert akslerasjon/retardasjon og maksfart slik at høres og ser alldeles nydelig ut :)
 
Arne
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2011 at 22:44
Hvis det er Hornby R8245 21pins du har, så kontrolleres AUX2 (pinne 14) som default fra leverandøren av F2. Men da må du koble (lodde) innerbelysningens minus pol til pinne 14 på BM73 sitt hovedkort (og selvfølgelig +siden til U+ som er pinne 16). 
Så vidt jeg vet er mulighetene for funksjonsmapping på denne dekoderen noskå begrenset, kun F0, F1 og F2 kan mappes. Men det er jeg litt usikker på.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2011 at 15:46
1)
En Hornby 21-pins dekoder er identisk med en ESU Basic. Dette er en dekoder som kan adresseres til 9999 adresser (4-sifret) og der Aux.#1 er koblet fast mot F1.
Elektronikken i BM91/93 er slik laget at man må aktivere F0 (rettningsavhengig lys) for at man kan få tennt fjernlysene. Dette er det elektronikken i settet som tar seg av. - Således kan det som normalt krever 4 dekoderutganger (og rettningsavhenig mapping av Aux.#1+2) styres av dekodere som har "bare" 3 utganger der Aux.#1 ikke trenger mappes retningsavhengig.
Slik kan man benytte en rimelig dekoder og få alle funksjoner.
Aux.#2 (og F2) er ikke tilkoblet. F4 slår av aksellerasjon-/retardasjon-forsinkelse. F3 er "rangerhastighet" og halverer max. hastighet.
 
2)
For å få "orden" på mapping av LokSound-dekodere, trener man å "flytte" noen lydfunksjoner fra de F-knappene med lavest nummer til noen med høyere nummer. Dette gir tilgang til fjernlys på Fred-håndkontrollere med "bare" 4 F-knapper. Her må man prioritere hva som er viktigst.
Mapping kan foretaes ved å endre en rekke CV-verdier - eller aller enklest ved bruk av en ESU-LokProgrammer.
Det samme som beskrevet under 1) gjelder selvfølgelig for LokSound-dekodere også.
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2011 at 20:10
Hei og takker for svar.
Men etter en natt med søvn så klarte jeg å fragmentere cellene mine, så nå er alt på plass. Smile
Ja jeg bruker ESU LOK Programmer, et jilt redskap.
 
Arne


Edited by aha - 01 februar 2011 at 20:13
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2011 at 11:49
Hva betyr dette da?  Hvorfor får jeg ikke lagt inn høyere adresser?  Hva må gjøres for å få innvendig belysning på? Er det her snakk om et spill på CV verdier?  Isåfall hvilke?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2011 at 12:15
I dokumentasjonen som medfølger LokPilot Basic (og identiske med andre leverandører), står det at denne dekoder "bare" støtter 2-sifret adresse.
De dekodere av denne type som jeg har kjøpt til nå i både Bachmann og ESU-embalasje og ulike tilkoblinger, har jeg til nå ikke funnet noen som ikke klarer 4-sifret adresse. Det kan være flere utgaver enn de jeg har truffet på som har en begrensing?
4-sifret adresse aktiveres ved å legge til 32 i CV#29 samt endre CV#17 og 18 med innholdet av den nye 4-sifrede adresse - alt identisk til andre dekodere som har slik 4-sifret adressering.
 
Du kan også prøve å se om du kan lese ut CV#17 og 18? Kan du både lese og skrive til disse CVene og får endret CV#29 til > 32, burde alt virke.
 
Innvendig belysning er ikke forberedt i denne modell - i hvert fall ikke kontrollert over dekoder.
Her må "hjemmesnekring" til .
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2011 at 21:00
Det med å modifisere CV#29 fra 0 til 32, gjorde underverker.  takk!  Hvilke "hardwiring" koblinger må gjøres for å få lys i toger?  Tenker liksom det er litt dumt å la Preiser passasjerene sitte der i mørket.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2011 at 16:55
Det er mange forskjellige muligheter til å koble lys.
 
Jeg har ennå ikke sjekket om det er en sentral 3V-forsyning i settet - eller om det bruker full dekoderspenning og seriemotstander for hver diode? - Trolig er det kanskje noe slikt som er brukt om settet har jamnt lys ved analogdrift fra ganske langsomt til full hastighet?
Dette har betydning for å se om man kan bruke en felles + som kanskje finnes i alle vognene?
Er det benyttet 3V-elektronikk, må i så fall lysdiodene parallellkobles. Strømtrekk blir da mange ganger høyere (etter antall dioder) - og man må event. sjekke om spenningsregulatoren tåler strømtrekket uten å ødelegges?
Ved 3V-elektronikk, kan man benytte den ekstra pinnen/kontakten som ikke er tilkoblet i kontaktene mellom vognene i settet til innvendig lys og felles + som allerede forefinnes til å forsyne alle vogner i settet.
 
Kanskje andre har "forsket" mer på elektronikken?
 
For meg er det uaktuelt å montere lys i et sett med sotede vinduer.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.