MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Redusere hastighet på Faller-buss
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Redusere hastighet på Faller-buss

 Post Reply Post Reply
Author
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Redusere hastighet på Faller-buss
    Posted: 28 januar 2011 at 11:18
Hei,
jeg har begynt å prøve meg fram med Faller Car System. Har to busser som går på batteri. Begge raser avgårde i høy hastighet. Er det noen enkel måte for meg som ikke er noe dyktig på elektronikk å redusere hastigheten på disse? Går det for eksempel an å bygge inn noe som reduserer spenningen (?) slik at motoren får mindre kraft fra batteriet eller lignende?
Noen som har erfaring med dette?
 
Ben
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2011 at 15:13
Den jeg vet har jobbet en del med styring av hastighet, lys etc etc  på bilene, er TerjeB (Terje Brynildsen). Han har kommet fram til mye interessant, men jeg vet ikke om han er helt i mål med noe ferdig produkt ennå. Det er imidlertid lite å høre fra ham her de siste åra ...

Jeg vet ikke om det er ett eller to batterier i bussen(?). Dersom det er to seriekoblede, som i lastebiler, kan du prøve å parallellkople dem. Det skulle gi ca halv hastighet og dobbel kjørelengde ..
Mulig lading bør skje med seriekoplede batterier, men det må andre svare på Embarrassed
Bjørn Egil
Back to Top
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2011 at 15:25
Det enkleste er å sette inn en vanlig likeretterdiode som IN4001 i serie med motoren (eller 4002,4003 osv. siste siffer viser hvor mange hundre volt dioden tåler).
Spenningsfallet vil bli ca.07,volt når bussen kjører.
 
Litt mer avansert er å sette inn en liten 1,8volt spenningsregualtor med lavt spenningsfall. Hastigheten vil da være tilnærmet lik hele kjøretiden.
 
 
 
TerjeB
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2011 at 18:59
Mener å huske det var to batterier som opprinnelig var serikoblet, hvor jeg parallellkoblet de isteden... og at det ble for meg en passende fart....  bonusen var lengre kjøretid Smile
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2011 at 22:22

Hei,

nå har jeg skaffet meg en likeretterdiode. Men jeg er usikker på hvor jeg skal sette den inn.Går litt ledninger på kryss og tvers i bussen, det er litt forvirrende pga den "stoppmagneten" som er festet på undersiden.
Har noen en bra skisse/bilde av hvor dioden skal på plass?
Ben
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2011 at 08:26
På den ene ledningen inn til motoren.
Går ikke bilen etterpå, snu dioden.

Hilsen Nils
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.