MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjelp til oppkobling for stillverk
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelp til oppkobling for stillverk

 Post Reply Post Reply
Author
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelp til oppkobling for stillverk
    Posted: 01 april 2005 at 17:52

Hei,

jeg har bygget en stasjon med følgende sporplan:

Hovedsporet forgreiner seg til ett dobbeltspor fra venstre mot høyre, i tillegg er det ett lite buttspor i enden av spor 1, med plass til 2 godsvogner. Krysset består av to sporveksler, slik at det ialt er seks sporveksler, som alle er forsynt med Tortorise-motorer.

Anlegget er digitaltstyrt, men jeg ønsker ikke å digitalstyre sporvekslene. Jeg har ikke våget å tenke på å koble opp signaler i tilknytning til vekslene, da jeg regner med at dette vil bli alt for inviklet.

Jeg er ganske grønn på det meste, og lurer derfor på om noen har tid og anledning til å komme med noen gode forslag her på forumet til hvordan jeg kan lage ett enkelt men godt stillverk til denne sporplanen, det er spesielt det å legge opp ulike togveier over "krysset" som gir meg en utfordring. Først tenkte jeg å bare ha enkle to-pols-brytere på hver veksel, med dioder som  markerte hvilken vei sporvekselen låg, det har jeg brukt på ett annet enkelt kryssespor, men det blir litt surr i forhold til krysset, siden begge vekslene må kombineres der for å få ulike togveier.

Har noen gode ideer, eventuelt andre forslag, så hadde det vært kjekt å få noen innspill, kjenner lite til hvilke alternativer som finnes, også i forhold til brytere og lignende.

Med vennlig hilsen

Ben-Sigvald

 



Edited by ben
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2005 at 18:12

Hei Ben-Sigvald.

Du skriver at ikke vil digitalstyre vekslene..

Hvorfor ikke ? Her vil jo digitaliseringene virkelig komme til sin rett.

Benytter du i tillegg PC og et dertil egnet program vil programmering av ruter være enkelt. Det samme vil normalt styring av signaler også være.

Hvilket digital system bruker du forresten ?

 

Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2005 at 01:26


Hei,

jeg bruker Lenz, har en stasjonær og en håndholdt styreenhet.

Jeg har ikke satt meg så veldig inn i forholdene rundt digitalisering av sporveksler, men regner med at det da må en dekoder til pr veksel, noe som fort kan bli veldig dyrt. Dessuten er jeg litt sånn at jo flere knapper, brytere og lys, jo kjekkere er det, for meg gir det en bedre opplevelse å ha oversiktlige paneler med banen tegnet inn, enn "bare" et display, og i tillegg ser jeg for meg at jeg lager stillverkene, eller panelene til de ulike stasjonene slik at de enten kan samles på ett brett, eller monteres ut over anlegget, dersom flere skal være med å kjøre banen samtidig.

Datastyring har jeg forsåvidt lest om, men jeg føler det blir litt "overkill" i forhold til størrelsen på anlegget mitt. Det kommer ikke til å være mer enn maks 4 tog i samtidig bevegelse på anlegget. Ser for meg at det heller er noe som kan være aktuelt i framtiden. Det er jo ingen tvil om det er vanvittig spennende muligheter med digitalisering og datastyring.

Ben-Sigvald

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.